Az új Concorde ma átlépi a hanghatárt, nagy lépés ez a szuperszonikus kereskedelmi repülések felé

A coloradói Boom Supersonic cég tervei szerint az új Concorde a ma reggeli tesztrepülés során az XB-1-es tesztrepülőgépével átlépi a hanghatárt; a repülést pedig élőben közvetítik az interneten.

A coloradói Boom Supersonic cég tervei szerint a ma reggeli tesztrepülés során az XB-1-es tesztrepülőgépével átlépi a hanghatárt - illusztrációForrás: Wikipedia/Boom Technology

Opció a Concorde helyett

Ha a teszt sikeres, akkor a szóban forgó vállalat először fogja elérni eléri ezt a bravúrt. A coloradói székhelyű cég ma 16 óra körül (GMT) indítja útjára XB-1 tesztrepülőjét a kaliforniai Mojave légi és űrkikötőből, melyet a hanghatár átlépése nagyjából 25 perccel később követ.

A Boom a honlapján élőben közvetíti a küldetést. Az XB-1 annak a végső repülőgépnek, az úgynevezett Overture-nek a kisebb változata, amelyet a vállalat a szuperszonikus kereskedelmi repülésekhez kíván használni. Ha ez a tervek szerint megvalósul, a 64 üléses Overture lesz az első szuperszonikus utasszállító repülőgép a 2003-ban leállított brit-francia Concorde óta.

"Még néhány évnek el kell telnie, amíg az első szuperszonikus utasok visszatérhetnek. A siker korántsem garantált. Mégis, minden eddiginél több okunk van optimistának lenni" - írta Blake Scholl alapító és vezérigazgató az X-en közzétett bejegyzésében.

A szuperszonikus repülés egyszerre vitatott és drága dolog. A közönség jó fogadtatása ellenére a Concorde túl drágának és nehezen működtethetőnek bizonyult, főként a nagy mennyiségű felhasznált repülőgép-üzemanyag miatt. A tipikus kereskedelmi repülőgépek körülbelül 300 mérföld/órával lassabban repülnek, mint a hanghatár áttöréséhez szükséges 760 mérföld/órás sebesség, de ezáltal sokkal üzemanyag-hatékonyabbak is.

British Airways utolsó Concorde-ja, a G-BOAD - a géptípus túl drágának és nehezen működtethetőnek bizonyult, ezért kivonták a forgalomból - illusztrációForrás: Rob Young/wikipedia.org

Fenntarthatóság és energiahatékonyság

A Boom pozitívan nyilatkozott repülőgépei fenntarthatóságával kapcsolatban, és ígéretet tett arra, hogy az Overture-t úgy tervezi, hogy az 100%-ban fenntartható üzemanyaggal (SAF) működjön. Az azonban, hogy a SAF magas költsége – jellemzően hat-hétszer drágább, mint a normál repülőgép-üzemanyag – jelentősen megdrágítíja-e a repülőjegyek árait, még nem derült ki.

A cég bejelentette, hogy megállapodást kötött a gyártókkal évi 10 millió gallon (37 854 100 liter) SAF-ra az Overture repülési tesztprogramjához.

"A szuperszonikus kereskedelmi utazások újbóli bevezetése új lehetőséget kínál az újonnan belépők számára, hogy a tervezési folyamat kezdetétől integrálják a fenntarthatóságot. A fenntarthatóság és a nagy sebességű utazás nem zárja ki egymást, ahogy azt az olyan új repülőgépek is, mint a sebességre, biztonságra és fenntarthatóságra optimalizált Overture bizonyítják. A modern szuperszonikus repülőgépek, mint például az Overture, valamint meghajtórendszere, a Symphony, képes lesz elérni a nulla szén-dioxid-kibocsátású működést a repülőgép és a hajtómű üzembe helyezésekor annak 100%-os SAF-re optimalizálásával" – olvasható a Boom honlapján.

Hozzáteszi: "A kezdeti sugárhajtású repülőgépek körülbelül háromszor olyan energiaigényesek voltak, mint az akkori légcsavaros hajtóműves repülőgépek. Az elkövetkező 30 évben aztán a repülőgépek és a hajtóművek technológiájának fejlesztése annyira megnövelte a sugárhajtású repülőgépek energiahatékonyságát, hogy ne csak megfeleljen, de meg is haladja a légcsavaros utasszállító repülőgépek energiahatékonyságát."

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek