Miért van átlós piros szalag a repülőgépek vészkijárati ablakán? - Repüléstechnikai kisokos

Akik utaztak már repülőgépen, bizonyára észrevették, hogy indulás előtt a légiutas-kísérők egy piros szalagot erősítenek átlósan a vészkijáratok ablakaira. Vajon mi a szerepe ennek a láthatóan egyszerű kis rongydarabnak? Ennek jártunk most utána.

A kis szalag jelzi a külső személyzet, vagy akár a tűzoltók számára, hogy az ajtó be van-e élesítveForrás: X/ Breaking Aviation News & Videos

Cabin crew, arm doors and crosscheck" – hallatszik felszállás előtt minden esetben a biztonsági ellenőrzés utasítása a repülőgépeken. Ezután a fedélzeti személyzet minden ajtón meghúz egy fémkart, majd a szóban forgó piros szalagot rögzíti a vészkijáratok ablakain. Bár a laikusok számára ez a kis haszontalan szalag nem sok mindentől védhet meg, mégis fontos jelzésértékkel bír.

A biztonsági ellenőrzések után ugyanis a gép felszállásra kész, amely egyben azt is jelenti, hogy beélesednek a vészkijáratok és a meneküléshez használatos felfújható csúszdák. Így e szalagnak a jelenléte jelzi a kívülről, a gépbe bejutni szándékozók számára, hogy az ajtó be van élesítve, és annak kinyitása komoly sérüléssel járhat: ha ugyanis valaki kinyitja az ajtót, a csúszda kilövell, hatalmas erővel felfújódik, és mindenkit, aki előtte tartózkodik, összezúzhat.

A mentőcsúszdák életet menthetnek, de sérülést is okozhatnak a repülőgépekenForrás: Shutterstock / Mario Hagen

Mentőcsúszdák akcióban

A Szövetségi Légiközlekedési Hatóság biztonsági követelményeivel összhangban minden kereskedelmi repülőgépet fel kell szerelni olyan berendezéssel, amely biztosítja, hogy a fedélzeten tartózkodók 90 másodpercen belül evakuálhatóak legyenek. A mentő csúszdáknak -54 és 71 °C közti hőmérsékleten és 25 csomós szélben is hat másodperc alatt teljesen fel kell fújódniuk.

Indulás előtt tehát a légiutas-kísérők a kar meghúzásával rögzítik a felhajtott csúszdát az ajtóhoz. Ha az ajtó élesítve van, és mégis kinyitják, a csúszda kiesik, megrántja a zsinórt, amely beindítja a felfújó mechanizmust.

Crosscheck a még nagyobb biztonságért

A „crosschek" ugyanakkor a légiutas-kísérő személyzet parancsa annak ellenőrzésére, hogy a sajátjukkal szemben lévő ajtónál lévő kollégáik is sikeresen élesítették-e a kijáratot, és felhelyezték-e a figyelmeztető szalagot az ablakra.

A repülőgépek vészkijárati ablakán található piros szalagForrás: Shutterstock/Mario Hagen

 Ez a látszólag jelentéktelen kis szalag jelzi tehát a külső személyzet, vagy akár a tűzoltók számára, hogy az ajtó be van-e élesítve, így a baleset megelőzés szempontjából kizárólagos támpont. Szerencsére azonban csak nagyon ritkán van szükség a kis szalagokra, mert a repülőgépek az esetek  többségében minden gond nélkül leszállnak a célállomásukon.

Leszálláskor tehát a személyzet, mielőtt kinyitná azokat, hatástalanítja az ajtókat. Ennek a feladatnak az elvégzésére is utasítást kapnak:doors to arrival and crosscheck"amelynek során visszahelyezik a karokat az alaphelyzetbe – így leválasztva a csúszdákat az ajtókról – majd eltávolítják a piros szalagokat az ablakokról, végül ellenőrzik, hogy kollégáik is megtették-e ugyanezt a feladatsort a szomszédos ajtóknál. Csak ezt követően engedik az utasokat, hogy elhagyják a repülőgépet.

 

 

 

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek