Akik utaztak már repülőgépen, bizonyára észrevették, hogy indulás előtt a légiutas-kísérők egy piros szalagot erősítenek átlósan a vészkijáratok ablakaira. Vajon mi a szerepe ennek a láthatóan egyszerű kis rongydarabnak? Ennek jártunk most utána.
Cabin crew, arm doors and crosscheck" – hallatszik felszállás előtt minden esetben a biztonsági ellenőrzés utasítása a repülőgépeken. Ezután a fedélzeti személyzet minden ajtón meghúz egy fémkart, majd a szóban forgó piros szalagot rögzíti a vészkijáratok ablakain. Bár a laikusok számára ez a kis haszontalan szalag nem sok mindentől védhet meg, mégis fontos jelzésértékkel bír.
A biztonsági ellenőrzések után ugyanis a gép felszállásra kész, amely egyben azt is jelenti, hogy beélesednek a vészkijáratok és a meneküléshez használatos felfújható csúszdák. Így e szalagnak a jelenléte jelzi a kívülről, a gépbe bejutni szándékozók számára, hogy az ajtó be van élesítve, és annak kinyitása komoly sérüléssel járhat: ha ugyanis valaki kinyitja az ajtót, a csúszda kilövell, hatalmas erővel felfújódik, és mindenkit, aki előtte tartózkodik, összezúzhat.
Mentőcsúszdák akcióban
A Szövetségi Légiközlekedési Hatóság biztonsági követelményeivel összhangban minden kereskedelmi repülőgépet fel kell szerelni olyan berendezéssel, amely biztosítja, hogy a fedélzeten tartózkodók 90 másodpercen belül evakuálhatóak legyenek. A mentő csúszdáknak -54 és 71 °C közti hőmérsékleten és 25 csomós szélben is hat másodperc alatt teljesen fel kell fújódniuk.
Indulás előtt tehát a légiutas-kísérők a kar meghúzásával rögzítik a felhajtott csúszdát az ajtóhoz. Ha az ajtó élesítve van, és mégis kinyitják, a csúszda kiesik, megrántja a zsinórt, amely beindítja a felfújó mechanizmust.
Crosscheck a még nagyobb biztonságért
A „crosschek" ugyanakkor a légiutas-kísérő személyzet parancsa annak ellenőrzésére, hogy a sajátjukkal szemben lévő ajtónál lévő kollégáik is sikeresen élesítették-e a kijáratot, és felhelyezték-e a figyelmeztető szalagot az ablakra.
Ez a látszólag jelentéktelen kis szalag jelzi tehát a külső személyzet, vagy akár a tűzoltók számára, hogy az ajtó be van-e élesítve, így a baleset megelőzés szempontjából kizárólagos támpont. Szerencsére azonban csak nagyon ritkán van szükség a kis szalagokra, mert a repülőgépek az esetek többségében minden gond nélkül leszállnak a célállomásukon.
Leszálláskor tehát a személyzet, mielőtt kinyitná azokat, hatástalanítja az ajtókat. Ennek a feladatnak az elvégzésére is utasítást kapnak:doors to arrival and crosscheck"amelynek során visszahelyezik a karokat az alaphelyzetbe – így leválasztva a csúszdákat az ajtókról – majd eltávolítják a piros szalagokat az ablakokról, végül ellenőrzik, hogy kollégáik is megtették-e ugyanezt a feladatsort a szomszédos ajtóknál. Csak ezt követően engedik az utasokat, hogy elhagyják a repülőgépet.