Az Airport Council International (ACI Europe) éves jelentése szerint 2020 első kilenc hónapjában a koronavírus miatti korlátozások és járattörlések hatására több mint 6000 légi útvonalon szűnt meg a közlekedés Európában - adja hírül a schengenvisainfo.com.
A jelentés, kiemeli, hogy a járvány a legsúlyosabban az EU és az Egyesült Királyság reptereit sújtotta, melyeknek áprilisban szinte minden más reptérrel megszűnt a közvetlen összeköttetésük. A kapcsolatok legnagyobb csökkenését szeptember óta a következő repülőtereken regisztrálták:
Madrid-Barajas, Spanyolország - 71 százalékkal
Róma-Fiumicino, Olaszország - 70 százalékkal
München, Németország - 68 százalékkal
London-Heathrow, Egyesült Királyság - 68 százalékkal
Frankfurt, Németország - 67 százalékkal
A nagyobb repülőterek mellett a kisebb regionális repülőterek is megszenvedték a járványt, ami a közvetlen összeköttetéseik drasztikus csökkenésében is megmutatkozik. A leginkább érintett regionális repülőterek a következők voltak:
Linz, Ausztria - 96 százalékkal
Treviso, Olaszország - 95 százalékkal
Vaasa, Finnország - 91 százalékkal
Quimper, Franciaország - 87 százalékkal
Newquay, Anglia - 86 százalékkal
Shannon, Írország - 83 százalékkal
Burgas, Bulgária - 82 százalékkal
A belföldi piac nagysága és viszonylagos dinamikája miatt az orosz és a török repülőterek közvetlen összeköttetései ellenállóbbnak bizonyultak, kisebb veszteségekkel számolhatott Moszkva-Domodedovo (12 százalékkal), Szentpétervár (26 százalékos csökkenéssel), Moszkva-Vnukovo (28 százalékos csökkenéssel) és a török Isztambul-Sabiha Gökçen (33 százalékos csökkenéssel).
A közvetlen összeköttetések mellett az átszállásos kapcsolatok hiánya is feltűnő ugyanakkor, szeptemberre mindössze ezek 16 százaléka állt helyre Európa 6 legnagyobb repterén.
Egy korábbi, novemberben közzétett jelentésében az ACI Europe rámutatott, hogy az Európai Unió, Izland, Norvégia, Svájc és az Egyesült Királyság repülőterein az utasforgalom körülbelül 81 százalékkal esett vissza a tavalyi év ugyanezen időszakához képest. Addig az európai repülőterek mintegy 1,5 milliárd utast veszítettek az év elejétől kezdve, Európa 20 legnagyobb repülőtere 3 milliárd euróval kisebb költséggel működik.