Nemrég beszámoltunk róla, hogy félelmetesen alacsonyan suhant el az emberek feje felett a Wizz Air egyik repülőgépe az égei-tengeri Skiathos szigetén. Nem ez az első eset, hogy egyes reptereken rekordalacsonyan szállnak le a gépek. Íme, ezek a világ leglélegzetelállítóbb, de egyben legfélelmetesebb repülőgép-landolásai, amelyeket A CNN összeállításából merítettük.
Szent Ilona-sziget, az Egyesült Királyság tengerentúli területe
Amikor repülőteret építettek az Atlanti-óceán közepén fekvő Szent Ilona-szigetre, azt kezdetben a világ leghaszontalanabb repülőterének titulálták. Ennek az az oka, hogy a sziklaoldali kifutópályán a szélnyírás túl veszélyessé tette a leszállást.
A repülőtér a mai napig működik, de C kategóriás, ami azt jelenti, hogy a pilótákat speciális képzésben kell részesíteni az ottani leszálláshoz.
Madeira, Portugal
Azok, akik Madeirára mennek nyaralni, tudják, hogy a sziget a nehéz landolásokról is híres. A repülőtér megközelítése esetenként súlyos turbulenciát okozhat. A kifutópálya mindkét oldalon a szikla szélén ér véget – de szerencsére annyira alacsony, hogy még egy út is van alatta. A repülőtér egy platformot is épített a kifutópálya mellé, hogy a pilóták a területet a lehető legjobban lássák leszálláskor.
Leh, India
A világ 23. legmagasabb repülőtere nem hangzik túl magasnak, amíg rá nem jössz, hogy Leh repülőtere 3255 méter tengerszint feletti magasságban található. A hegyekkel körülvett, rövid kifutópályával rendelkező repteret délutánonként erős szél szokta megtépázni, ami azt jelenti, hogy a repüléseket szinte csak reggelre korlátozzák. Széles testű és nehéz repülőgépek nem engedélyezettek, és minden itt leszálló pilótának speciális képzésen kell részt vennie.
Saint-Marteen, Francia tengerentúli terület
A közösségi oldalak tele vannak a karibi repülőtéren alacsonyan leszálló repülőgépekről készült felvételekkel. Ez azért van így, mert a kifutópálya egyenesen a tengerparton található, ami azt jelenti, hogy a repülőgépek közvetlenül a strandolók feje felett szállnak le.
Bár szórakoztatónak tűnik, veszélyes dolog – 2017-ben egy nő életét vesztette, amikor egy felszálló repülőgép hajtóműveinek gázsugara elsodorta. A fedélzeten tartózkodók számára a felszállás valamivel ijesztőbb, mint a leszállás – mivel egyenesen a repülőtér mögött magasodó hegy felé veszi az irányt, amit most filmen is láthattok.
Paro, Bhutan
A 2244 méter tengerszint feletti magasságban fekvő Paro Bhután egyetlen nemzetközi repülőtere – ennek ellenére kevés pilótának van engedélye a leszállásra, annyira bonyolult a megközelítése. A leszállás csak jó látási viszonyok között megengedett (induláskor, nappali fénynél), mivel nincs radar, ezért a gépeknek kézi megközelítést kell végrehajtaniuk. A repülőgépeknek dombok és a házak között is át kell suhannia, mielőtt a kifutópályára kanyarodnának.
Innsbruck, Ausztria
A hegyek által ölelt Tirol fővárosa a legnépszerűbb síelési célpont – és egy csodálatos repülőút. A pilóták előtt álló kihívás más szempontból is csodálatos. A repülőgépeknek egy közel 8000 méteres csúcs fölé kell emelkedniük, meg kell küzdeniük a hegyekről lezúduló széllel, és a szél irányától függően akár élesen is meg kell dőlniük, hogy szükséges pozícióba kerüljenek a völgyben leszálláshoz .
Lukla, Nepal
Hegyek, szél és rövid kifutópálya – Luklában minden megvan egy izgalmas leszálláshoz. A gyakran a világ legveszélyesebbnek nevezett repülőtere a nepáli hegyekben található Everest kapuja, amelynek kifutópályája egy hegyek közötti sziklaoldalon található, amely a végén egyenesen egy szakadékba zuhan. A repülőgépek lassításának elősegítése érdekében ráadásul még ferde is. Nincs lehetőség a körözésre sem – ha egy repülőgép landolni készül, le kell szállnia. Ennek köszönhetően a kilátás a hegyre lélegzetelállító – szó szerint.