Ha olyan repülőgépen ülsz, amely a 7500-as kódot küldi vissza a légiforgalmi irányításnak, akkor nagy bajban vagy. Elmondjuk a veszélyt jelentő kódokat és jelentésüket, amiket soha nem akarsz hallani a kapitánytól a repülőn.
Ezt a kódot soha nem akarod hallani a kapitánytól a repülőn
Általában a „squawk kódokat" használja a légiforgalmi irányítás az égbolton lévő összes repülőgép nyomon követésére. Egy 0000 és 7777 közötti kódot véletlenszerűen hozzárendelnek egy repülőgéphez, amit a pilóta beír a gép transzponderébe, és folyamatosan továbbítja vissza, hogy a földön tartózkodók nyomon tudják követni a repülőgépet.
Vészhelyzetben azonban a pilóta megváltoztathatja a gép squawk kódját, hogy tudja a légiforgalmi irányítás, hogy mi történik.
Három fő kódot használnak a pilóták a repülőgépen a hibákra:
7600 - Nincs kommunikáció a légiforgalmi irányítással
Valószínűleg ez a legkevésbé veszélyes helyzet a három közül.
Ez lényegében azt jelenti, hogy a repülőgép megszakította a verbális kommunikációt, talán azért, mert elromlott a rádiója.
Ha a légiforgalmi irányítás ezt látja, megpróbálnak más módokon kommunikálni a pilótával.
7700 - Vészhelyzeti kód
Ez az általános vészhelyzeti squawk kód, és mindenféle dolgot jelenthet.
Ez lehet egészségügyi vészhelyzet, motorhiba, madárral történő ütközés, nyomáscsökkenés vagy számos egyéb forgatókönyv, amelyek azt jelentik, hogy a repülőgép veszélyben van.
A 7700-as kód bemondásával a pilóta lényegében bármit megtehet a gép biztonsága érdekében, például végrehajthat egy kényszerleszállást, így a légiforgalmi irányítás tudni fogja, hogy baj van és elsőbbséget ad nekik. Ha utas vagy, ez nem ideális helyzet, de a 7500-as kód még rosszabb.
7500 - Repülőgép eltérítés
Ez a kód a repülőgép eltérítést jelzi. Ez azt jelenti, hogy van valaki a fedélzeten, akinek rosszindulatúak a szándékai. A 7500-as kód „jogellenes beavatkozást" jelez, és lehetővé teszi a földön tartózkodók számára a beavatkozás előkészítését. Legyen szó katonai légi kíséretről, vagy arról, hogy a hatóságok a repülőtéren vannak, hogy eltávolítsák és elfogják a tettest.
A pilótákat erre a forgatókönyvre is kiképezték, mert vannak dolgok, amelyeket meg kell tenniük a levegőben. A Simple Flying például megjegyzi, hogy eltérítés esetén a pilótának „el kell terelnie és le kell tennie a repülőgépet a legközelebbi megfelelő repülőtéren, ahol az irányítók rangsorolhatják a leszállást, és megadhatják a szükséges segítséget".
De nem valószínű, hogy ez egy olyan forgatókönyv, amellyel találkozni fogsz.
Ennek az az oka, hogy a rögzített gépeltérítések száma manapság gyakorlatilag nulla.
1990-ben, még 38 globális gépeltérítési incidens volt, 2021-ben utoljára három történt, amelyek nem mindegyike volt halálos.A Statista eredményei megerősítették, hogy az incidensek száma folyamatosan csökken – írja az Unilad.
Az alábbi videóban a ferihegyi irányítók munkájába nyerhetsz bepillantást: