Veszélyes, ha belecsap a villám a repülőgépbe?

Ragyogó fény, hangos csattanás. Aztán a pilóta bejelentése: „Villámcsapás". De mennyire veszélyes, ha belecsap a villám a repülőgépbe? Veszélyes az utasokra? Utánajártunk a sokakat izgató kérdésnek.

Veszélyes, ha belecsap a villám a repülőgépbe? - illusztrációForrás: aappp/Shutterstock

Veszélyes, ha belecsap a villám a repülőgépbe?

Milyen gyakran történik villámcsapás?

Egyáltalán nem ritka jelenség, hogy belecsap a villám a repülőgépbe. A Lufthansa Technik szerint egy kereskedelmi repülőgépet élete során többször is villámcsapás ér. Normális esetben a gép tovább tud repülni, más esetekben meg kell fordulnia, vagy ideiglenesen újra kell töltenie.
A zivatarok veszélyesek lehetnek – különösen az erős turbulencia és a jégeső, de a villámlás veszélye miatt is.

A villámcsapás következményei az „egyáltalán észrevétlentől a néhány vagy esetleg az összes műszer meghibásodásáig" terjedhetnek – közölte a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (LBA) kérésre a Reisereporterrel. A repülőgépek mindig több rendszerrel rendelkeznek - az érzékelőket, a fedélzeti elektronikát és az antennákat többször telepítik. Az LBA szerint ezért az összes rendszer meghibásodása „nagyon valószínűtlen, de lehetséges".

Villámcsapás: lezuhanhat tőle a repülőgép?

Az LBA szerint „rendkívül ritka és valószínűtlen", hogy egy repülőgép villámcsapás miatt lezuhan. A repülőgépek burkolatuk miatt úgynevezett Faraday-ketrecek – akárcsak az autók.

Ez azt jelenti, hogy a villámcsapás nem tud ténylegesen áthatolni a repülőgépen és kárt okozni. De: „A rendszerek olyan mértékben megsérülhetnek, hogy lehetetlenné teszi a repülés folytatását."

Hogyan élik meg az utasok a villámcsapást?

A villámcsapás általában jól hallható, és tompa puffanás hallatszik a repülőgép törzsétől. Egyes esetekben azonban csak leszállás után derül ki, hogy villámcsapás történt. „Láthatók a villám be- és kilépési pontjai a törzsön" – mondta az LBA.

Milyen gyakran repülnek át a repülőgépek zivatarokon?

Alapvetően repülnek zivatarban, mondta  Torsten Adams pilóta. „Körülbelül 50-60 kilométeres minimális távolságot tartunk és a pilótákat figyelmezteti a zivatarokra az időjárási szolgálat.

De ha nincs más lehetőség, akkor a biztonsági öv jelzései felvillannak, a kilazult tárgyakat elrakják, és a pilótáknak napszemüveget kell felvenniük, hogy megvédjék a szemüket a villámcsapástól – állítja a Szövetségi Légügyi Hivatal. Ilyenkor jelentősen csökkentik a repülési sebességet is.
Ha egy repülőgépet villámcsapás ér, azt a személyzet mindig dokumentálja.

Így néz ki a pilótafülkéből, ha belecsap a villám a repülőbe:

 

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek