A Facebookon a Budapest Airport - hamis - profilja alatt olyan hirdetéssel találkozott ma szerkesztőségünk, amelyben a repülőtéri hatóság jótékony akció keretében két euróért kiárusítja a bőröndöket.
A linkre kattintva tovább pontosítják az akció okait: "Sürgősen kiürítjük a repülőtér raktárát, és azokat a poggyászokat árusítjuk, amelyek már több mint 6 hónapja nem voltak felügyelve. A szabályok szerint azokat meg kell semmisíteni, de mi egy jótékonysági eseményt szervezünk, és mindössze 729 HUF-ért adjuk őket. Az Elveszett csomag megkapásához néhány kérdésre kell válaszolnod, amelyek bizonyítják, hogy valódi személy vagy. Siess, a mennyiség korlátozott!" - olvasható az oldalon, amely egyébként nem a bud.hu valamely aloldalára vezet, de megtévesztésképpen a Budapest Airport logóját használja.
A "kommentelők" pedig azzal kecsegtetik az utasokat, hogy rendben megkapták a rendelt bőröndöt, amelyek váratlan kincseket is tartalmaztak a Casio órától kezdve a hajszárítón át a márkás parfümig.
Megkerestük a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetőjét. Az alábbi választ kaptuk a kommunikációs igazgatóságtól:
"Az elmúlt időszakban sajnos megszaporodott a Budapest Airport nevével visszaélő oldalak száma. Amint tudomást szerzünk egy csaló oldal létezéséről, azonnal megtesszük a szükséges lépéseket, jelentjük azt a Facebook felé. Közleményt is kiadtunk, hogy az utasokat közvetlenül is óvatosságra intsük a közösségi médiában felbukkanó hamis profillal közzétett oldalak, adathalász üzenetek kapcsán, illetve kommentekben is szoktuk őket figyelmeztetni a problémás oldalon.
Az utasok figyelmét az alábbi csalásra utaló jelekre hívjuk fel:
· A szöveg megfogalmazása a Budapest Airport vállalati kommunikációs hangnemétől idegen.
· Helyesírási hibákat, halmozott központozást tartalmaz (pl. sok felkiáltójel).
· Nyelvtani hibát, vagy a magyar nyelvtől idegen megfogalmazást tartalmaz.
· A szövegben elhelyezett linkek struktúrája eltér az érintett szervezet hivatalos oldalától (pl.: bud.hu helyett budairport.prize).
· A szövegben a felhasználó bankkártyaadatait, esetleg jelszavát vagy más szenzitív adatát kérik. A Budapest Airport soha, egyetlen nyereményjáték vagy promóció keretében sem kér ilyen adatokat.
Emellett vállalati szinten saját munkavállalóinkat is értesítettük a problémáról, akik dedikált űrlapon tudják jelenteni a csaló oldalakat az illetékes kollégáknak, így is felgyorsítva azok észlelésének idejét.
Az elmúlt időszakban más repülőterek esetében is feltűntek hasonló oldalak, ezért az utasoktól ezúton is fokozott elővigyázatosságot kérünk.
A repülőtéren hagyott azonosított csomagokat a földi kiszolgálók kezelik és próbálják visszajuttatni a tulajdonosához" - tették hozzá.
A digitális adathalászat egyre nagyobb probléma, a felhasználók adatainak kikerülésével, az azonnali átutalások akár 5 másodperc alatt jutnak el a csalók számlájára, így ezeket szinte lehetetlen visszahívni - hívta fel a figyelmet az MNB egy tavaly nyári közleményében.