A légitársaság, amelyet kerülj el, ha vissza akarod kapni a pénzedet, ha járattörlés történt

Egy pénzügyi szakértő osztotta meg a tanácsát arról, hogy melyik az a légitársaság, amelyet érdemes elkerülni, ha vissza akarod kapni a pénzedet járattörlés vagy késés esetén. Vivian Tu olyan tanácsokat osztott meg, amelyekkel nyaralásunk valóban stresszmentes lehet.

Késés vagy járattörlés történt? Mutatjuk melyik weboldalon nézheted meg, milyen kártérítésre számíthatsz a légitársaságtól kompenzációként - illusztrációForrás: Shutterstock/Gorodenkoff

Járattörlés, kártérítés

Az eszköz, ami segíthet az amerikai légitársaságok esetén

Vivian Tu azokra a szerencsétlenül járt utasokra gondolva osztotta meg bölcs tanácsait, akik járattörlés vagy késés miatt kerültek kellemetlen helyzetbe, és nem tudják mire számíthatnak a légitársaságoktól. Lássuk be, ezek a malőrök valóban elronthatják a leggondosabban megszervezett utazásokat is.

„Nincs azonban minden veszve" – biztosította Vivian az utasokat, majd hozzátette, egy olyan „kis eszközt" fog bemutatni, amely segítségével kilábalhatnak egy törölt repülőjárat okozta problémából.

„[Az eszköz] segíteni fog abban, hogy megtudd, mi jár neked, és mit szeretnél ezektől a légitársaságoktól" – magyarázta Vivian.

Egy mindent tudó weboldal

Először is menj fel  a Google-ra, és keresd meg a Department of Travel Dashboardot (ez egy amerikai kormányzati oldal). Az oldal – magyarázta Vivian – a különféle légiközlekedési problémák esetén elérhető kompenzáció részletezését tartalmazza.

„Ezt az irányítópultot úgy alakították ki, hogy az utasok könnyen hozzáférhessenek azokhoz a szolgáltatásokat tartalmazó, összehasonlító információkhoz, amelyeket a légitársaságoknak kell biztosítaniuk olyan esetekben, amikor kár éri az utast" – magyarázta.

Az információk eléréséhez lépj be a webhelyre, és válaszd ki, melyik légitársasággal repülsz. Ezután a webhely bal oldalán nézd meg, mire vagy jogosult – például az étkezési utalványokat, a szállodai elhelyezést vagy a földi szállítást.

„A weboldal szerint soha nem szabad például Frontierrel repülni – mondja Vivian. – Sokszor, ha nem tudod, hogy konkrétan milyen szolgáltatásokra vagy jogosult, a légitársaságok akarva-akaratlanul, de nem ajánlják fel őket".

„Csak nézd meg ezt a weboldalt, és máris megtudod, melyik légitársaság mit ajánl fel ilyen esetekben, és mit várhatsz el tőlük valóban".

A stresszmentes utazás érdekében érdemes előre megnézni a weboldalon, hogy mire számíthatunk - illusztrációForrás: Shutterstock/Jaromir Chalabala

Hosszabb utak, mégis kevesebb késés?

Márpedig úgy fest, hogy a járatok késésének problémája egyre csak rosszabb lesz, mivel a szakértők a közelmúltban felfedtek egy alattomos trükköt, amellyel a légitársaságok elrejtik a hosszas késéseket, az átlagos repülési idő pedig manapság jelentősen hosszabb, mint három évtizeddel ezelőtt.

A Közlekedési Statisztikai Hivatal adatai alapján a John F Kennedy Nemzetközi Repülőtérről (JFK) a Los Angeles-i Nemzetközi Repülőtérre (LAX) 1995-ben repülő gépek az esetek 51 százalékában késtek a menetrendtől.

A légitársaságok a megnövekedett hatékonyság illúzióját keltették azáltal, hogy menetrendjeiket hosszabbra szabták.

2023-ban már csak a járatok 37 százalékán fordultak elő késések, pedig ezek az utak ma már jobban elhúzódnak, mint 28 évvel ezelőtt. Az indulási késések átlagos időtartama 1995-ben nyolc perc volt. 2023-ban ez az átlag 13 percre emelkedett. 1995-ben az út JFK-tól LAX-ig általában 5 óra 20 percig tartott. 2023-ban a repülőgépek még körülbelül kilenc perccel többet töltöttek a levegőben. Összességében a New Yorkból Los Angelesbe tartó teljes út hat órát vett igénybe 1995-ben. Tavaly ez még 18 perccel hosszabbra nyúlt.

Ironikus módon, ha azt mondják az utasoknak, hogy egy út hosszabb lesz a kelleténél, a légitársaságok kevesebb késést produkálnak.

Törölték a repülőjáratot? Mutatjuk mit tehetsz, és hogyan igényelj kártérítést - illusztrációForrás: Shutterstock/ Gorodenkoff/

De mi a helyzet Európában, jár a kártérítés?

A járat törlése esetén az utasoknak joguk van egyenértékű helyettesítő szállításra. Ami azt jelenti: az adott légitársaságnak a lehető leghamarabb el kell téged szállítania a célállomásra.

Ha egy járat több mint három órát késik, vagy törlik, az utasok átalányösszegű kártérítést igényelhetnek.

A késést vagy a járat törlését írásban érdemes megerősíttetni, például a repülőtér földi személyzetével. Kártérítés igényléséhez nyújts be a légitársaságának EU utaspanasz-űrlapot.

Azok az utasok, akiknek járata az indulás napján éjfél után késik, jogosultak szállodai elhelyezésre, függetlenül attól, hogy a légitársaság okolható-e a késéséért vagy sem.

A légitársaságok többnyire maguk szervezik meg a szállodai tartózkodást, illetve a reptér és a hotel közti transzfert. Erről kérdezd meg konkrétan a légitársaságot.

Ha már a gépen vagy, ami többórás várakozás után sem indul el, a következők érvényesek:
Európában egy óra várakozás után jogosult vagy vízre, légkondicionálásra és a WC használatára.
Amerikában csak két óra elteltével leszel jogosult vízre, légkondicionálásra és mosdóhasználatra.

Sose ess kétségbe! Mindig van megoldás: 

 

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek