Nem fogod elhinni, miért történt a világ legsúlyosabb repülőgép-szerencsétlensége, amelyben 583 ember életét vesztette

A kifutópálya közepén 1977-ben egymásnak ütközött két repülőgép balesete a történelem legsúlyosabb repülőgép-szerencsétlensége volt, közel 600 ember halálát okozva.

Ez volt a világ legsúlyosabb repülőgép-szerencsétlensége, amely megváltoztatta a repülési szabályokat - illusztrációForrás: Shutterstock/ zef art

Ez volt a világ legsúlyosabb repülőgép-szerencsétlensége

Március 27-én az atlanti-óceáni Tenerife szigetét pusztító baleset rázta meg a sziget északi részén található kis repülőtéren.

Miután azt hitték, hogy engedélyt kaptak a felszállásra, a KLM 4805-ös járata elkezdett száguldani a Los Rodeos repülőtér – ma Tenerife North néven ismert – kifutópályáján, viszont nem tudták, hogy a Pan Am 1736-os járata még nem szállt fel a kifutópályáról.

Ami ezután történt, az egy pusztító baleset volt, amely örökre megváltoztatta a repülés történelmét.

A rossz időjárási viszonyok miatt a KLM pilóta Jacob Veldhuyzen van Zanten és Klaas Meurs első tiszt nem látta a Pan Am repülőgép pontos helyét.
Miután tévesen azt hitte, hogy engedélyt kaptak a felszállásra, van Zanten elindította a KLM repülőgépét a kifutópályán, egyenesen a Pan Am gépbe, amely még nem gurult le a kifutópályáról.Mire mindkét repülőgép pilótája rájött a helyzet súlyosságára, már késő volt.

„Nézz oda! A fenébe, jön!" - kiáltotta Victor Grubbs, a Pan Am pilóta, miközben élesen megfordultak, és eszeveszett kísérletet tettek arra, hogy szabaddá tegyék a KLM útját, mire Robert Bragg első tiszt azt válaszolta: „Szállj fel!"

A KLM repülőgép végül a Pan Am oldalának csapódott, amikor az megpróbált idő előtt felszállni.
A holland gép egy pillanatig a levegőben maradt, mielőtt a becsapódás következtében a gép leállt volna, és a Pan Am járatától 150 méterrel lejjebb ütközött volna a kifutópályával.

A BBC Witnessnek adott interjújában 2016-ban felidézve az utóhatásokat, Robert Bragg azt mondta: Ezután felnéztem a tűzvezérlő fogantyúira, és ekkor vettem észre, hogy a repülőgép teteje eltűnt."

A 4805-ös járaton egy üzemanyagtartály is volt, amely gyorsan tűzgolyóvá vált, és a fedélzeten tartózkodó mind a 248 utast megölte. A repülés egyetlen „túlélője" Robina van Lanschot volt, aki a Los Rodeos repülőtéren történt leszállás után elhagyta a gépet.

Eközben a Pan Am súlyosan megsérült az ütközés következtében. Mindenki, aki a repülőgép felső szintjén ült, azonnal életét vesztette az ütközés következtében.

Szerencsére 61 utas – köztük a pilóták – ki tudtak menekülni az égő repülőgépből, mielőtt az üzemanyagtartály felrobbant.

Elkerülhető lett volna a repülőgép baleset?

A későbbi vizsgálatok megállapították, hogy a rossz időjárási viszonyok, valamint a légiforgalmi irányítás és a KLM közötti kommunikációs zavarok okozták a balesetet.
Ez a pilóták és a földi személyzet által használt szabványosított nyelvezet létrehozásához vezetett, hogy minimálisra csökkentsék a jövőbeni félreértéseket.

Az ütközés egyik legborzongatóbb része talán az volt, hogy a tervek szerint egyik gépnek sem kellett volna megállnia Tenerifén.

Mind a KLM, mind a Pan Am járatát a Los Rodeos repülőtérre irányították át, miután a tervezett célállomáson, Gran Canarián történt egy terrorcselekmény. Korábban a nap folyamán bombát helyezett el a sziget repülőterének termináljában a szeparatista Kanári-szigeteki Függetlenségi Mozgalom, amely nyolc embert megsebesített a robbantásban.

A második robbantás veszélye miatt a Kanári-szigetek felé tartó összes járatot át kellett irányítani a Los Rodeosba, és a kis repülőteret hamar ellepték a repülőgépek. A Pan Am fedélzetén tartózkodó pilóták még azt is kérték, hogy a leszállási engedély megszerzéséig maradhassanak eredeti céljuk körül, de ezt a kérést elutasították – írja a Ladbible.

 A szörnyű balesetet később rekonstruálták, amelyet az alábbi videóban nézhetsz meg:

 

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek