Több mint két évtizeddel azután, hogy Európa kudarcot vallott egy szuperszonikus utasszállító repülőgéppel, az USA jó úton halad a megvalósítás felé. A Concorde utódja jelentősen lerövidíti az utazást, hiszen hangsebességgel repülhetünk.
Hamarosan hangsebességgel utazhatunk! A Concorde utódja sikeresen vizsgázott
Vajon minden jövőbeli repülőgépünk gyorsabban haladhat, mint a hangsebesség? Több mint 20 év telt el az utolsó szuperszonikus utasszállító repülőgép felszállása óta, de egy amerikai cég vissza akarja hozni.
A coloradói székhelyű Boom Supersonic a világ első szuperszonikus utasszállító repülőgépét fejleszti a Concorde megszűnése óta. Míg a teljes méretű repülőgép megépítéséhez még néhány év hátra van, a cég mérföldkőhöz érkezett a projektben, amikor 2025. január 29-én sikeresen áttörte a hangsebesség határát a kisméretű tesztrepülőgépével.
Sikeres tesztrepülés
Az XB-1, amelyet szeretetteljes nevén „Baby Boom"-nak neveznek, amelyet a Boom által a teljes méretű repülőgépeken alkalmazott technológia tesztelésére használnak. Január 29-én sikeres tesztrepülést hajtottak végre, a felszállást követő 11 percen belül elérte a hangsebességet.
„Az XB-1 szuperszonikus repülése bizonyítja, hogy megérkezett az utasok szuperszonikus repülésének technológiája. Tehetséges és elhivatott mérnökök egy kis csoportja elérte azt, amit korábban kormányok és dollármilliárdok igényeltek" - mondta Blake Scholl, a Boom alapítója és vezérigazgatója.
A márciusban először repült repülőgép szinte teljes egészében könnyű szénszálból készült. Kiterjesztett valóságú látórendszert használ a leszálláshoz, mivel hosszú orra és nagy látószögű megközelítése megnehezítheti a pilóták számára a látást.
History in the making. On Jan. 28, 2025, XB-1 officially broke the sound barrier.
— Boom Supersonic (@boomaero) January 28, 2025
Flying Mach 1.122 (652 KTAS) at 35,290 ft. over the Mojave Desert, Boom’s supersonic demonstrator jet ushered in a new era of supersonic flight.
Watch the full recorded livestream:… pic.twitter.com/npCl2wYaFV
„A repülés jövője itt és most van" – mondta Amy Marino Spowart, az Országos Repülési Szövetség elnök-vezérigazgatója. Nemcsak remény van a gyorsabb és jobb kereskedelmi repülésre, de a Boom bebizonyítja, hogy ez fenntarthatóan is megvalósítható."A Boom's Overture utasszállító több mint két évtizede az első szuperszonikus utasszállító repülőgép lesz – írja az Euronews.
Rövidebb repülési idő
A Londonból New Yorkba tartó repülés jelenleg körülbelül nyolc órát vesz igénybe. A szuperszonikus repülőgépeknek három és fél óra alatt kell megtenniük az útvonalat.
A tervek szerint 2100 kilométer per órás utazósebességet ér el, és 65-80 utast visz Londonból New Yorkba kétszer olyan gyorsan, mint ma: Az amerikai Boom cég „Boom Supersonic Overture" repülőgépe a szuperszonikus légiforgalmat hivatott visszaállítani.
A legendás Concorde utasszállító repülőgép
Már volt egy repülőgép, amely körülbelül 3 óra alatt vitte az utazókat Londonból New Yorkba: a Concorde. Phil Collins 1985-ben használta ezt a szuperszonikus repülőgépet a legendássá vált Live Aid koncertnél, hogy a Wembley Stadionban való fellépése után Philadelphiában is színpadra állhasson. Ő volt az egyetlen művész, aki mindkét koncerten fellépett.
A szuperszonikus repülőgépek forradalmasítják az utazást
Ám az utolsó Concorde 2003-ban leállt, nem volt nyereséges, és történetében komoly negatív pillérek is voltak: a gépek rendkívül károsak voltak a környezetre magas üzemanyag-fogyasztásuk miatt, és félelmetesek a hangsebességet átlépő hang miatt, ami egy elkerülhetetlen, hangos durranás.
Ráadásul 2000-ben több mint 110 ember vesztette életét egy balesetben Franciaországban – egy Concorde nem sokkal felszállás után lezuhant a Párizs-Charles de Gaulle repülőtéren.
A szuperszonikus repülőgépeknek klímabarátabbá kell válniuk
Ha a környezetvédelemről van szó, a Boom vállalat előre gondolkodik: a repülőgépnek különleges aerodinamikával, négy kis hajtóművel és sirályszerű szárnyakkal kell rendelkeznie a sebesség és a stabilitás javítása érdekében. A közlemény szerint a hajtóműveket úgy tervezték, hogy a hatalmas sebesség ellenére is csökkenjen a repülőgép zaja.
A külső burkolat úgy van kialakítva, hogy a légellenállás minimális legyen. Ennek fenn kell tartania az üzemanyag-hatékonyságot szuperszonikus sebességnél is.
Ezen túlmenően a szuperszonikus sugárhajtómű fenntartható kerozinnal, az úgynevezett Fenntartható Repülési Üzemanyaggal (SAF) repül majd, hogy ne termeljen CO₂-t. A cég egyelőre semmit sem közölt arról, hogyan tervezi csökkenteni a rendkívül hangos durranást, amikor áttöri a gép a hangsebességet.
Élőben közvetítették a szuperszonikus repülőgép sikeres tesztrepülését, nézd meg te is: