Valóban az élet írja a legelképesztőbb történeteket, ugyanis egy pilótát kiszippantotta a vákuum a repülőgépből. A British Airways pilótája, Tim Lancaster az életéért küzdött az 5390-es járaton, amely Birminghamből a spanyolországi Malagába tartott 1990 júniusában. Az életét a hős kollégájának köszönheti.
Kiszippantotta a vákuum a pilótát a repülőgépből, így élte túl
A fedélzeten 81 utas volt, amikor kiszippantotta a vákuum a pilótát a repülőgépből nem sokkal felszállás után, amikor a pilótafülke bal szélvédője váratlanul kitört.
A vákuum egy pillanat alatt részben kiszívta Lancastert a repülőgépből, és 20 percet töltött az ablakkerethez „szögezve" a száguldó repülőgép orránál. Miközben a repülőgép Oxfordshire felett szállt, a személyzet tagjai kétségbeesetten kapaszkodtak a bokájába.
Az egyik légiutas-kísérő, Nigel Ogden kapta el a pilóta lábát, amikor eltűnt az ablakon. Az életmentő légiutas-kísérő is kezdett kicsúszni a nyíláson, de a légiutas-kísérő személyzet másik tagja, John Heward berohant, és megragadta az övénél fogva.
Majdnem légikatasztrófa történt
Miközben mindez zajlott, Alastair Atchison másodpilótának sikerült átvennie az irányítást a repülőgép felett, és leereszkedett egy oxigénben gazdagabb magasságba.
Szerencsére a British Airways járatának kényszerleszállása sikeres volt a Southampton repülőtéren.
Lancaster kapitány túlélte a hátborzongató esetet, de több sérülést szenvedett, beleértve a fagyási sérüléseket, a töréseket és a sokkot.
in 1990 the window of a plane fell off and one of the pilots got sucked out so they just held onto his legs while the plane landed pic.twitter.com/dp4mINhWy9
— David Farrier (@davidfarrier) November 13, 2020
Amikor az NBC tudósított az esetről, az újságírók megkérdezték Lancastert, hogy félt-e attól, hogy meghal, amikor kiszippantotta a vákuum. „Megfordult a fejemben egy-két pillanatra" – ismerte el a férfi.
A légibaleseteket vizsgáló részleg vizsgálata később feltárta, hogy a szélvédőhöz tartozó csavarokat valamivel kisebbre cserélték, amelyek sokkal kevésbé biztonságosak – írja az Unilad.
„A legtisztábban arra emlékszem, hogy eleinte nem tudtam lélegezni" – mondta Lancaster a Mayday című 2005-ös dokumentumfilmben.
Ogden légiutas-kísérő a Sydney Morning Heraldnak így emlékezett vissza „Elfordultam, és láttam, hogy az első szélvédő eltűnt, és Timet, a pilótát szinte teljesen kiszívta az ülésből a vákuum, de épp el tudtam kapni a lábait. Átugrottam a vezérlőoszlopon, és megragadtam a dereka körül, nehogy teljesen kirepüljön. A teste mintha megnyúlt volna, teljesen felkenődött a pilótafülke elejére."
A pilóta lábai előre szorultak, kikapcsolva a robotpilótát, és a nagy hadonászásban megnyomták a kormányt is, így a repülőgép közel 650 km/órás sebességgel száguldott lefelé a világ egyik legeldugottabb égboltján keresztül.
„Az arca nekiütközött az ablaknak, az orrából és a fejéből vér folyt, a karjai csapkodtak, és körülbelül 6 méter hosszúnak tűnt. A legfélelmetesebb az volt, ahogy a szemei tágra nyíltak. Soha nem felejtem el ezt a látványt, amíg élek – emlékezett vissza a légiutas-kísérő.
Nézd meg a riportot az elképesztő balesetről: