Rengeteg a légikatasztrófa, vajon még mindig biztonságos a repülés?

Egyre több gép van a levegőben a légiközlekedés forgalmának bővülésével, de ez vajon a balesetek számának emelkedésével is együtt kell, hogy járjon? Az utóbbi időben megszaporodtak a légibalesetek, ami nyugtalanító lehet az utasok számára. Akadnak, akik bojkottot is hirdettek egyes géptípusokra. De tényleg érdemes kétségbe esnünk? Amerikai szakértők mondják el véleményüket. 

Képünk illusztrációForrás: PhotonCatcher/Shutterstock

Nem volt valami jó évkezdés az idei a repülésbiztonság szempontjából. Lapunk is foglalkozott a hírrel, hogy a tokiói Haneda repülőtér kifutópályáján ütközött két gép, és arról is írtunk, hogy az Alaska Airlines 737 Max 9-es vészkijárata a levegőben robbant ki. Napokon belül, egymás után kerültek a címlapokra a légikatasztrófákról szóló hírek, a következő hetekben pedig több halálos baleset történt regionális és üzleti repülőgépekkel.

Január 2-án összeütközött a Japan Airlines egyik Szapporóból Tokióba tartó utasszállítója a japán parti őrség repülőgépével a tokiói Haneda repülőtéren leszállás közben.Forrás: AFP/Richard A. Brooks

A Boeinget, a 737-es gyártóját különösen nagy médiafigyelem kísérte, miután kiderült, hogy a vészkijárat kiszakadását gyártási problémák okozták, és számos utas dönt most úgy tudatosan, hogy elkerülik a repülőjegy-foglalást a Max 9-es géptípusra,

Érthető, hogy a repülés körüli szorongás erősödik – de van-e ok az aggodalomra? - teszi fel a kérdést a CNN.

„Nem hiszem, hogy aggódni kellene" – mondja Geoffrey Thomas, repülésbiztonsági szakértő és az Airline Ratings főszerkesztője, amely a legbiztonságosabb légitársaságok éves listáját teszi közzé.

A szakértő nem fél a Boeingtől

„Természetesen a Boeingnek voltak gyártási problémái, amelyeken most már dolgoznak, és ez nem túl jó cégér. De a lényeg az, hogy annyi ellenőrzés van most érvényben, hogy nem hiszem, hogy bárkinek is aggódnia kellene. Én biztosan nem haboznék felszállni egy Boeing fedélzetére" - mondja Thomas és hozzáteszi, a 737-es még mindig jobb biztonsági teljesítményt nyújt, mint a 747-es.

A szakértő szerint az egyik pozitívum a repüléssel kapcsolatban az idő múlásával, hogy a gyártók és a légitársaságok tanulnak a hibáikból, és olyan rendszereket vezetnek be, amelyek biztosítják, hogy a történtek ne következhessenek be újra. Tehát statisztikailag idővel a repülés egyre biztonságosabbá és biztonságosabbá válik - véli Geoffrey Thomas.

Az Airline Ratings egy közelmúltbeli elemzésében közzétette azon géptípusok listáját, amelyeken a legbiztonságosabb a repülés, mivel soha nem szenvedtek velük halálos balesetet. Köztük szerepel a Boeing 787 és 777-300ER, valamint az Airbus A220, A320neo és A380.

A világ legbiztonságosabb légitársaságainak listáját pedig az Air New Zealand, a Qantas, a Virgin Australia, az Etihad Airways, a Qatar Airways, az Emirates, az All Nippon Airways, a Finnair és a Cathay Pacific vezeti.

Biztonságosabb, mint a vezetés

„A repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód" – szögezi le Anthony Brickhouse, a floridai Embry-Riddle Repülési Egyetem repülésbiztonsági professzora.

„Ha megnézzük a számokat, nagyobb a kockázata annak, hogy balesetet szenvedünk a repülőtérre vezető úton, mintha 11 000 méteres magasságban repülnénk. Azt mondom az embereknek, ha eljutsz a reptérig, a napod legveszélyesebb része már mögötted van."

Brickhouse hozzáteszi, az utasoknak kevesebb figyelmet kellene fordítaniuk arra, hogy pontosan milyen repülőgépen repülnek, és olyan dolgokra kellene összpontosítaniuk, amelyeket ellenőrizni tudnak, például a személyes biztonságukra, amikor felszállnak a fedélzetre.

„Többek között úgy, hogy odafigyelünk a biztonsági eligazítás során, és tisztában vagyunk a vészkijáratok helyével, vagy nem repülünk gyermekkel az ölükben " – mondja.

Brickhouse megjegyzi, hogy az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatala és Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanácsa vizsgálja a Max 9 balesetét, és az a tény, hogy a repülőgéptípus újra a levegőben van, azt jelenti, hogy elvégezték a szükséges ellenőrzéseket, hogy biztosítsák a lehető legnagyobb biztonságot.

Csaknem ötezer méter magasságban szakadt ki a vészkijáratként szolgáló panel az üléssor mellett, jókora nyílást hagyva a jármű törzsén.Forrás: Getty Images via AFP/2024 NTSB/Handout

Azért fontos figyelni a jelekre

Tavaly az Egyesült Államok repülőterein történt balesetek sorozata miatt az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) vizsgálatokat indított. 

„Ha van egy bizonyos tendencia, amely azt mutatja hogy folyamatosan fellép egy probléma, és nem hajtanak végre jelentős változtatásokat a felelősök, akkor előbb-utóbb sajnos baleset következik be" – mondja Brickhouse és hozzáteszi: "Úgy gondolom, hogy nagyon fontos, hogy azt tegyük, amit teszünk, vagyis megvizsgáljuk az eseteket, hogy minél többet tanulhassunk, és remélhetőleg megelőzhessük a ránk leselkedő katasztrófát.

Az éveleji tokiói balesetet követően Japán például módosított néhány, a légiforgalmi irányítással kapcsolatos eljáráson: mostantól a személyzet folyamatosan figyeli a földi radarrendszereket, amelyek figyelmeztetnek a lehetséges ütközésekre a kifutópályán. Ez azonban jelentős létszámbővítést is követel, mivel az intézkedés vélhetően még jobban leterheli az amúgy is igény bevett személyzetet.

Roppant kicsi az esély, hogy velünk történik


A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) legfrissebb biztonsági jelentése szerint 2022-ben összesen 39 kereskedelmi légiközlekedési baleset történt a világon, amelyekben 158 fedélzeti haláleset történt. Ennek megfelelően 83 millió járatra egy baleset jut.

"A repülésben ritkák a balesetek" - mondta Willie Walsh, az IATA főigazgatója a jelentést kísérő nyilatkozatában, amelyben azt is kiemeli, hogy az elmúlt 10 évben az iparág 48%-kal javította általános biztonsági teljesítményét.

„2022-ben 32,2 millió repülésből öt halálos baleset történt. Ez azt mutatja, hogy a repülés a legbiztonságosabb tevékenységek közé tartozik. De annak ellenére, hogy a repülés kockázata rendkívül alacsony, nem kockázatmentes.

„A még e nagyon magas biztonsági szint mellett megjelenő trendek gondos elemzése az, ami tovább javíthatja a repülés biztonságát.

A fejlődő országok tartogathatnak meglepetéseket

Arnold Barnett, a Massachusetts Institute of Technology statisztika professzora tanulmányának fő következtetése, hogy nagyobb az esélye annak, hogy cápatámadás során meghal valaki, illetve hogy,  négyes ikrei születnek, mint hogy életét veszti egy repülőgép-balesetben.

„A légiközlekedés egyre javuló teljesítménye miatt az elmúlt fél évszázadban már csak körülbelül 1/38-a volt annak a valószínűsége, hogy meghalunk repülőgép-balesetben mint az 1960-as és 1970-es évekhez képest" – mondja Barnett.

Az IATA ezzel együtt arra figyelmeztet, hogy a világ nem homogén, és vannak olyan régiók, ahol nagyobb a balesetek aránya, különösen az ázsiai, afrikai és latin-amerikai fejlődő országokban.

A 2019. május 5-i moszkvai légiszerencsétlenség.Forrás: AFP/Ho

„Ezekben az államokban jelenleg 2 millió beszállás után egy halálesetet szenvednek el, ami magasabb, mint a 13 milliós világátlag" – teszi hozzá a jelentés azt is, hogy különösen fontos biztonsági óvintézkedéseket tenni az afrikai és latin-amerikai turbólégcsavaros gépek üzemeltetése terén."

Ezzel szemben azokban az országokban, ahol a tanulmány szerint a legbiztonságosabb repülni – köztük Ausztráliában, Kanadában, Kínában, az Európai Unióban, Izraelben, Japánban, Új-Zélandon, Norvégiában, Svájcban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban – a kockázat egy halálesetre csökken mintegy 80 millió beszállásnál.

„Ismerek olyan embereket, akik szabályosan rettegnek a repüléstől, de úgy gondolom, ennyi erővel attól is félhetnének, hogy bemennek a szupermarketbe, és rájuk omlik a mennyezet. Nem hiszem, hogy minden pillanatban, amikor az utcán sétálsz, azt feltételezed, hogy közeleg a halál, mert hirtelen eltalálhat egy meteorit. Ezeknek az eseményeknek a valószínűsége annyira kicsi, hogy egyszerűen lehetetlennek tekintjük őket. És szerintem a repülés is ebbe a kategóriába tartozik statisztikailag" - teszi még hozzá Barnett. 

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek