Biztosan sok mindenkivel előfordult már, hogy akár önhibájából, akár a légitársaság hibájából lekéste a repülőjáratát. Bosszantó helyzet, de az esetek jó részében elkerülhető a nagyobb anyagi veszteség. Mit tehetünk ilyenkor?
Mikor nincs lehetőség kártérítésre?
Bárkivel megtörténhet, hogy valamilyen oknál fogva lekési a repülőjáratát: dugóba kerül a repülőtérre vezető úton, és ezért későn érkezik a check-in pulthoz, de akár még a tranzitban is elnézelődhetjük az időt és későn kapcsolunk, hogy bezárt a beszállítókapu. Emiatt érdemes előre tájékozódni az adott repülőtér nagyságáról, illetve hogy jutunk el leghamarabb A pontból B pontba. Tudnunk kell azonban, ha a saját hibánkból nem érjük el a repülőgépünket, akkor nincs lehetőség kártérítés igénylésére ez esetben – miután értesítettük a légitársaságot a késésről – kedvezményesen átfoglalhatjuk egy későbbi járatra a jegyünket, legrosszabb esetben teljes áron új jegyet vehetünk. Arra azonban nincs garancia, hogy rögtön a következő járatra automatikusan sikerül helyet foglalni.
Optimális megoldás: az átszállásos jegy
Ha csatlakozással utazunk és átszállásos jegyünk van – ilyenkor a teljes útvonal egy jegyen szerepel –, ráadásul minden szakaszon ugyanazzal a légitársasággal repülünk, akkor a felelősség az adott légitársaságé, így ők díjmentesen átfoglalják jegyünket a következő járatra, annak indulásáig pedig ételt, italt, illetve adott esetben szállást és taxit is biztosítanak.
Előfordulhat, hogy csak szálláskupont adnak, de olyan is, amikor az utasnak magának kell megoldania a szállást, ilyen esetben utólag, számla ellenében térítik meg a költségeinket. Az átszállásos jegy birtokában a feladott poggyászainkkal sem kell bajlódnunk, azokat majd a célállomáson felvehetjük. A 3 órát meghaladó, és a légitársaság hibájából adódó késések esetén további kártérítésre lehet számítani.
Bonyolítja a helyzetet, ha nem átszállásos jegyünk van, mert ez két jegyet jelent, amely két külön útnak minősül, különböző légitársaságokkal, ráadásul ez esetben a csomagjainkat is magunknak kell felvenni és feladni a másik gépre. Éppen emiatt érdemes úgy megszerveznünk a csatlakozást, hogy bőven maradjon idő a csomagok felvételére és feladására. Még ha a légitársaság hibájából hiúsul is meg a csatlakozás, akkor sem kaphatunk kártérítést, legfeljebb új jegyet vásárolhatunk a következő járatra. Azt viszont nem árt tudni, hogy a 3 órát meghaladó késés esetén nem átszállásos jeggyel is jogosultak vagyunk a kártérítésre. Az átszállásos jegy a diszkont légitársaságokra nem vonatkozik!
Légy okos, válassz késésre is vonatkozó biztosítást!
Utasbiztosításunk azonban egyes esetekben anyagi segítséget jelenthet a járat késése, törlése, a csatlakozó járat lekésése vagy a külföldi tartózkodásunk meghosszabbítása esetén is – sőt, abban az esetben is, ha a gép indulása előtti 3 órában balesetet szenvednénk, és emiatt késnénk le a repülőt.
Ugyanakkor ez a biztosítás csak magára a késésre vonatkozik, a balesetre nem, mivel az utasbiztosítások kizárólag a külföldi tartózkodások során bekövetkezett károkat térítik meg. A legegyszerűbb azonban az, hogy ha a külső tényezőkre nem is lehetünk hatással, a rajtunk múló következményeket a minimálisra redukáljuk: mindig időben induljunk el a repülőtérre, hiszen sosem lehet tudni, hogy mikor mi jöhet közbe.
A világ legnagyobb repterein a távolságokkal is számolni kell, ahogy ez az alábbi videóból is kiderül: