Faipari melléktermékekből gyártanának fenntartható kerozint

A Svéd Energiaügynökség bejelentette, hogy mintegy 500 ezer euróval támogatja a KLM, a Södra, a Växjö Energi, a SkyNRG, illetve a RISE Svéd Kutatóközpontot, hogy folytathassa a fenntartható kerozin előállításával kapcsolatos kutatásaikat a svédországi Småland tartomány Växjö régiójában. A cégek olyan üzemet szeretnének létrehozni, ahol faipari melléktermékekből Fischer-Tropsch eljárással készítenek fenntartható üzemanyagot (SAF). 

Repülőgép, kerozin, tankolás, üzemanyagForrás: KLM

Az első Fischer-Tropsch eljárást használó SAF-gyárat egy már létező, bioalapú gyárral integrálva hoznák létre. A gyártás várhatóan 2026-ban kezdődne el évi 16 ezer tonna fenntartható kerozin előállításával. A konzorcium olyan fenntarthatósággal kapcsolatos kérdéseket is megvizsgál, mint a szénegyensúly és az erdő biodiverzitása, emellett a fakitermelésből származó melléktermékek felhasználásának hatásai.

A jelenleg használatban lévő hajtóművek folyékony üzemanyagot égetnek el, ezeket az egységeket rövid távon nem lehet olyan alternatív üzemanyagokra átállítani, mint a hidrogén, vagy az elektromosság. Emellett a repülőtéri infrastruktúra sem lenne képes ezt a változást lekövetni. A fenntartható kerozin, mint köztes termék a megoldás arra, hogy rövid- és középtávon drasztikusan csökkenteni lehessen a szén-dioxid-kibocsátást a légiközlekedésben, és a meglévő hajtóműveket, repülőtéri kiszolgáló infrastruktúrát sem kell hozzá módosítani. Ennek ellenére a fenntartható kerozin jelenleg nem érhető el széles körben, pedig a karbonkibocsátást akár 75-100 százalékban csökkenthetné a technológiától és a felhasznált alapanyagtól függően.

Karel Bockstael, a KLM fenntarthatóságért felelős alelnöke a kutatással kapcsolatban azt mondta, a KLM arra fókuszál, hogy növelje a felhasznált fenntartható kerozin mennyiségét. Ahhoz, hogy minél több alternatív kerozin kerüljön a piacra minden technológiát meg kell vizsgálni. A svédországi projekt egy fontos következő lépés, miután a jelenleg forgalmazott, sütőolaj felhasználásával készülő alternatív kerozin gyártása alapanyaghiány és a szintetikus, fenntartható kerozinok előállítása miatt el fogja érni a felső határát.

Lotta Lyrå, az 53 ezer svéd erdőtulajdonost összefogó Södra nemzetközi erdészeti csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, a társaság elkötelezett abban, hogy minél több, a faiparban keletkező anyagot, mellékterméket felhasználjanak, mert ez is kulcsfontosságú ahhoz, hogy elérjék a fosszilis anyagokat fel nem használó társadalmat, és hozzájáruljanak a klímavédelemhez. A másra nem használható faipari melléktermékekből készülő, kiváló minőségű fenntartható kerozin gyártása ezt a célt szolgálja amellett, hogy segít a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentésében is.

Erik Tellgren, a Växjö Energi vezérigazgatója azt emelte ki, hogy társasága fosszilis üzemanyagtól mentesen állít elő energiát a városban. Växjö, Európa legzöldebb városa elkötelezett abban, hogy még többet tegyen a klímaváltozás mérsékléséért, és hisznek abban, hogy gyáruk bővítése, és fenntartható üzemanyag gyártása minden fél számára előnyös.

Maarten van Dijk, a fenntartható kerozin piacán vezető szerepet betöltő SkyNRG ügyvezetője azt mondta, aktív résztvevői olyan projekteknek, amelyek különböző alapanyagok, technológiák, eljárások kidolgozását célozzák. A faipari melléktermékek használatának lehetősége adott, de a gyártás felpörgetése előtt rendkívül fontos, hogy megértsék az integrált beszállítói hálózat fenntarthatósági és egyéb hatásait. Ezért is nagyon hálásak ezért a szoros együttműködésért és a svéd kormány anyagi támogatásáért - derül ki a KLM sajtóközleményéből.

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek