A pilótát kirántotta a nyomáscsökkenés 10 ezer méteres magasságban a repülőgépből, így élte túl

1990. június 10-én a British Airways Birminghamből Malagába tartó járatán egy hihetetlen történet zajlott le. 13 perccel az indulás után levált a gép szélvédője, és a hirtelen nyomáscsökkenés miatt kialakult vákuum kirántotta a kapitányt a gépből 10 ezer méteres magasságban, amelyet azonban Timothy Lancaster hihetetlen szerencsével túlélt.

A British Airways repülőgépe, amellyel a hihetetlen történet megesettForrás: Wikipedia/Rob Hodgkins

A repülés történetének egyik leghihetetlenebb túlélési sztorija

1990. június 10-én, amikor az utasok a British Airways az angliai Birminghamből a spanyolországi Malagába tartó 5390-es járatára készültek felszállni, még semmit sem gyanítottak a rájuk váró megrázó élményről.

Az ezt követő eseménysor ugyanis máig a repülés történetének egyik legkülönlegesebb túlélési sztorija lett. A repülés során a pilótát, a 42 éves Timothy Lancaster kapitányt a hirtelen nyomáscsökkenés váratlanul kirántotta a repülőgépből, majd feszültséggel teli 20 percen keresztül az ablakkeretbe kapaszkodva élte túl az életveszélyes esetet.

Amikor egy repülőgépen hirtelen nyomáskülönbség alakul ki, az komoly életveszélyt jelent a fedélzeten tartózkodókra nézve. A kapitány azonban túlélte a megpróbáltatást, és elmesélte hihetetlen történetét.

A hirtelen dekompresszió kirántotta a gépből

A New York Times szerint a járat az incidens napján szinte teljesen tele volt: 81 utassal és hat fős személyzettel indult az angol városból. A BA5390-es járat helyi idő szerint 08:20-kor indult Birminghamből. A járatot teljesítő BAC 1-11-es repülőt Tim Lancaster kapitány és Alastair Atchinson másodpilóta vezette.

13 perccel a felszállás után a gép 17 300 láb (5300 méter) magasságban repült az oxfordshire-i Didcot városa felett, amikor a BA 5390 története drasztikus és baljós fordulatot vett. A Lancaster kapitány oldalán lévő szélvédő ugyanis hangos és robbanásszerű hang kíséretében hirtelen levált a repülőgépről.

Az események megrázó sorozatában a levált ablak miatt hirtelen és robbanásszerűen kialakult dekompresszió, vagyis hirtelen nyomáscsökkenés következtében Lancaster kapitány fejjel előre kirepült a felszálló repülőgépből. Szerencsére a lába beszorult a repülési vezérlőkar és a műszerfal közé, így megakadályozva, hogy a hirtelen kiáramló levegő teljesen kiszippantsa a gépből. A robbanás miatt a pilótafülke és az utasér közti ajtó beszakadt, és kikapcsolt az robotpilóta is, ami miatt a gép zuhanni kezdett.

Az incidens számítógépes rekonstrukciója a Cineflix szerintForrás: wikipeia/Cineflix

A légiutas-kísérők tartották a kapitányt

A másodpilóta, Alistair Atchinson gyorsan felvette az oxigénmaszkot, és átvette az irányítást a repülőgép felett, majd megkezdte a kényszerleszállást. Ezalatt a pilótafülkében Nigel Ogden légiutas-kísérő átkarolta Lancaster kapitány lábait, nehogy elveszítsék a kapitányt, aki a 800 km/órás menetszélben elveszítette az eszméletét a ritka levegő miatt, ráadásul teste egyre jobban csúszott ki az ablakon, a feje pedig többször is a törzsnek csapódott.

Simon Rogers, egy másik légutas-kísérő is berohant a pilótafülkébe, bekötötte magát a pilótaülésbe, és átvette Ogdentől a kapitányt, mivel kollégája kézsérülést szenvedett, miközben megpróbálta tartani a Lancastert.

A szélvédőn keresztül a személyzet látta a kapitány törzsét, de azt hitték, hogy meghalt, elengedni azonban nem akarták, nehogy a test még több kárt okozzon a repülőgép szárnyában, vagy hajtóművében.

Rövidebb futópályán történt a kényszerleszállás

A személyzet tagjainak segítségével Rogers továbbra is szorította a kapitány lábait, amíg a repülőgép 8.55-kor biztonságosan földet nem ért Southamptonban. A landolás gond nélkül sikerült, holott a teletankolt repülőgép a szokásos 2500 méter hosszú futópálya helyett egy rövidebb 1800 méter hosszú pályán szállt le.

A New York Post szerint Lancaster kapitányt a Southampton Megyei Kórházba szállították fagyási sérülései miatt, emellett eltört a könyöke, a csuklója és a hüvelykujja, valamint sokkot kapott. Nigel Ogden légiutas-kísérőnek kificamodott a válla és fagyási sérüléseket szerzett az arcán és a szemén, mindenki más sértetlenül hagyta el a repülőgépet.

A baleset utáni kivizsgálás során kiderült, hogy a szélvédőt alig egy nappal a felszállás előtt cserélték ki; az üveget tartó 90 csavar közül 84 túl kicsi, illetve rövid volt, de már az azt megelőző üvegcsere során is kicsi csavarokat használtak, az azt végző mérnök pedig csak szemmértékre hasonlította össze a régi és az új csavarokat.

Fél évvel a baleset után Lancaster kapitány újra munkába állt, és csak nyugdíjazásával hagyta el a British Airwayst, 2005-től az EasyJet pilótájaként repült.

 

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek