Az indonéz közlekedésbiztonsági testület kiadta a Lion Air 2018. október 29-én bekövetkezett katasztrófájának végleges jelentését. A dokumentum szerint a Boeing az amerikai hatóságok megfelelő felügyelete nélkül járt el, és elmulasztotta a repülésirányító szoftverben rejlő kockázatok feltárását, de a katasztrófához hozzájárult a járat pilótáinak nem megfelelő felkészültsége és a légitársaság karbantartó személyzetének hibája is - számol be a hírről az Airportal.
A Lion Air Boeing 737 MAX 8-as repülőgépe 2018. október 29-én zuhant a Jáva-tengerbe 13 perccel a felszállást követően. A belföldi járat Jakartából Pangkal Pinang repülőterére tartott, a repülőgép szinte vadonatúj – alig több mint két hónapos – volt, augusztus közepén vette át a diszkont légitársaság a gyártól. A repülőgép fedélzetén 180 felnőtt és két kisbaba, valamint 7 fős személyzet tartózkodott, a katasztrófában mind a 189 ember életét vesztette.
Az indonéziai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (National Transportation Safety Committee – KNKT) pénteken kiadott végleges jelentése szerint a katasztrófa bekövetkezéséhez több tényező is hozzájárult, ezek között említi a repülőgép mechanikai és tervezési hibáit, a rendszerek működésével kapcsolatos dokumentációk hiányosságait.
A jelentés kiemeli, hogy a Boeing az amerikai hatóságok megfelelő felügyelete nélkül járt el, és elmulasztotta a repülésirányító szoftverben rejlő kockázatok teljes körű feltárását.
Emellett az indonéz hatóságok a 737 MAX átesésvédelmi rendszerével (MCAS) kapcsolatban fogalmaznak meg súlyos kritikákat. Az MCAS automatikusan lefelé irányította a repülőgép orrát, a repülés során a pilótáknak hatalmas erőkifejtéssel kellett harcolniuk az automatika ellen, hogy a repülőgépet a levegőben tartsák – emlékeztet a dokumentum.
A jelentés kimondja, hogy az MCAS megtervezése és tanúsítása során nem vették megfelelően számításba annak lehetőségét, hogy az a repülőgép irányíthatóságának elvesztését okozhatja.
Mindemellett a jelentés hiányosságokat állapít meg hajózószemélyzet kommunikációjában és a gép kézi irányításában is. A baleset bekövetkezésében szerepe volt a pilótafülkében kialakult zavarodottságnak, a pilóták nem voltak képesek az egyszerre, vagy sorozatosan felmerülő hibákat és vészjelzéseket megfelelően és koordinált módon kezelni.
A légitársaságnak a korábbi járatokon már tapasztalt és a személyzetek által dokumentált problémák miatt a repülőgépet ki kellett volna vonnia a forgalomból. A jelentés kitér arra is, hogy a Lion Air októberi karbantartási naplóiból 31 oldal hiányzott. A teljes jelentés az Airportal oldalán olvasható.