Egy pilótának háromszori próbálkozásra sikerült letennie egy utasszállító repülőgépet a szeles időben, egy első tiszt elfelejtette bekapcsolni a jegesedésgátlót, amely biztosítja, hogy a repülőgép külső oldalán található magasság- és sebességsebesség-érzékelőket ne akadályozza a jég. Május óta legalább egy tucat repülési hibát követtek el a pilóták és az első tisztek, amit részben a gyakorlatból való kiesésnek tulajdonítanak. A koronavírus-járvány – amely a légi utazási igényeket az elmúlt évtizedek legalacsonyabb szintjére szorította – egy ideje távol tartja őket a repüléstől.
"Mivel néhány hónapja nem repültem, berozsdásodtam" – mondta az egyik első tiszt egy névtelen jelentésben a NASA által üzemeltetett biztonsági jelentési rendszernek. A repülési szakértők és a légitársaságok képviselői elismerik, hogy amikor a pilóták több hónapig inaktívak, a készségeik és a jártasságuk romlik.
A leggyakoribb hibák közé tartozik, hogy leszállás közben túl gyorsan vagy túl magasan érkeznek, vagy elfelejtenek engedélyt kérni a légiforgalmi irányítótoronytól, mielőtt alacsonyabb magasságba ereszkednének.
"A biztonságos repülés kulcsa a gyakoriság" – mondja Richard G. McSpadden Jr., a repülőgép-tulajdonosok és pilóták repülésbiztonsági intézetének alelnöke. A járvány kezdete óta a légitársaságok drámai módon csökkentették a napi járatok számát egyes útvonalakon, és egyes esetekben megszüntették az alacsony keresletű úti célok felé indított járatokat.
A légiközlekedési szakértők szerint viszont elegendő biztonsági rendszer van a modern utasszállító repülőgépekben, mely megakadályozza, hogy a kisebb tévedések súlyos balesetekké váljanak.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) előírja a pilótáknak, hogy mielőtt újra élesben vezetnének repülőgépet, a megelőző 90 napban legalább három felszállást és három leszállást kell végrehajtaniuk, akár repülőgépen, akár szimulátorban. Ugyanakkor az FAA tavaly kétszer is módosította ezt a követelményt a járvány miatt, és további haladékokat adott a pilótáknak. A jelenségre az American Airlines is felfigyelt, ezért ők mostantól szigorúbban ellenőrzik a személyzetük teljesítményét – írja a Los Angeles Times.