Régóta mindennapos probléma a járatok késése, vagy törlése. Egy elemzés most arra derített fényt, hogy valójában hány járat késik vagy törölték péntek 13-ára eső napon? Mivel a mai nap is egy ilyen "balszerencsés" nap, az utasoknak ma is különösen erős idegekre van szüksége.
Rossz ómen lenne?
Azok a hónapok, amelyeken a 13-a pénteki napra esik, sokak számára nem jelent jó szerencsét, sőt, kifejezetten rossz ómennek vélik. A közhiedelem ugyanis a péntek 13-at olyan napnak tartja, amelyen különösen sok szerencsétlenség történik. Talán hülyeség lenne mindez? Nem, ha hiszel az Airhelp elemzésének.
Egy, a járattörlések és járatkésések kompenzációjával foglalkozó cég azt vizsgálta meg, hogy a nap, mármint péntek 13-a milyen hatással van a légi közlekedésre. Az eredmény egyértelmű.
A járatok több mint egyharmada késik ezen a napon
Az elemzés szerint az utasok jobb, ha végtelen türelemmel indulnak útnak minden egyes átlagos pénteken, amikor is rendre fel kell készülniük a járatok késésére: talán hihetetlen, de ezen a napon az utasok 35 százaléka késve szállt fel vagy szállt le valamelyik német repülőtéren az elmúlt két évben. Péntek 13-án ez a szám viszont még magasabb.
2023 eleje óta három olyan péntek volt, amely a hónap 13. napjára esett. Ezeken a napokon összesen 1,7 millió utas indult el Németországba vagy Németországból – őket viszont nyilvánvalóan nem nyűgözte le a széles körben elterjedt babona. Az Airhelp szerint ugyanis 654 100 utast érintettek e napon a késések vagy a törlések. Ez 39 százalékos aránynak felel meg. Vagyis azt jelenti, hogy a babonás napokon átlagosan 4 százalékponttal nagyobb a repülési fennakadások valószínűsége.
Van megoldás? Természetesen.
Szerencsére a babona a járatok késére, illetve törlésére vonatkozó, EU által szabályozott kompenzációt nem érinti, így abban az esetben, ha akár péntek 13-án járnánk szerencsétlenül, feltétlenül érdemes felkeresni a légitársaságot, és kompenzációt kérni a késés, vagy a törölt járat esete okán.
Ha a társaság nem intézi automatikusan a panaszt, akkor töltsük ki és nyújtsuk be a légitársaságnak a légi utasok jogaival kapcsolatos panaszok bejelentésére szolgáló uniós nyomtatványt. Magyarországon 30 napon belül kell a légitársaságnak megválaszolnia érdemben egy beérkező panaszt, más országokban ez a határidő ettől eltérő lehet.
Ha a szolgáltató nem válaszol, nyugodtan fordulhatunk az illetékes Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez.
Mit tehetsz járattörlés esetén?