Ma már egészen egyszerű eljutni a legtávolabbi helyre is, hiszen az ember csak felszáll a repülőre, majd néhány óra repülés után leszáll a végcélnál. De mi van akkor, ha valaki még sosem repült, és fogalma sincs, hogy kezdjen neki, mi a folyamata annak, hogy eljusson álmai úti céljához?
Ha még sosem repültél, elmondjuk mit tegyél
Régen minden könnyebb volt – szokták mondogatni, bár ez sem feltétlenül igaz. Felpakolták a málhát a szekérre, utazókocsira, a ló hátára, vagy csak összecsomagolták az elemózsiát a batyuba, és legrosszabb esetben gyalogszerrel útra keltek, hogy aztán végtelen kalandokkal, és hosszú hetekkel, hónapokkal, mérföldekkel a hátuk mögött megérkezzenek az Örök Városba.
Ma sokkal egyszerűbb: csak felszállunk a repülőgépre és alig két óra múlva leszállunk a Fiumicino, vagy Ciampino repülőtéren (legalábbis, ha Budapestről indulunk). De mi van akkor, ha valaki még sosem repült, és nem tudja, hogyan fogjon hozzá, vagy mi a menete egy ilyen utazásnak? Ennek járunk most utána.
Kezdő lépések - A repülőjegy megvásárlása
Először is, kell egy repülőjegy. Ez sem olyan egyszerű, pedig a számtalan lehetőség pont a kényelmesebb, olcsóbb, vagy időtakarékosabb választásra nyújt opciót. A legegyszerűbb megoldás, ha az ember elmegy egy utazási irodába, ahol kiválasztja a megfelelő csomagot, befizeti annak az árát és az iroda mindent elintéz helyette. De sokan nem szeretnek szervezett útra befizetni, inkább saját maguk intézik el a részleteket is.
Ilyen esetben érdemes az interneten böngészni, mert a légitársaságok, viszonteladók oldalán mindig lehet jegyet venni, sőt, utazási irodák is foglalkoznak kizárólag repülőjegy értékesítéssel is. Rákereshetünk arra is, hogy az egyes légitársaságoknál mennyivel előbb érdemes megvenni a jegyet, mikor a legolcsóbb. Ma már számtalan összehasonlító oldalt is találhatunk a neten, így még könnyebb kiválasztani a legideálisabb megoldást, legyen szó árról, repülési idő hosszáról, átszállásokról, időpontról, légitársaságról vagy egyéb kedvezményekről.
Poggyász, utasbiztosítás
Ha megvan a jegyünk, elkezdhetünk foglalkozni a szervezéssel. Ami a szállásfoglalást illeti, az történhet a repülőjegy foglalás előtt, illetve után is. Előbbi esetben a szállásfoglalás időpontjához kell igazítanunk a repülőjegyünket, míg utóbbi esetben a repülés időpontjához képest kell megfelelő szállást keresnünk.
Érdemes időt szakítani arra is, hogy átnézzük az egyes biztosítótársaságok, illetve utazási irodák utas, baleset, és poggyászbiztosításait, hiszen sosem lehet tudni, hogy milyen kár éri a turistát külföldön. Egy kórházi kezelés pedig hatalmas összegekre rúghat biztosítás nélkül. A biztosítás mindig az első naptól az utolsóig szóljon, hiszen a repülések napján is érhet bennünket kár, ilyen lehet a poggyászok elvesztése is. Az egyes légitársaságok honlapján megtaláljuk a maximálisan engedélyezett súlykeretet, illetve azt is, hogy milyen tárgyakat szállíthatunk a poggyászunkban. Ez alapján tudunk csomagolni.
Check-in otthonról vagy a reptéren?
Indulás előtt online elvégezhetjük az utasfelvételt (check-in), amellyel lerövidíthetjük a reptéri procedúrát, sorban állást. Ez hagyományos légitársaságok esetében az adott járat indulását megelőző 24-48 órától érhető el általában a járat indulását megelőző 2-4. óráig.
Fapados légitársaságok esetében szinte mindig kötelező az online check-in, amely általában a járat indulása előtti 2 napban, a járat indulását megelőző 4. óráig érhető el. Ha ez nem történik meg, a reptéren is lehetőség van az utasfelvételre, a hagyományos légitársaságok esetében általában ingyen, míg a fapadosoknál felár ellenében.
Erről érdemes az adott légitársaság honlapján érdeklődni. Az utasfelvétel során készül el a beszállókártya, amely nélkül nem lehet felszállni a járatra. Ezt elektronikus, vagy kinyomtatott formában is elfogadják. A beszállókártyára – amelyen az utas neve mellett olyan hasznos információk szerepelnek, mint a járatszám, beszállítókapu száma, a beszállás pontos ideje, és az ülés száma – a repülőgépre való beszálláskor is szükség lesz.
Azonban önmagában a beszállókártya sem elegendő az utazáshoz, ezért minden alkalommal legyen nálunk az úti okmányunk! Emiatt az indulás előtt érdemes ellenőrizni, hogy minden szükséges irat nálunk van-e, rendben van-e, de ellenőrizzük okmányaink érvényességét is: személyi igazolvány (a schengeni országokba), útlevél, vízum, repülőjegy, biztosítás, bankkártya, készpénz, és hasonlók. (Bár Rómába személyi igazolvánnyal IS lehet utazni, kellemetlen, ha a repülőtéren derül ki, hogy mondjuk Londonba már kizárólag útlevéllel utazhatunk.)
Mennyivel előbb érjünk ki a repülőtérre?
De mennyivel előbb kell kint lenni a repülőtéren, hogy kényelmesen és időben érkezzünk? Nem szabad elfelejteni, hogy bármikor közbejöhet valami probléma: dugó az odavezető úton, hatalmas tömeg a reptéren, rossz sorba való beállás, poggyász elveszítése, vagy bármi más.
Ha túl korán érkezünk, és hamar végzünk a biztonsági ellenőrzésekkel is, a tranzitban lévő üzletekben lehet nézelődni, vásárolni, étkezni. Ha unalmas is, de ez a szerencsésebb eset, mintha túl szűkre szabnánk az időt, és emiatt rohanni kell, vagy rosszabb esetben lekéssük a járatot.
Nem rutinos utazóknak, vagy olyanoknak, akik nem ismerik az adott repülőteret, mindig érdemes korábban érkezni. A reptérre való érkezési időt további kérdések is befolyásolhatják: egyrészt az, hogy hová utazunk (EU-n belüli, vagy EU-n kívüli úti célra), hogy feladott poggyásszal, vagy anélkül, illetve hogy mely napszakban repülünk?
Ha nincs feladott poggyászunk EU-n belül 1,5-2 órával, EU-n kívül 2,5 órával hamarabb érdemes kiérkezni. Amennyiben van feladandó poggyászunk EU-n belül 2-2,5 órával, EU-n kívül pedig lehetőleg 3 órával hamarabb érkezzünk a repülőtérre.
Ami a várakozó tömeget illeti, ez elsősorban a délelőtti időszakban a legnagyobb, hajnali vagy késő esti indulási időpontban kevésbé forgalmasak a repülőterek. Kiérkezéskor érdemes eldönteni, hogy szeretnénk-e befóliáztatni a feladandó poggyászunkat a sérülések elkerülésére, vagy rábízzunk magunkat az isteni szerencsére, és kihagyjuk ezt a lépést.
Nem árt tudni, szinte valamennyi repülőtéren van már ilyen lehetőség, amelyhez további szolgáltatások is elérhetők (poggyász felelősségvállalás, nyomon követés, stb.) Ezek árai a budapesti repülőtéren 4200-6000 Ft között változnak.
Reptéri kisokos
Ha a reptéren végeznénk el az utasfelvételt, meg kell keresni a megfelelő utasfelvételi pultot, vagy a kihelyezett check-in kioszkot, ahol önállóan végezzük el az utasfelvételt. Itt kapjuk meg a beszállókártyánkat. A check-in pult zárása után már nem végezhető el az utasfelvétel, ebben az esetben az illető lekési a járatot. Az utasfelvételi pultok zárásáról az adott légitársaság honlapján lehet érdeklődni. Ha az utasfelvételt már elintéztük, a következő lépés a poggyászfeladás (amennyiben van ilyen csomagunk): megkeressük a légitársaságunk pultját, ahol ezt megtehetjük a beszállókártyánkkal és az úti okmányunkkal. A reptéri kijelzőkön ez könnyen beazonosítható úti cél, indulás, légitársaság, járatszám alapján. Érdemes belekalkulálni, hogy itt hosszabb sor is állhat.
Biztonsági ellenőrzés és vámvizsgálat a reptéren
Ha feladtuk a csomagunkat, irány az utasbiztonsági ellenőrzés, amely célállomástól függetlenül a repülőjárat indulása előtt mindenki számára kötelező. Itt nem csak az utasokat, hanem a kézipoggyászokat is ellenőrzik: az utasok egy detektoros kapun haladnak át, míg a kézipoggyászt röntgen berendezéssel világítják át, így megakadályozva, hogy fedélzetre bármiféle szúró- vágóeszköz, fegyver, folyadék, vagy más veszélyes anyag felkerüljön.
Ezután a jegykezelés és útlevél ellenőrzés következik, melyhez a szükséges dokumentumok: repülőjegy, érvényes útlevél vagy úti okmány, illetve adott esetben az érvényes vízum. Ezután már csak a beszállító kapu következik, de itt is figyelni kell, hogy időben odaérjünk (ennek pontos idejét megtaláljuk a beszállókártyán), mert késés esetén törölhetik a járatról a helyünket.
Ha mindezen átjutottunk, az indulásig fennmaradó időt a tranzitban tölthetjük. Az ide belépő utas már elhagyta Magyarország területét. Itt lehetséges az üzletekben vásárolni, étkezni, mosdót felkeresni, de itt is folyamatosan figyeljük a járatinformációs kijelzőket, nehogy véletlenül lemaradjunk az indulásról. Ha esetleg változna a beszállítókapu száma, azt minden esetben itt jelzik. Végül pedig a repülőgépre való beszállítás előtt a földi kiszolgáló cég, majd a repülőgép személyzete ismét ellenőrzi az utasok úti okmányait.