Limitált férőhellyel indulhatnak újra a Wizz Air gépek

A Wizz Air mérlegeli, hogy az európai légiközlekedés újraindulását követően a középső üléseket nem értékesítenék, így tartanának nagyobb távolságot az utasok között - derül ki az Airportal cikkéből. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy a repülőgépek maximum kétharmados töltöttséggel repülnének, egy 180 üléses A320-as 120, egy 230 üléses A321-es 160, egy 239 üléses A321neo 166 utast szállíthatna.

Forrás: Wizzairhungary/wikipedia.org

Alexandre de Juniac, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezetője a napokban szintén a lehetséges forgatókönyvek közé sorolta, hogy a légitársaságok a világjárványt követően a repülőgépek középső üléseit üresen hagyva indítsák újra az üzemelésüket. A szervezet világszerte tárgyalásokat kezd erről a kormányzatokkal.

Az intézkedés ugyanakkor jelentős hatással lehet a légitársaságok profitképességére és üzleti modelljére, mert egy járat nyereséges üzemelésének eléréséhez jellemzően 75 százalék feletti töltöttséget kellett elérni a légitársaságoknak a válságot megelőző időszakban.

A diszkont légitársaságok ennél azonban jóval nagyobb, 90 százalék feletti load factorra törekedtek "békeidőben". A Wizz Air átlagos töltöttségi mutatója 93 százalék felett volt 2019-ben.

Az utazási kedv és a kereslet a kezdeti időszakban bizonyosan jelentősen alacsonyabb lesz a világjárvány előtti szintnél, azonban a légitársaságok a felkínált kapacitást, azaz a járatok számát a kereslethez igazíthatják majd. A repülőgépeken elérhető férőhelyek számának korlátozása szintén csökkentő tényezőként hat a felkínált üléskapacitásra.

Az egy eladható ülésre vetített egységköltségek viszont így magasabbak lesznek. Mindez a légitársaságok számára kisebb profitot, vagy akár veszteséges üzemelést, de az utasok szempontból akár jelentősen magasabb jegyárakat is eredményezhet.

E tekintetben előnyt jelent a Wizz Air számára a nagyobb befogadóképességű A321 és A321neo típusok 40 százalék feletti aránya a flottában, mert ezekkel kétharmados töltöttség esetén is jóval több utast szállíthatnak a forgalmasabb útvonalakon, mint például a rivális Ryanair a 189 székes – a középső ülések kihagyásával 126 utas szállítására képes – Boeing 737-800-asaival.

A Wizz Air több mint 250 A320neo családba tartozó példányra rendelkezik megrendeléssel, köztük nagy hatótávú A321XLR-ekre is, amelyből az első 2023-ban érkezik. A légitársaság flottájában jelenleg 72 darab A320(ceo), 41 darab A321(ceo), illetve 8 darab új generációs hajtóművekkel felszerelt A321neo repülőgép teljesít szolgálatot.

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek