Kevesebb a légibaleset, de többen haltak bele

Többen haltak meg 2018-ban repülőgép-balesetekben, mint a megelőző években a CNN cikke szerint, az idei szám az 500-at is meghaladja. Ettől függetlenül alig volt a világ légiközlekedésének olyan biztonságos éve, mint a nemrég véget ért esztendő. Legalábbis ez jött ki a holland To70 és a Repülésbiztonsági Hálózat (ASN) közös kutatásából.

Az ASN tavaly 15 halálos légi szerencsétlenséget rögzített, amik pontosan 556 ember halálát okozták. A repülés történetének legnyugodtabb évében, 2017-ben ezzel szemben 10 balesetben 44-en haltak meg. A 2018-as balesetek közül 12 személy-, 3 áruszállító repülőt érintett. Az összesen 15 repülőből hármat üzemeltetett az Európai Unió berepülési tiltólistáján szereplő vállalat

Kigyulladt repülő a frankfurti repülőtéren.Forrás: Twitter

Mindenesetre Harro Ranter, az ASN vezetője optimista. Szerinte az irányok bíztatók, és ha a korábbi baleseti ráta maradt volna fenn, akkor tavaly 39 baleset történt volna. Emlékeztetett rá, hogy 2000-ben még 64 légibaleset történt, szóval fejlődésről beszélhetünk.

A kulcs az arányokban keresendő: 3 millió repülésre esett tavaly egy halálos áldozat a statisztika szerint.  

2018-ban egy súlyos katasztrófa is volt, amikor Indonéziában lezuhant a Lion Air vadonatúj Boeingje. A szerencsétlenségnek 189 áldozata volt, vélhetően pilótahiba okozhatta azt. Emiatt is Európa és Észak-Amerika lett ismét a repülési szempontból legbiztonságosabb térség.

A To70 szerint az Airbus és a Boeing (a két nagy repülőgyártó) gépei egyformán biztonságosak, ugyanannyi balesetben érintettek. Mivel a fent említett indonéz balesetben egy Boeing volt érintve, ráadásul a technikai hibát se zárták még ki, az amerikai gyártó hitelessége többet csorbult idén. Az ASN egy aggasztó dolgot jegyzett meg: hogy egyre több az olyan légibaleset, amikor elvesztik a pilóták az irányítást a gép felett.

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek