A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tájékoztatása szerint vizsgálatot indítottak a Wizz Air légitársasággal szemben, mert a cég vélhetően a fogyasztók döntésének szempontjából jelentős információkat hallgat el (vagy közöl későn) online felületein, hogy a drágább lehetőségek irányába befolyásolja a jegyvásárlókat.
A gyanú szerint a cég elhallgatja a fogyasztók elől, hogy a legolcsóbb csomagopciót is lehetőségük van kiegészíteni elsőbbségi szolgáltatás, illetve feladott poggyász megrendelésével. Ami viszont súlyosabb, és egyre több utast érint, hogy egyes magasabb költségű csomagopciók kapcsán a társaság megtévesztően állíthatja, hogy "akár drágább is lehet", ha csak az utasfelvételkor foglalunk maguknak ülőhelyet - ez ugyanis vélhetően csupán más, olcsóbb csomagopcióra igaz.
Emellett az online utasfelvétel során félrevezető megnevezéssel, illetve egyéb technikai megoldásokkal kapacitálhatja a fogyasztókat a feláras ülőhelyválasztásra.
A GVH tavaly ősszel átfogó gyorselemzését követően nyomatékosan figyelmeztette az itthon elérhető légitársaságokat arra, hogy jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során változtassanak a fogyasztói döntéseket észrevétlenül torzító módszereiken. A hatóság októberben jelezte: ha az érintett piacon nem észlelhető előrelépés, versenyfelügyeleti eljárások keretében vizsgálhatja a tisztességes verseny szabályainak érvényesülését.
Sajnos a hasonló, kifogásolható gyakorlatok egyre elterjedtebbek: az Európai Bizottság nemrég hozta nyilvánosságra az összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálat eredményeit. Az eredmények alapján a vállalkozások jelentős része tisztességtelen módszerekkel torzítja a fogyasztók döntéseit a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása azonban nem jelenti azt, hogy a vállalkozás valóban jogsértést követett volna el. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul - írták.az MTI összefoglalójában.