A repülővel való utazás az egyik legbiztonságosabb közlekedési forma, de több mint 80 utas szörnyű helyzetbe került, miután egy pilóta halálos fogadást tett.
Egy utasszállító repülőgép pilótája elképesztő fogadást kötött - Halálos repülőgép-szerencsétlenség lett a vége
Az elmúlt néhány évtizedben több, nagyrészt ismert repülőgép-baleset történt, de egyiknél sem történt olyan, hogy a pilóta az utasai életére fogadott volna. Sajnos ez történt az oroszországi szamarai Kurumoch repülőtéren. A Tu-134A járat 1986. október 20-án hagyta el a jekatyerinburgi Koltsovo repülőteret, amely Groznij felé tartott.
A tervezett szamarai leszállás esetén a menetidő mindössze 2 óra 30 percet vett igénybe, mielőtt az utasok felszálltak volna a tervezett célállomásra tartó második járatra. A fedélzeten 87 utassal és hét fős személyzettel az Aeroflot 6502-es járata a tervek szerint Szamarába utazott, ahol Alekszandr Kliujev parancsnokpilóta, Gennagyij Zsirnov másodpilóta, Ivan Mokhonko navigációs tiszt, Kyuri Khamzatov fedélzeti mérnök és három légiutas-kísérő utazott.
De valami nagyon elromlott a pilótafülkében, aminek következtében 70 ember meghalt és 24-en megsérültek. Mint kiderült, Kliuyev kapitány úgy gondolta, hogy olyan mutatványt tud végrehajtani, mint senki más: úgy navigál az utasszállító gépen, hogy nem néz ki az ablakon, vagy nem használja a létfontosságú navigációs képernyőket.
Felelőtlenség és felvágás vezetett a repülőgép balesethez
A Kurumoch repülőtér felé közeledve úgy döntött, hogy fogadást köt Zsirnov másodpilótával, és kijelentette, hogy csak műszerrel közelítheti meg. Ez azt jelentené, hogy a pilótafülke minden ablakában lehúzzák a függönyöket, így a szemeivel egyáltalán nem látja a talajt, és csak a pilótafülke belsejében található alapvető navigációs eszközökre kell támaszkodnia.
Bár egyesek azt gondolhatják, hogy ez egy normális dolog a pilótavilágban, valójában ez teljesen őrültség, és nem olyan manőver, amit sikeresen végre lehetne hajtani. Sajnos a kapitány továbbra is folytatta a meggondolatlan tervét, miután a másik pilóta benne volt a fogadásban. Több baklövést követett el a leszállás során.
Nemcsak figyelmen kívül hagyta a talajközelségre vonatkozó figyelmeztetést 62–65 méteres magasságban, hanem elvetette a javasolt körözési riasztást is, amely lehetővé tette volna számára, hogy korrigálja a röppályáját. Ez végzetes hibának bizonyult.
Amikor a repülőgép elérte a kifutópályát, áthaladt rajta, aminek következtében a gép a kifutópályától távolabbi terepre került. A kemény leszállás károkat okozott a gépben, felborította, mielőtt teljesen meg tudott volna állni. A gyorsaság, az átfordulás és a szörnyű fogadás miatt 63 ember a helyszínen, további hét pedig később a kórházban halt meg.
Szerencsére a fedélzeten tartózkodó mind a 14 gyerek életben maradt, de örökké együtt kellett élniük a repülőbaleset traumájával. Zsirnov másodpilóta, aki beleegyezett az őrült fogadásba, meghalt, miközben megpróbálta megmenteni az utasai életét, a kórházba vezető úton szívleállás következtében elhunyt.
Kliuyev kapitány azonban sértetlenül hagyta a gépet, miután felelős volt utasai többségének és a személyzet pár tagjának haláláért. Ezt követően eljárás indult ellene, és 15 év börtönbüntetésre ítélték, amelyet aztán 6 év letöltendőre csökkentettek.
A csak műszeres reptér megközelítés nem az Aeroflot legrosszabb repülőgép-szerencsétlensége volt: 1994-ben egy pilóta okozott egy másik balesetet, mert hagyta, hogy a 15 éves fia irányítsa a gépet, melynek következtében 75 ember meghalt - írja az Unilad.
2024. december 29-én halálos repülőgép-szerencsétlenség történt Koreában, melynek következtében 177 ember vesztette életét: