Szinte nem telik el hét anélkül, hogy ne hallanánk járattörlésekről, késésekről, ami nemcsak rányomja a bélyegét a nyaralásra, de váratlan kiadásokkal is jár. Dr. Burján Zsuzsannát, a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. biztosítási és társasági szakjogászát kérdeztük, ha törölték a repülőjáratot, milyen segítséget kaphatsz ilyen helyzetben, és hogyan igényelj kártérítést.
Ha törölték a repülőjáratot, éljünk a jogainkkal
Fontos tudni, hogy az Európai Unió rendelete szerint - ha a repülőtér, ahonnan indulunk, az EU területén található, vagy ha járatunk az EU területére érkezik uniós, izlandi, norvég vagy svájci légitársasággal - uniós állampolgárként alapvető jogokkal élhetünk járattörlés, jelentős késés és túlfoglalás esetén is, függetlenül a repülőjegy árától és a szolgáltatás szintjétől.
Őrizzük meg a nyugalmunkat!
Járattörlés vagy késés esetén alapvetően két lehetőség közül választhatunk. Kérhetjük, hogy a légitársaság más módon, például egy helyettesítő járattal elszállítson minket az úti célhoz, de kérhetjük a jegyár visszatérítését is. Ilyen esetekben a légitársaság díjmentesen visszajuttat oda, ahonnan megkezdtük az utazásunkat.
Kérjünk étkezési kupont
A légitársaság a várakozás idejére minden utas részére ellátást is köteles nyújtani. A jogszabály szerint ételt és frissítőket kell felajánlani, két díjmentes telefonálást és e-mailküldési lehetőséget, valamint a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén éjszakai szállást és reptéri transzfert a szállás és a repülőtér között.
Magunkra maradunk
Tisztában kell lennünk azzal, hogy ha a jegyár visszatérítését választjuk, a légitársaság nem köteles további segítséget, például étkezést, szállást nyújtani részünkre, és nekünk kell lefoglalnunk a helyet az úti célunkhoz tartó járatra.
Távolságtól függően jár
Az utas részére kártalanítást is fizetni kell járattörlés vagy három órát meghaladó érkezési késés esetén, mégpedig a távolságtól függően: 1500 km távolság alatt 250 Euróra, 1500 km és 3500 km között 400 Euróra, míg 3500 km-nél távolabbi utazás esetén 600 Euróra tarthatunk igényt. Minden érvényes jeggyel rendelkező utas kártérítésre jogosult, még a 2 évesnél fiatalabb, szülők ölében utazó gyermekek is jogosultak kártérítésre, azonban mindezt külön igényelni kell.
A kártérítés felét kérhetjük
Abban az esetben, ha a járatot törlik, de a légitársaság biztosítani tudja az átfoglalást, és kisebb késéssel eljuttat minket a célunkhoz, a fenti kártérítés felére tarthatunk igényt.
Mentesül a felelősség alól
Előfordulnak olyan esetek, amikor a járattörlést vagy a három órás érkezési késést olyan, rendkívüli és elháríthatatlan körülmény okozta, melyet a légitársaság nem tud befolyásolni, például vihar, bombariadó, madárral való ütközés. Ilyen esetekben nem élhetünk a kártérítés lehetőségével, de a légitársaságnak ebben a helyzetben is kötelessége segítséget nyújtani az utasoknak.
Figyeljük az értesítéseinket
A légitársaság akkor is mentesül a kártérítési felelősség alól, ha az indulás előtt legalább 14 nappal korábban értesíti utasait a járattörlésről, vagy ha felajánlják, hogy átfoglalással elszállítja utasait az eredeti célunkhoz.
Kössünk utasbiztosítást
Függetlenül attól, hogy a járattörlés vagy késés a légitársaság hibájából vagy elháríthatatlan körülmény miatt történt, a lehető leghamarabb értesítsük az utasbiztosításunkat kezelő biztosítót. Bár nem igényelhetünk kártalanítást, a felmerülő költségeket a biztosító is kompenzálhatja, így kiegészíthetjük a légitársaságtól kapott összeget. Mielőtt megkötjük a szerződést, olvassuk át az általános szerződési feltételeket, hogy ilyen helyzetekben pontosan mire vagyunk jogosultak.
Kérjünk róla igazolást
Ha az indulás napján, a repülőtéren szembesülünk a járat törlésével, késésével, és úgy tapasztaljuk, hogy a légitársaság nem nyújt megfelelő segítséget, kérjünk tájékoztatást a földi kiszolgáló személyzettől a késés okáról, a tovább utazási lehetőségekről. Lehetőség szerint kérjünk a késésről igazolást e-mailen vagy személyesen.
Őrizzük meg a számlákat
Minden késéssel összefüggő költségről, például a szállásdíjról, taxiról, lekésett nyaralásról őrizzük meg a számlát, hiszen szükségünk lesz ezekre a kártérítési igényünk benyújtásakor. A telefonálási, kommunikációs kiadásainkat a híváslistánk benyújtásával igazolhatjuk a légitársaság felé.
Utólagosan térítik meg
Ha nem kapunk étkezési kupont, frissítőket vagy szállást, arról magunk is gondoskodhatunk, de őrizzük meg a számlákat, és hazaérkezésünk után kérjük költségeink megtérítését a légitársaságtól vagy a biztosítótól. A kialakult joggyakorlat szerint a behajtható kártalanítás három óránként 15 Euró utasonként.
Készítsünk róla fényképet
Célszerű megőrizni az érintett utazás e-ticket visszaigazolásait és a beszállókártyáit. Járattörlés esetén, ha a beszállókártyát vissza akarják venni, készítsünk róla fényképet és kérjünk róla átvételi elismervényt.
Hazaérkezés után
Írásban kell panaszt tenni a légitársaságnál az uniós nyomtatvány kitöltésével. Ha nem járunk sikerrel, akkor az Európai Fogyasztói Központnál vagy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál jelezzük a problémát. A kártérítési igényt legkésőbb az utazás dátumát követő 2 éven belül van lehetőségünk benyújtani.
Pénz helyett utalvány
A kártalanítás összege azonnal jár, amelynek kifizetése készpénzben, átutalással, csekkel, illetve utazási utalvánnyal is történhet. Fontos tudnunk, hogy az utas választhat a teljesítési formák közül, tehát nem köteles pénz helyett utazási utalványt elfogadni kártalanításként.
Ha már repülés, nézd meg, hogyan telik a magyar légiutas-kísérők egy napja és milyen feladatokat kell elvégezniük: