Talán már észre vehettétek, hogy beszálláskor mindig a gép bal oldalán tudtok feljutni a gépre, függetlenül attól, melyik légitársasággal repültök, vagy, hogy lépcsőn, akár hídon, vagy gyalog közelítitek meg a repülőt. Miért is? Ennek hátterében érdekes ok húzódik meg.
Azt már korábban elárultuk, miért festik a legtöbb repülőgépet fehérre. Most azt derítjük ki, miért csak a bal oldalon szállhatunk be a gép törzsébe vagy hagyhatjuk el ott a fedélzetet. A kereskedelmi repülőgépeket a történelmi hagyományok miatt eredetileg is bal oldali utasajtókkal építették, mielőtt ez egyáltalán hatékonyság kérdése lett volna.
Michael Oakley, a The Aviation Historian ügyvezető szerkesztője kifejtette a miérteket. „A repülési terminológia nagy része a tengerészeti ismeretekből származik és emiatt a légi közlekedési módok is sokat köszönhetnek a hajózásnak" – mesélte.
Ahogy a csónakoknak és hajóknak a bal oldala érinti a dokkot a kikötőkben – a repülőgépeknél is ugyan így van.
Értelemszerűen az emberek úgy döntöttek, hogy továbbra is a kikötői, vagyis a bal oldalon szállnak fel.
Nem mindig volt ez így
Mivel a hajók kormányosai a hajó jobb oldalán kaptak helyet, ahonnan jobban ráláthattak a felszállókra, ez többnyire egy ideig a repülőgépekre is kiterjedt. Az 1930-as és 1940-es években a United Airlines korai gépeinek ajtajai például a jobb oldalon helyezkedtek el.
Az ipar növekedésével és a repülőterek forgalmasabbá válásával azonban a dolgok leegyszerűsödtek, és a bal oldali ajtók általánossá váltak.
A szabványosítás azért is fontos volt, mert az 1950-es évektől kezdve főleg a tengeren túli repülőtereken megjelentek a csillag alakú terminálok, ahol az utasok egy központi területen gyűlnek össze, és kisétálnak a csillag „csúcsaiba", hogy felszállhassanak a gépeikre. A Jetways, azaz a fedett folyosók is ekkor tájt, az 1960-as évektől léptek szolgálatba.
"Amióta a pilóták a bal oldalon ülnek, a repülőtereket úgy kezdték építeni, hogy bal oldali kapuik legyenek, így a kapitány jobban meg tudja ítélni a távolságokat, amikor a beszállási pontig gurul" – mondta Matthew Burchette, a washingtoni Tukwilában található Repülési Múzeum vezető kurátora.
A földi műveletek sokkal könnyebbé váltak, mikor minden repülőgép ugyanabban az irányban végezte ugyanazt a folyamatot.
A dolgok ezen módja pedig lehetővé teszi a földi személyzet, például a bőröndrakodók számára, hogy a jobb oldalon maradjanak, és anélkül végezzék munkájukat, hogy az utasok útjába állnának.
(Forrás: metro.co.uk)