Tévhitek a repülésről – A légiforgalmi irányító megmondja a tutit!

A köztudatban rendszeresen keringenek tévhitek a repülésről, most viszont egy a ferihegyi Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szolgálatot teljesítő légiforgalmi irányító lerántja a leplet, és izgalmas kulisszatitkokat árul el a TikTok csatornáján.

Tévhitek a repülésről – A légiforgalmi irányító beavat a titkokba aki a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér alkalmazottja - illusztrációForrás: Bjoertvedt/commons.wikimedia.org

Tévhitek a repülésről – A légiforgalmi irányító beavat a titkokba

A TikTok nemcsak a bugyuta videók tárháza, hanem néha igazi különlegességeket is felfedezhetünk a közösségi oldalon: például egy a ferihegyi Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren dolgozó légiforgalmi irányító amellett, hogy élő adásban közvetíti a Magyarország légtere felett szálló repülők helyzetét és a toronnyal folytatott kommunikációjukat, izgalmas videókat is közzétesz, amelyekben eloszlatja a tévhiteket a repülésről.

@tudasmorzsak Heves vihar volt Ferihegyen augusztus 27-én, ami alaposan megkavarta a forgalmat. Hajrá Budapest Approach, nagy volt! * a kevés üzemanyag nem azt jelenti, hogy perceken belül elfogyott volna a gépen, hanem azt, hogy a várakozásra félretett üzemanyagból futottak ki. Ha ez a mennyiség elfogy, akkor el kell indulni a kitérő repülőtérre, nincs lehetőség várakozni. Ilyenkor még van üzemanyag a kitérő repülőtérig, még 10-20 perc várakozásra, és még ezen felül vésztartalék is. #repülő#repülőgép#budapestairport#zivatar#vihar #meteorológia #időjárás#ferihegy#airtrafficcontrol#légiforgalmiirányítás#approach#weather#thunderstorm#nekedbelegyen#magyartiktok♬ eredeti hang – Tudásmorzsák a repülésről - Tudásmorzsák a repülésről

Nézzünk pár érdekességet a repülésről:

- Tudtad, hogy nyugatról keletre egy állandó, akár 350km/órás sebességű szél, a poláris jet fúj? Ezt lovagolják meg a repülőgépek Európa felé. A szél tolja a repülőgépet, így akár 1 órát is spórolhatnak a repülési időn.

- Szerinted a repülőgépen a kapitány „vezet" és az első tiszt pedig a keze alá dolgozik? Nem feltétlenül, ugyanis a repülés előtt megbeszélik, hogy ki fogja vezetni a gépet, és ki lesz a „segéd". Így akár a kapitány lesz az, aki az első tiszt keze alá dolgozik.

- Egy gyakori tévhit szerint a pilótáknak valójában semmi dolguk, mert a robotpilóta mindent elintéz. Azonban a robotpilótát kezelni, programozni, felügyelni kell, kommunikálni az irányítással, valamint a gépet a különböző üzemmódokhoz konfigurálni.

@tudasmorzsak Egy pilóta lézerezést jelent Ferihegy közelében. A videó illusztráció, az esemény nem ott történt. A hang a valós. Elhisszük, hogy megjött a Temuról a zöld lézered. De lézerrel repülőre világítani nagyon nem menő dolog. Emellett bűncselekmény, ami szinte bizonyosan legalább felfüggesztett börtönt fog eredményezni. Gondolkodj, hogy megéri-e. A videón nem a lézerezést jelentő repülőgép szerepel, csak illusztráció! Hang: liveatc.net #repülőgép#repülés#lézer#laser#aliexpress#temu#budapestairport#liveatc#flightradar24#bűnügy#bűncselekmény#aviation#legter_agi#tudásmorzsák♬ eredeti hang – Tudásmorzsák a repülésről - Tudásmorzsák a repülésről

- A torony csak a repülőtéren lehet. Nem minden esetben, ugyanis léteznek távoli torony megoldások, ahol az irányítók úgy látják a repteret, mintha az „igazi" toronyban ülnének, és ugyanazokat a rendszereket használva irányíthatnak.

- Szintén gyakori tévhit, hogy leszállás előtt ki kell engedni a kerozint. Azonban a légi irányító szerint a kerozint csak vészhelyzetben kell kiengedni, ha azonnali leszállásra van szükség, és a gép túlsúlyos. Nem is tud mindegyik repülőgép üzemanyagot kiengedni, csak a „nagyok", például a Boeing 767, 777, A380.

@tudasmorzsak Kommentválasz - olvasd el! Gyakori kérdés, hogy mi is az irányítók és a pilóták közötti beszélgetések tartalma. Nézzünk végig egy járatot az indulástól az országhatárig! 1. Az útvonalengedély. Az útvonalengedélyt, vagy ATC clearance-t a személyzet indulás előtt szerzi be az irányítástól. Ferihegyen kis forgalomban a gurító irányítót, nagyobb forgalomban az engedélykiadót (CDC) kell hívni. Az engedély tartalmazza az érvényesség határát (gyakorlatilag minden esetben a célreptérig), az induláshoz várható futópályát, a lerepülendő kivezetési eljárást (SID), a kezdeti magasságot, ameddig további utasítás nélkül emelkedni kell, a transzponderkódot, és ha van, akkor a résidőt is, amikor indulhat a járat. Ezt az engedélyt még a beszállítás alatt kérik a pilóták, ennek alapján programozzák fel a navigációt, és számolják a sebességeket. Ha készen állnak az indulásra, akkor már a gurítót fogják hívni... Legközelebb. #repülés #repülőgép #emirates #budapestairport #pilóta #légiforgalmiirányítás #nekedbelegyen #magyartiktok♬ eredeti hang – Tudásmorzsák a repülésről - Tudásmorzsák a repülésről

- A pilóták nem lehetnek szemüvegesek, és nem lehet fogtömésük. Attól függ, milyen pilótákról van szó, a közforgalmi pilótáknál egyik sem kizáró ok.

- Sokan gondolják úgy, hogy a légiforgalmi irányítás annyira stresszes, hogy az emberek csak néhány évig képesek végezni ezt a munkát. Valójában viszont sok a 30+ év szolgálati viszony után nyugdíjba vonuló irányító, a pályaelhagyó pedig elenyésző.

@tudasmorzsak 2024.10.01. Irán rakétákat lőtt ki Izraelre, ezért szinte az egész Közel-keleti légteret lezárták. Az arra tartó gépeknek hirtelen óriási kerülőt kellett volna tenniük, amire nem volt elég üzemanyaguk, ezért visszafordultak. Volt, aki Kairóban szállt le, de volt olyan légitársaság, aki jobbnak látta, ha inkább az EU-ba viszik a gépeiket. Ilyen volt az Emirates is. Hogyan lehet elpakolni két A380-ast egyszerre Ferihegyen? #repülőgép #repülés #budapestairport #ferihegy #emirates #a380 #emergency #iran #airspace #war #israel #avgeek #flightradar24 #tudásmorzsák #nekedbelegyen #magyartiktok♬ eredeti hang – Tudásmorzsák a repülésről - Tudásmorzsák a repülésről

- A repülőgépek orrában egy meteorológiai radar található. Ennek segítségével képesek a pilóták elkerülni a zivatarokat, amelyek akár darabokra is téphetnék a repülőgépet.

- Az is vita tárgyát képezi, hogy milyen közel repülhetnek el egymás mellett az utasszállítók. A Tudásmorzsák a repülésről nevű TikTok csatorna üzemeltetője szerint két, egymással szemben haladó utasszállító repülőgép között a minimális magasságkülönbségnek 1000 lábnak, vagyis 330 méternek kell lennie.

- Tudtad, hogy a repülőgépeket úgy tervezik, hogy ha közvetlenül az emelkedés előtt elromlana az egyik hajtómű, akkor is fel tudjon szállni a gép? Ha repülés közben hibásodik meg, akkor alacsonyabbra süllyedve szintén repülőképes marad, és el tud jutni a kitérő repülőtérre.

@tudasmorzsak 2024.08.25-én reggel a Wizzair Malta 946-os járata Ferihegyen szakította meg az útját, a fedélzeten érezhető maró szag, és két utaskísérő rosszulléte miatt. A gép az irányítás, a reptér és a pilóták profi kooperációjának köszönhetően 20 perccel a bejelentés után földet is ért. Az állóhelyen a mentők és a tűzoltók várták. Személyzetcsere [--és a gép átvizsgálása után a járat folytatta az útját---] UPDATE: az első hírekkel ellentétben cseregép ment tovább, új személyzettel. (érdekesség: néhány éve hasonló eset volt, ott később kiderült, hogy nem műszaki probléma volt, hanem egy utas körömlakklemosója borult bele a légelszívóba, amit aztán a klíma szétfújt a gépen.) A gépet fogadó Airport Medical Service orvosa szerint (köszi a kommentet!) mindenki rendben van, nem esett baja a két légiutaskísérőnek. A videó célja továbbra is az ismeretterjesztés. A sértő kommentek mennek a kukába. Mielőtt kommentelsz, kérlek gondolj bele, hogy valószínűleg ők jobban tudják! #repülőgép#repülés#kényszerleszállás#ferihegy#budapestairport#wizzair#wizzmalta#a320#betegség#rosszullét#légiforgalmiirányítás#pilóta#nekedbelegyen#magyartiktok#tudásmorzsák♬ eredeti hang – Tudásmorzsák a repülésről - Tudásmorzsák a repülésről

Ez pedig a szerkesztőségünk egyik kedvenc videója, amelyben 6 évvel ezelőtt a magyar WizzAir légitársaság két pilótája bravúros repülést mutatott be Budapest felett egy utasszállító repülőgéppel:

 

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek