Gyakran gondolkodsz azon, hogyan működnek a repülőgépek és miként mennek végbe az olyan folyamatok, mint a mosdó lehúzása? Nigel Jones repülőgép-technikai szakértő beavat a titokba és lerántja a leplet a mítoszokról és az emberi hanyagságból eredő problémákról.
WC-k az égben
A repülőgépek WC-jének vízzel történő öblítése a súlykorlátozás miatt nem lehetséges. Nem nagy ügy, helyette a repülőgépek levegőt használnak. A szabványos kiürítő rendszer a levegő nyomáskülönbségét használja a csésze kiürítéséhez egy olyan konstrukcióban, amelyet eredetileg James Kemper szabadalmaztatott 1975-ben.
A WC tartalmát is befogadó hulladéktartályok általában a repülőgép hátsó részében, de sok esetben az elején találhatók. Amikor megnyomjuk az öblítőgombot, a WC-tál alján egy szelep nyílik, amely összeköti egy alatta lévő csővel. Ez a cső – és a szennyvíztartály – nyomás alatt van, ami azt jelenti, hogy a szelep kinyitásával vákuum keletkezik, amely kiszívja, ami a tálban van.
Ahogy megnyomjuk a gombot, kinyitja a szelepet majd a szívóerő mindent kiszív. Ezután a szelep bezárul" – mondja Nigel Jones, a londoni Kingston Egyetem repülőgép-technikai szakértője, az Egyesült Királyság Királyi Repülőgépipari Társaság akkreditációs bizottságának tagja.
„Ez a vákuumhatás folyamatos amíg a repülőgép a levegőben van, csak nem halljuk, amíg ki nem nyitjuk a szelepet, és nem csatlakoztatjuk a WC-t a rendszerhez. Amikor azonban a repülőgép a földön van, a nyomáskülönbség nincs meg, ami azt jelenti, hogy a WC-öblítést egy szivattyú működteti, amely vákuumot hoz létre a tartályban. Ahogy a repülőgép a levegőbe emelkedik, és a tartályban a nyomáskülönbség megnő, a vákuum természetesen kialakul, és a szivattyú leáll" – fedi fel a titkot Jones.
Na és a higiénia?
A WC-csészék teflonbevonatúak. „Így semmi sem ragad rájuk, és a nyomáskülönbség mindent nagyon gyorsan megtisztít" – mondja Jones.
A légitársaságok választják meg, hogy hány mosdót akarnak egy repülőgépen, és hová teszik őket. Jones szerint mérettől függően repülőgépenként van egy minimális szám, de a légitársaságok ezt a számot is túlléphetik, ha akarják.Természetesen a tartályt ki kell üríteni, amit a repülőtéri kiszolgáló járművek végeznek, amelyek elviszik a tartalmát feldolgozásra.
Ez egy 50 éves múltra visszatekintő, jól bevált folyamat. De vajon ez azt jelenti, hogy a dolgok örökké ugyanúgy maradnak? A Jamco egy japán vállalat, amely jelenleg 50%-os részesedéssel rendelkezik a repülőgép-wc-k piacán, már feszegette a határokat: nyolc légitársaság, köztük a JAL, az Al Nippon Airways és az Oman Air számára készített fedélzeti bidét. Ők vezették be elsőként a higiénikus, érintés nélküli öblítéseket és csapokat a Boeing 787-es repülőgépen.A vállalat szóvivője a CNN-nek így nyilatkozott: „A helyszűke, a biztonsági követelmények és a szigorú tanúsítványok miatt kihívást jelent az új technológiák bevezetése a repülőgépek belső terében, de folyamatosan keressük az új megoldásokat"
A „kék jég" mítosza
A kék jeget nem csak az Antarktiszon lehet megcsodálni, ugyanis így nevezik a repülőgépekből véletlenül kiömlő szennyvizet is. Jones szerint a repülőgépek soha nem ürítették szándékosan a légkörbe a WC-hulladékot, még a régi időkben sem.De ha szivárgás keletkezik az ürítőcsőben, a kiáramló folyadék automatikusan megfagy.
Ez régebben gyakoribb jelenség volt, viszont az 1980-as években olyan szabályokat vezettek be, amelyek megtiltják a felszállást, ha a repülőgépek WC-rendszerében bármilyen szivárgás van.
Balesetek azonban még mindig előfordulnak. 2021-ben a londoni Heathrow repülőtér közelében egy lakost „lefröcsköltek" ürülékkel. Ráadásul a melléktermék nem is volt fagyott, mivel a repülőgép még közel volt a földhöz, és nem fagyott meg.
Gyakori dugulási problémák
„Ez egy aprócska cső, mégis az emberek olyan dolgokat tesznek bele, mint például pelenkák, evőeszközök, üdítős dobozok. Ami az utasok ártalmatlannak tűnő kísérletének tűnik, az késleltetheti a járatot. „Napokig is eltarthat a javítás, mert rengeteg a csővezeték, és fel kell bontani, hogy megtaláljuk a dugulást" – mondja Jones. „Ha egy vagy két mosdó eldugul, a repülőgép nem száll fel, mert bizonyos számú működőképes WC-vel kell rendelkeznie".
Időről időre hallani rémtörténeteket a túlcsorduló vécékről. „Ez akkor fordul elő, amikor valaki eldugította, de elmulasztotta jelenteni. Így amikor legközelebb valaki használja, semmi sem megy le" – világít rá a problémára Jones.
(Forrás: cnn.com)