A Horizon Airlines Embraer E175-ös járata a Seattle melletti Everettből tartott San Franciscóba október 22-én, amikor egy szolgálaton kívüli pilóta utazómagasságon megpróbálta leállítani mindkét hajtóművet – adta hírül az Airportal.
A pilótafülkében a gép kapitánya és elsőtisztje mellett egy harmadik pilóta is utazott. A 44 éves férfi, aki egyébként az Alaska Airlines Boeing 737-es típuson dolgozó kapitánya volt, a pótülésen foglalt helyet, és megfelelő engedélyek birtokában tartózkodott a gépen.
Bár a pontos előzmények és körülmények egyelőre nem ismertek, a szabadnapos pilóta repülés közben aktiválta mindkét hajtómű tűzoltó-rendszerét, amely elzárja az erőforrások üzemanyag-ellátását is.
A repülőgép hajtóművei csak a személyzet gyors reakciójának köszönhetően nem álltak le, mert azonnal visszaállították a kapcsolókat az alaphelyzetbe. Ezt követően az incidenst elkövető pilótát sikerült kizárni a pilótafülkéből, ezt jelentették a légiforgalmi irányítás felé, majd a járat Portlandben szakította meg az útját.
A leszállást követően a hatóságok őrizetbe vették az illetőt 83 rendbeli gyilkossági kísérlet (ennyien tartózkodtak a fedélzeten) és gondatlan veszélyeztetés vádjával, valamint a repülőgép veszélyeztetése miatt. Az ügyet a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) és a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) is vizsgálja.
A hatóságok közlése szerint az elkövető és tanúk vallomásaiból kiderült, hogy
a pilóta az incidens előtt közel két napja nem aludt és pszichoaktív szer hatása alatt állt. A pilótakarrierjét éppen a Horizon Airlinesnál 2001-ben kezdő férfinek eddig semmilyen egészségügyi vagy mentális problémája nem volt, megfelelt minden hatósági követelménynek, engedélyeit eddig soha nem vonták vissza és nem is függesztették fel. Kapitánnyá 2019-ben léptették előre az Alaska Airlinesnál.