Veszélyben vagyunk, ha belecsap a villám a repülőgépbe?

Ragyogó fény, hangos csattanás. Aztán a pilóta bejelentése: "villámcsapás" és most? Veszélyben vagyunk, ha belecsap a villám a repülőgépbe? Szakértők válaszolnak.

Repülőgép, villámForrás: Shutterstock/aappp

Veszélyben vagyunk, ha belecsap a villám a repülőgépbe?

Nem ritka jelenség, ha belecsap a villám a repülőgépbe, a „Lufthansa Technik" szerint egy kereskedelmi repülőgépbe működése során többször is belecsap a villám.
Ez történt január 24-én a British Airways Airbus A350-1000-esével is, amint azt egy látványos videó is mutatja. A gép a São Paulo-Guarulhos repülőtéren volt, és a londoni visszarepülésre készültek, amikor többször villámcsapás érte a gépet.

A British Airways Airbust ezután rutinszerűen ellenőrizték, de az aerotelegraph jelentése szerint némi késés után gond nélkül fel tudott szállni Európa felé.
A levegőben lévő repülőgépekbe gyakrabban csap be villám, mint a földbe vagy az ott lévő tárgyakba, élőlényekbe. Normális esetben a repülőgép ezután tovább repülhet, de kivételes esetekben meg kell fordulnia vagy ideiglenesen fel kell töltenie, ez a légitársaság személyzetének döntése.

Mennyire lehet veszélyes egy villámcsapás?

A zivatarok veszélyesek lehetnek a repülőgépekre – különösen az erős turbulencia és jégeső miatt a viharfelhőben, de a villámlás veszélye miatt is.

A villámcsapás következményei az „egyáltalán észrevétlentől a néhány vagy esetleg az összes műszer meghibásodásáig" terjedhetnek – közölte a Szövetségi Légügyi Hivatal (LBA) a Reisereporternek. A repülőgépek mindig több rendszerrel rendelkeznek - az érzékelőket, a fedélzeti elektronikát és az antennákat többször telepítik. Az LBA szerint ezért az összes rendszer meghibásodása „nagyon valószínűtlen, de lehetséges".

Évente legalább egyszer villámcsapás éri az utasszállító repülőgépeket - illusztrációForrás: aappp/Shutterstock

Villámcsapás: lezuhanhat a repülőgép?

Az LBA szerint „rendkívül ritka és valószínűtlen", hogy egy repülőgép villámcsapás miatt lezuhan. A repülőgépek burkolatuk miatt úgynevezett Faraday-kalitkák – akárcsak az autók.

Ez azt jelenti, hogy a villámcsapás nem tud ténylegesen áthatolni a repülőgépen és kárt okozni. De: „A rendszerek olyan mértékben megsérülhetnek, ami lehetetlenné teszi a repülés folytatását."

Hogyan élik meg az utasok a villámcsapást?

A villámcsapás általában jól hallható, és tompa puffanás hallatszik a repülőgép törzsétől. Egyes esetekben azonban csak leszállás után derül ki, hogy villámcsapás történt. „Láthatók a villám be- és kilépési pontjai a törzsön" – mondta az LBA.

Milyen gyakran repülnek át a repülőgépek zivatarokon?

„Körülbelül 50-60 kilométeres minimális távolságot tartunk a zivataroktól, ráadásul a pilótákat figyelmezteti az időjárási szolgálat" - mondta Torsten Adams pilóta.

De ha nincs más lehetőség, a biztonsági öv jelzései kigyulladnak, a kilazult tárgyak el vannak rakva, és a pilótáknak napszemüveget kell viselniük, hogy megvédjék a szemüket a villámcsapástól. Ilyenkor jelentősen csökkentik a repülési sebességet is – áll a Szövetségi Légügyi Hivatal tájékoztatásában.

Ha egy repülőgépet villámcsapás ér, azt a személyzet dokumentálja. Az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatala szerint egy utasszállító repülőgépet évente legalább egyszer villámcsapás ér.

Az alábbi videóban jól látható, amint egy repülőgépbe többször is belecsap a villám:

 

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek