Amikor felszállsz egy repülőgépre, feladod az irányítást az életed felett. A repülőgép-balesetekkel kapcsolatos hírek ezért nyugtalanítóak lehetnek. Mennyire biztonságos valójában a repülés, hogyan fejlődött a repülésbiztonság és melyik a legbiztonságosabb hely a repülőn?
Halálos légi katasztrófák - Mennyire biztonságos a repülés?
Sok utazó rendkívül ideges attól a gondolattól, hogy egy kis kabinban üljön több ezer méter magasan a levegőben. Joggal, mert ha odafönt valami elromlik, sokan meghalnak egy légi katasztrófa következtében.
Az USA-ban két gép zuhant le néhány napon belül: Philadelphiában január 31-én, pénteken este lezuhant egy sugárhajtású betegszállító repülőgép hat emberrel a fedélzetén egy forgalmas terület közepén.
Két nappal korábban az American Airlines utasszállító repülőgépe ütközött egy katonai helikopterrel a levegőben az Egyesült Államok fővárosa, Washington felett. Több tucat ember halt meg.
2024. december 25-én az Azerbaijan Airlines utasszállító repülőgépét orosz légvédelmi rakéta találta el, 38 ember halálát okozva. December 29-én a Jeju Air gépének futóműve nem nyílt ki a leszállás során, a dél-koreai repülőgép betonfalnak csapódott és kigyulladt – összesen 179-en haltak meg.
De vajon tényleg olyan veszélyes-e a repülés, mint azt gondolnánk? Mit mondanak a statisztikák a repülőgépek biztonságáról, és mennyire biztonságosak más közlekedési módokhoz képest?
Biztonságos a repülés?
Alapvetően igen. Természetesen a légi közlekedés bizonyos kockázattal jár, de a statisztikák azt mutatják, hogy a kereskedelmi légi közlekedés biztonsága drámaian javult az elmúlt években.
A Német Repülési Szövetség (BDL) szerint 2024-ben világszerte 17 repülőgép-baleset történt, amelyekben összesen 334 ember halt meg – a 14-nél kevesebb utasüléses kisrepülőgépek és a katonai repülőgépek nem számítanak bele. Összehasonlításképpen: csak Németországban az ADAC szerint 2760 ember hal meg autóbalesetben 2024-ben.
Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma is a légi utazást a legbiztonságosabb utazási formának nevezte a „Transportation Statistics Report 2024" című kiadványában. A világban azonban vannak regionális különbségek.
Az IATA (Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség) szerint 2023-ban a kereskedelmi légi közlekedésben körülbelül 0,5 eset/millió járat, Latin-Amerikában és a Karib-térségben 4,5, Afrikában pedig körülbelül tizenegy haláleset volt.
Például az EU egy úgynevezett feketelistát is vezet azokról az országokról és légitársaságokról, ahol aggodalomra ad okot a légi közlekedés általános biztonsága miatt.
Ennek ellenére statisztikailag a globális légiforgalom az elmúlt években egyre biztonságosabbá vált.
A BDL szerint az 1970-es években körülbelül egy a 264 000-hez, 2024-ben pedig egy a 13 968 838-hoz, így a repülés körülbelül 53-szorosára nőtt az elmúlt 50 évben. Egyébként a globális légi utasszállításban a legkevesebb haláleset 2017-ben volt 67, 2023-ban pedig 80 halálesettel.
Hogyan fejlődött a repülésbiztonság?
A légi közlekedésben minden folyamat a biztonságra irányul – magyarázza a BDL. Ez a repülőgépek gyártásával kezdődik. Minden biztonsági szempontból fontos rendszert legalább kétszer telepítenek. Ezen kívül számos karbantartási és javítási előírás létezik, amelyek betartását külső hatóságoknak kell ellenőrizniük és jóváhagyniuk.
A repülőgép személyzete
A légi közlekedésben foglalkoztatott valamennyi személyzetnek rendszeres háttérellenőrzésen kell átesnie. Ugyanígy újra és újra ellenőrzik a személyzet egészségügyi alkalmasságát. A hatóság kifejti, hogy a légi forgalom ellenőrzésének kulcsa az egységesség. A légitársaságok és repülőterek biztonsági szabályait nemzetközi szinten összehangolják. Az ICAO-nál (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) van egy szervezet, amely pontosan ezért felelős.
A repülőtereken a biztonsági ellenőrzések is nagy szerepet játszanak a légi közlekedés biztonságának javításában. Az átvizsgáló személyzetre és a biztonságtechnikára vonatkozó követelmények egységes előírásai biztosítják, hogy a veszélyes tárgyak többé ne kerülhessenek olyan könnyen a repülőgépre.
A légiforgalmi irányítók feladatai
A légiforgalmi irányítók úgy gondoskodnak a légtér biztonságáról, hogy felügyelik, hogy a légi járművek mindig megfelelő biztonsági távolságot tartsanak egymástól. Ma már az is kötelező, hogy minden biztonsági szempontból fontos rendszer több példányban is jelen legyen.
Ezen túlmenően minden balesetet, de minden közeli helyzetet és minden egyéb szabálytalanságot is jelentenek, és utólag kivizsgálnak a repülőgép-baleset kivizsgálása során. Ebből következtetéseket vonunk le arra vonatkozóan, hogyan lehet a jövőben elkerülni az ilyen eseteket.
E biztonsági folyamatok közül sokat egyáltalán nem, vagy kevésbé szigorúan hajtottak végre a polgári repülés kezdeti napjaiban. A halálozások száma még az 1990-es években is gyakran jóval meghaladta az évi 1000-et.
Melyik a legbiztonságosabb ülőhely a repülőn?
Néhány légi utas valószínűleg feltette magának a kérdést, hogy képes-e befolyásolni saját biztonságát a repülőgépen. És az utasoknak valóban van befolyásuk. Egyrészt persze a saját viselkedésükkel. Az egyre gyakoribb turbulenciák idején fontos figyelni a biztonsági öv jelzéseire és követni a személyzet utasításait.
Másrészt a repülőgépen a helyválasztás is nagyobb biztonságot nyújthat. Mert a legszebb ülések nem feltétlenül a legbiztonságosabbak. Statisztikailag az utolsó sorok középső ülései a legbiztonságosabbak a gépen – magyarázza Doug Drury ausztrál repülési szakértő a The Conversation szaklapban. Ez annak a „puffernek" köszönhető, amelyet az emberek jelenléte teremt mindkét oldalon.
A Time és a Popular Mechanics magazin elemzései megerősítik ezt. A Time balesetelemzése szerint az utolsó sor középső üléseinek halálozási aránya mindössze 28 százalék. A Popular Mechanics azt írja, hogy a repülőgép hátsó harmadában 69 százalék - az első harmadban csak 49 százalék - a túlélés valószínűsége. Az első és a business osztály első ülései, valamint a szárnyakon lévő ülések különösen nem biztonságosak ütközés esetén.
Nézd meg az M1 Híradó összefoglalóját a sajnálatos washingtoni repülőgép-balesetről: