A Wizz Air légitársaság "She Can Fly" néven indította el női kadétprogramját, melynek célja a nemi sztereotípiák lebontása és a nemek közötti egyenlőség támogatása. De mi kell ahhoz, hogy egy nő pilótává váljon? Rozgonyi Lászlót, a Wizz Air pilótaképző iskola oktatóját kérdeztük.
Hogyan jött az ötlet, hogy a Wizz Air kimondottan nőknek indítson pilótaképzést Magyarországon?
Az egész iparágban indult egy új hullám, ami azért jött létre, hogy a nők nagyobb számú bevonását lehessen elérni a szakmában. A Wizz Air She can fly programja – amely most, nőnapon került bejelentésre – pontosan ezt a célt hivatott elérni, de a Wizz Air Pilot Academy-n belül jelenleg is képzünk női pilótákat.
Mi kell ahhoz, hogy egy nő pilóta lehessen? Milyen felvételi követelményeknek kell megfelelni?
Szigorú felvételi eljárásban kell részt vennie annak, aki kereskedelmi repülőgép pilótája szeretne lenni. A Wizz Air ugyan nem ír elő diplomát, elég a felvételizőknek érettségivel rendelkezni, de matematikából és fizikából erős tudás szükséges. Nálunk a nyelvvizsga sem feltétel, de az erős középfokú angolt megköveteljük, már a pályaalkalmassági tesztet is angolul kell kitölteni, valamint a képzés és a vizsgák is végig angolul zajlanak majd. Emellett fontos a jelölt hozzáállása és motivációja, és az orvosi alkalmasságin és a pszichológiai teszten is meg kell felelni. Tévhit, hogy a pilóták nem lehetnek szemüvegesek, túl alacsonyak és nem lehet tömött foguk, nálunk ezek nem feltétlenül kizáró okok.
Van különbség a férfi és a női pilótaképzés között?
Nincs különbség, minden ugyanúgy zajlik a képzésen, ugyanazok az elvárások, mint a férfi pilótáknál.
Mennyi idő alatt lehet valakiből pilóta és mik az első mérföldkövek ennél a karriernél?
A képzés egy intenzív 18 hónapos program a nyíregyházi Tréner Flight Academy együttműködésével. Az elméleti képzés párhuzamosan zajlik a gyakorlattal. A kadétoknak 13 tárgyból kell hatósági elméleti vizsgát tenni, és 140 óra repült idő, illetve 60 óra szimulátor idő után a sikeresen végző kadétok továbbléphetnek a haladó képzésre, amely magába foglal egy öthetes átképző tanfolyamot az Airbus A320-as repülőgépcsalád üzemeltetésére. Ezt követően a jelentkezők Wizz Air-specifikus képzésen vesznek részt, mielőtt teljes jogú első tisztekké válnak a légitársaságnál. A Wizz Air kadétprogramja előfinanszírozza a képzés nagy részét, és a miután a pilóta a légitársaságnál kezd dolgozni, a béréből visszafizeti a tandíjat.
Alapjában véve a pilóta szakmát inkább férfiak választják. Mit mondanak a nők, miért szeretnének pilóták lenni?
Azért, mert szeretnek repülni, világot látni és érdekli őket az avionika. A munka változatos, minden repülés más és más, és vonzó a magas jövedelem is.
Lehet tudni, hogy a világon jelenleg hány női pilóta dolgozik?
A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy a pilótáknak a világon mindössze 5,1%-a nő, ami azt jelenti, hogy ezen a szektoron belül ösztönözni kell őket, hogy ez a lehetőség számukra is elérhető, ezért tartjuk fontosnak a program népszerűsítését. Mindazonáltal az is fontos, hogy ösztönözzünk és ne nyomást gyakoroljunk, hiszen ehhez a munkához magas szintű motiváció szükséges. Tehát aki nem érzi az elhivatottságot, ne válassza csak azért ezt a szakmát, mert vonzóak a feltételek a nők számára.
Mennyire jellemző, hogy valaki stewardessként kezdi a szakmát, és utána vált át a pilótaképzésre?
A Wizz Air Cabin Crew to Captain program révén, átfogó pénzügyi, utazási és szállástámogatás, valamint speciálisan személyre szabott munka- és tanulmányi ütemterv révén arra ösztönzi az ambiciózus légiutas-kísérőket, hogy pilótákká váljanak. Ez egy ugyancsak két éves program, amely lehetőséget kínál a légiutas-kísérőknek arra, hogy Európa legmagasabb növekedési ütemével rendelkező légitársaságnál fejlesszék karrierjüket, és repülhessenek az ágazat egyik legfiatalabb és leghatékonyabb flottájával. Nekik is ugyanazon a felvételin kell megfelelniük, mint a fent említett jelölteknek, és a program úgyszintén Nyíregyházán zajlik.
Mi a legnehezebb a nőknek ebben a szakmában?
A többség idővel szeretne az otthoni bázisára visszatérni, és onnan repülni, főként, ha a családalapítás is szóba kerül. A nők gyakran visszatérnek a repüléshez, miután a gyermekük már óvodába vagy iskolába jár, azonban a legnagyobb kihívást ilyenkor talán a munkabeosztás és a család összeegyeztetése jelenti.
Mit gondol, hogyan viselik a női pilóták, hogy férfi egyenruhában kell dolgozniuk?
Az előírások szerint a nőknek ingben, nadrágban, nyakkendőben (néhány helyen a sál is engedélyezett), és lapos sarkú cipőben kell dolgozni. Tetoválás csak nem látható helyen lehet, és ékszerekből is csak a minimális stílus megengedett. A hajuk kiengedve csak a vállukig érhet, ha annál hosszabb, akkor copfba fogva kell hordaniuk. Vannak olyan női pilóták, akik ettől kevésbé érzik nőiesnek magukat, viszont akik nem szeretnek vásárolni, számukra az egyenruha időt és pénzt takarít meg, és megkíméli őket a mindennapi öltözködési döntésektől. Mostanában pedig egyre több légitársaság veszi fontolóra a nőiesebb darabok (szoknya, blúz) bevezetését.