Ott kezdődik a nehézség, hogy ebben a munkában nincs nyári vakáció, hétvége vagy ünnepnap. A stewardessek rendszeresen távol vannak az otthonuktól és a családjuktól, így rettentően nehéz a magánéletüket összeegyeztetni egy ilyen munkakörrel. Ráadásul extra mennyiségű türelemmel kell rendelkezniük, hiszen a munkájuk során rengeteg féle emberrel találkoznak, akiket, még ha illetlenül is viselkednek velük, udvariasan kell tudniuk kezelni. De mi a helyzet a külső tulajdonságokkal? Tényleg csak a modell alkatú hölgyeké az elsőbbség?
Magasan a magasban
Egy repüléssel foglalkozó weboldal szerint szinte egyetlen légitársaság sem alkalmaz 165 centiméternél alacsonyabb utaskísérőt. Egyes légicégeknél a felvételi napon alkalmazott gyakorlatban kinyújtott karokkal el kell tudni elérni egy 210 vagy 212 centiméteres magasságban lévő jelet. Ha az illető eléri, átesik a magassági teszten, ha nem éri el, akkor nem. A maximális magasság tekintetében általában nincs korlátozás.
Azonban szem előtt szokták tartani azokat a gépeket, amelyek a légitársaságok flottáját alkotják. Például az Air Nostrum 180 centiméteres maximális magasságot határoz meg, mivel regionális repülőgépeket, azaz kisebb belterű utaszállító repülőket használnak (pl. CRJ1000, ATR72), amelyek így a magas utaskísérők munkahelyi kényelmét is befolyásolhatják.
Korban változtak a határok
A minimum életkor a legtöbb cégnél 18 év, a maximális korhatár a jelentkezéskor viszont a légitársaságoktól is függ. Általában maximum 30 év körülieket vesznek fel abban az esetben, ha még nincsenek szakmai tapasztalaik, és maximum 35 éves jelentkezőket alkalmaznak, ha már dolgoztak ilyen munkakörben.
Régebben egyes légitársaságok szigorú korhatárt szabtak meg követelményként (például legfeljebb 26 év), de ma már ez nem jellemző. Az olasz Neos Air és a mexikói székhelyű Magnicharters a 30 vagy 35 évnél idősebb jelölteket is alkalmazza, így a korábbinál sokkal több légiutas-kísérőnek biztosítanak lehetőséget.
Fizikai adottságok
A légiutas-kísérőknek sportos alkatúnak kell lenniük, és jó egészséggel, erőnléttel kell rendelkezniük. Ez azért fontos, hogy egy vészhelyzet esetén képesek legyenek gyorsan és hatékonyan cselekedni. Ebben a szakmában legfeljebb 5 dioptriás látásromlás a megengedett, de ritkán látni szemüveges stewardesst, így akiknek ilyen jellegű problémájuk van, valószínűleg kényelmi okokból inkább kontaktlencsét hordanak.
Nem csak tudniuk kell úszni, hanem kifejezetten jó úszónak kell lenniük. Az egyenruhán kívül látható tetoválás vagy piercing viselete pedig egyáltalán nem megengedett.
"Súlyos" kérdések
A légikisasszonyok súlybeli korlátozását egyetlen légitársaság sem jelöli, ugyanakkor túlsúlyos kísérőket sem lehet látni a fedélzeteken. Az Emirates egykori légiutas-kísérője, Duygu Karaman viszont azt állítja, hogy bár mindössze 63 kilogrammot nyom, a testtömeg indexe alapján túlsúlyosnak ítélték. Azt is elmondta, hogy a légitársaságnál szúrópróbaszerűen megmérik testsúlyukat, és arra figyelmeztetik őket, hogyha a súlyproblémáik a későbbiekben is fennállnának, csökkenteni fogják a fizetésüket. A 37 éves nő végül otthagyta az állást, miután megalázónak tartotta, hogy három éven át rendszeresen ellenőrizték a súlyát. Elmondása szerint sokat idegeskedett emiatt és elvesztette az önbizalmát is – írja Mirror.
Emirates flight attendant faced random weight checks for being ‘too heavy’ - A woman who worked as cabin crew for Emirates for a decade has said she was frequently weighed, and put on a weight management programme... - https://t.co/7iGXqiiF9Vpic.twitter.com/iSpWZuFeU7
— Refess.com (@Refess) September 6, 2021
"Vezető légiutas-kísérő voltam, tudtam, mit csinálok. Nagyon jó voltam az ügyfélszolgálatban, nagyon jó voltam a munkámban. Az Emiratesnek nagyon szigorú elvárásai vannak. Soha nem láthatnak az utasok idős légiutas-kísérőt és csak attraktív megjelenésű embereket alkalmaznak" – panaszkodott Duygu, aki szerint a felvételekor nem tájékoztatták arról, hogy mindig egy bizonyos súly alatt kell maradnia, csupán annyit közöltek vele, hogy meg kell megőriznie a jó egészségi állapotát és a fizikai megjelenését.
A vádakra reagálva az Emirates szóvivője elmondta: „Globális légitársaságként a legmagasabb prioritással kezeljük az alkalmazottaink jóllétét, és úgy véljük, hogy fizikailag és szellemileg is fittnek és egészségesnek kell lenniük ahhoz, hogy biztonságosan és hatékonyan végezzék el a feladataikat". Hozzátette még, hogy nem kommentálják a meglévő vagy korábbi alkalmazottak konkrét, bizalmas eseteit.
Nem bízzák a véletlenre
Az Emirates légitársaság tényleg szigorú szabályok közé szorítja az alkalmazottai megjelenését. Egy korábbi cikkünkben már beszámoltunk arról, hogy nemcsak meghatározott tónusú, a kalapjukhoz illő piros rúzst és körömlakkot kell viselniük, de tarkójuk felett pár centivel hordott kontyuk formájának összetűzésére is külön fodrászok tanítják meg őket. A hétlépéses sminkjükről egy videó is készült, amiben persze az a hét lépés minimum kétszer többnek tűnik, íme!
Emellé jön az az uniformis, amit talán azok is azonnal beazonosítanak egy fotó alapján, akik még sosem repültek velük. A Simon Jersey által tervezett egyen öltözék a bézs színű kosztümre, a piros kalapra és az arra applikált fehér sálra épít, amelyet a légiutas-kísérők jellemzően csak akkor gombolnak le róla, miután felszálltak a géppel. De a kalapot is úgy kell felvenni, hogy pont két ujjal a szemöldök felett legyen. Szóval mindezektől, így együtt tűnik az Emirates légikisasszonyok megjelenése egyedinek és iszonyúan professzionálisnak.