Egy Lyonban élő, magyar származású édesanya osztotta meg tapasztalatait az euronews.com olvasóival az éjszakai vonatozásról. Az összes előnyét figyelmembe véve leírja, hogy miért döntene ismét a kötött pálya mellett a repülés ellenében.
"Hatéves fiam adta az ötletet, hogy repülés helyett éjszakai vonattal utazzunk Budapestről franciaországi lakhelyünkre. Mivel a magyar főváros és Lyon között nem közlekedik közvetlen repülőjárat, a lekésett csatlakozások miatt csak az elmúlt egy évben ötször aludtam lélektelen reptéri hotelek szobáiban. Nem lenne csodálatos, ha alvás közben jutnék haza, gondoltam, és a fiam ki is mondta helyettem, aki egy robogó vasúti kocsiban békésen alvó családot ábrázoló képre bukkant egy könyvben. Úgy döntöttem, itt az ideje, hogy kipróbáljam az éjszakai vonatozást" – írja Pálfi Rita.
Az édesanyának vonattal is átszállással kellett utaznia, ráadásul Európa széttagolt vasúti foglalási rendszerei miatt az útvonal kidolgozása egy kicsit több erőfeszítést igényelt. A Budapest-Zürich és a Zürich-Lyon jegyet két külön szolgáltatónál kellett megvennie, de úgy érzi, még így is megérte: az utazás kellemes meglepetést szerzett. A hálófülkében elhelyezkedve bőven volt helyük kinyújtózni.
"Minden eurót megért egy privát kabin, a négy-hat személyes fülke helyett. A fiam nem sokkal azután aludt el, hogy este 8-kor elindultunk, és végigaludta az utazást. Úgy kellett felébresztenem, amikor megkaptuk a reggelit: gyümölcslét, forró italokat, zsemlét és lekvárt szolgált fel a kabinunkban egy barátságos vonatkísérő.
A repüléshez képest zajosabb, ugyanakkor csodálatos és megnyugtató volt saját „mozgó" szállodai szobánk.
Éjszaka többször felébredtem, leginkább akkor, amikor megálltunk egy vasútállomáson. Ébredés utána azonban felfrissültem, miközben élveztük a reggelit, és a gyönyörű napfelkelte látványát egy elsuhanó tó felett" - írja az édesanya.
"Másnap 15 óra előtt érkeztünk meg Svájcba. Ezután TGV-vel mentünk Zürichből Dijonba, végül egy TER-rel Dijonból Lyonba. Az út összesen 18 órát vett igénybe. A hosszú időtartam nehéznek bizonyult a fiam számára, aki azt kérte, hogy legközelebb repüljünk, mert az gyorsabb" - fűzi hozzá az anyuka, aki azonban azon a véleményen van, hogy bármilyen hosszú is volt az út, számtalan okból újra a vonatozást választaná.
Úgy véli, előnyei már az indulás előtt kezdődnek. Mivel kevesebb a poggyászkorlátozás, könnyebb a csomagolás is. Nem kell kis bőröndbe nyomorítani a holmikat, esetleg teljesen lemondani róluk, sem pedig 100 ml-es flakonokba méregetni a folyadékokat. És sorban állni sem kell a biztonsági ellenőrzéseknél.
A vonatozás egyik legnagyobb előnye az egyszerűség. Nem kell a városon kívül fekvő reptérre utaznod, sem órákkal az indulás előtt megérkezned. A szeretteitől közvetlenül akkor vehet búcsút az ember, amikor a vonat elhagyja a peront. Ebből a szempontból sokkal személyesebb és családbarátabb élmény a vonatozás.
"Szülőként számos okból jobbnak találtam, mint repülni. Egyrészt az utazás nagy részében a fiam aludt. Másrészt a poggyászkorlátozás híján rengeteg játékot, könyvet tudtam magammal vinni, hogy leköthessem a figyelmét. Sokkal nagyobb volt a magánszféránk a privát kabinban, nem ültek mellettünk idegenek. És nem volt gond azzal sem, amivel a repülésnél, hogy a turbulencia miatt korlátozzák a mosdók használatát, ami komoly problémát jelenthet, ha gyerekekkel repülünk" - teszi hozzá a cikk írója.
Az európai vonatos utazások egyik legnagyobb visszatartó ereje általában az ár. A probléma, hogy miként versenyezhet a vasút a fapados légitársaságokkal? De az édesanya esetében a forgalmas karácsonyi időszakban egy széttagolt útvonalon a vonat sokkal olcsóbb volt, mint a repülés.
"Összesen 369 eurót tett ki az utazásunk költsége (az éjszakai vonat nekem 160 euróba, a fiamnak pedig 90 euróba került), míg a repülőjegyek ára ugyanarra a napra személyenként 250 euró körül indult. És csak másfél hónappal az utazás előtt foglaltam a vonatjegyeinket.
Valószínűleg egy kevésbé forgalmas időszakban a repülés lett volna olcsóbb, de ha beleszámítjuk a többlet poggyászköltséget és a szállodai szoba árát, az éjszakai vonat mindenképpen jó ár-érték arányt kínál.
A nagyobb családok számára az ár még versenyképesebbé válik, hiszen választhatnak gazdaságosabb négy- vagy hatágyas fülkét, ráadásul a gyerekekért sokkal alacsonyabb viteldíjat fizetnek, ellentétben a repüléssel. Nem beszélve arról, hogy a "szobához" reggeli is jár, és megspórolhatjuk a méregdrága reptéri és fedélzeti étel- és italkiadásokat.
"Mindent egybevéve, hosszabb utak esetében, mint amilyen ez volt, mindenképpen megfontolom, hogy újra vonatozzak. Rövidebb távokra a repülőt és a vonatot kombinálom majd – vonja le a következtetést az anyuka, aki arra is kitér, hogy szerinte a repülés komolyan veszített varázsából.
Míg régen egy kétórás úton is meleg étellel és itallal kényeztették az utasokat, ma már örülünk, ha egy járat időben megérkezik. Egyre több utas viselkedik szélsőségesen, feledkezik meg másokról, és a légitársaságok szolgáltatásai is alacsonyabb színvonalúak, mint a repülés hőskorában – teszi hozzá, és leszögezi: "Bár számomra nehéz elengedni a repülés iránti nosztalgiát, szeretnék jobb példát mutatni a fiamnak azzal, hogy minél gyakrabban választok zöldebb alternatívákat."
Arról, hogy a legszennyezőbb közlekedési formát, a légiközlekedést egyre több útvonalon váltja ki a környezetkímélő vonatozás ITT és ITT írtunk.
(Forrás: Euronews.com)