A Boeing több mint 400 darab már legyártott 737 MAX típusú repülőgépet tárol összesen négy helyszínen, három Washington államban található reptéren és a texasi San Antonio-ban - adja hírül az Airportal.
A gyártó több repülőgép üzemanyagtankjában oda nem illő tárgyakat, a szakmában használt megnevezés szerint FOD-ot (foreign object debris) talált – erről elsőként a seattle-i Leeham News számolt be, a laphoz eljutott belső feljegyzés alapján, amelyet Mark Jenks, a 737-program vezetője küldött a dolgozóknak.
Az üzemanyag-tartályokban talált oda nem illő tárgyak a gyártás során felhasznált szerszámok, rongyok, egyéb anyagtörmelékek, hulladékok lehetnek. A Boeing a problémáról értesítette az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalt (FAA).
A portál információi szerint minden egyes letárolt repülőgépet átvizsgálnak, a folyamat gépenként három napot vesz igénybe. A repülőgépekről le kell fejteni az üzemanyagot, majd a tankokból ki kell szellőztetni az üzemanyag-párát és ezt követően lehet azokat felnyitni és átvizsgálni.
A repülőgépekben hagyott FOD a minőségellenőrzés elégtelenségére utal a gépek végső összeszerelési feladatait ellátó gyártósoron.Az ott dolgozó munkásokra és a tevékenységet vizsgáló minőségellenőrökre is szigorú protokollok vonatkoznak, az összeszerelés során minden gépet több alkalommal is, rutinszerűen átvizsgálnak, hogy az esetleg ottfelejtett szerszámokat és a gyártás során keletkezett hulladékot eltávolítsák.
Ennek során különös figyelmet szentelnek a fém tárgyaknak, mivel azok a törzs belső és külső burkolata, vagy a padló alatt maradva a repülések során elmozdulhatnak, és komoly károkat, akár vezetékszakadást, szivárgást, rövidzárlatot okozhatnak.
Az üzemanyagtankokban hagyott hulladék különösen nagy kockázatokat jelenthet, ezért a vezető feljegyzése szerint egy ilyen eset is túl sok. A Boeing az ügyben vizsgálatot indított, hogy meg tudják állapítani hol történt a hiba. Azt nem tudni, hogy az üzemeltetőknek már átadott repülőgépeket is át kell-e vizsgálni.
Tavaly hasonló problémákat fedeztek fel a Boeing 767 gyártósorról kikerült, az amerikai légierőnek készült KC-46A katonai szállító és tankergépeken, de a charlestoni gyártósorról kigördült Boeing 787 Dreamlinereken felmerült minőségi problémák mellett az ott gyártott gépekben is maradtak oda nem illő tárgyak. Ezen események után a Boeing változtatott a folyamatain és külön felhívta a dolgozók figyelmét a gépekben hagyott hulladék jelentette veszélyekre.
A most elrendelt vizsgálatok várhatóan nem lesznek hatással a típus repülési tilalmának – egyelőre még nem meghatározott időpontban történő – feloldására.