Sikeresen lezárult a Pratt & Whitney hajtóművekkel felszerelt A321neo típus tesztelési programja, az első példány hamarosan forgalomba áll. A típus egyik legnagyobb megrendelője a Wizz Air, 2019-től érkeznek a flottájába az új Airbus-ok.
Az Airbus A320neo új generációs keskenytörzsű Airbus-család legnagyobb típusváltozata, az A321neo a mintegy 130 tesztrepülés alkalmával több mint 350 órát töltött a levegőben, írja az airportal.hu. A program során a tesztpéldányok szerkezetét és rendszereit jóval a tervezett teljesítményük és teherbírásuk felett tesztelték a szakemberek, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a típus minden légi alkalmassági feltételnek megfelel.
Az európai és amerikai légügyi hatóságok, az EASA és az FAA együttesen adták ki a típus légi alkalmassági engedélyét. A tesztrepüléseken a gyártó igazolta, hogy a típus teljesítménye megfelel a tervezett értékeknek a hatótáv és az üzemanyag fogyasztás tekintetében is. A típus teljesítménye alacsony sebességértékek mellett is kiemelkedően jó, jelentősen kisebb mértékben terheli a környezetet, mint elődjei, beleértve az alacsonyabb zajszennyezést is.
2019-től a Wizz Air is használja
A Wizz Air a típus egyik legnagyobb megrendelője, a légitársaság a 2015-ös Paris Air Show-n rendelt meg 110 darab Airbus A321neo repülőgépet. 2019-ben érkezik az első A321neo, a többi repülőgép pedig 2024-ig csatlakozik a légitársaság flottájához. A 110 repülőgép közül 51-et a már meglévő repülőgépek tervezett cseréjére használnak majd, amelyeket visszaszolgáltatnak a lízingbeadóknak vagy értékesítenek 2019 és 2024 között.
Az A321neo legújabb innovációi közé tartozik a megnövelt teljesítmény és jobb aerodinamikai tulajdonságok, új generációs hajtóművek és a sharklet szárnyvégek, amelyekkel kategóriájában a legalacsonyabb specifikus fogyasztást éri el, több mint 15%-os megtakarítással a ma használatos egyfolyosós repülőgéphez képest, egyúttal csökkentett CO2-kibocsátással és alacsonyabb zajszint mellett.
Az A321neo típus hatótávolsága 3 500 tengeri mérföld, mely 6 500 kilométernek felel meg. A típus maximális felszállótömege 93,5 tonna, maximális tömege üzemanyag nélkül 75,6 tonna.
Az Airbus A321neo az A320neo típuscsalád legnagyobb befogadóképességű tagja. Tipikus kétosztályos elrendezésben 206 utas szállítására képes, de sűrű székezéssel, egyosztályos elrendezésben maximális utaskapacitása 240 fő. A nagyobb maximális befogadóképesség érdekében a gyártó az A321-es jelenlegi (ceo) verziójához képest változtatott a vészkijáratok számán és elrendezésén, az A321neo repülőgépeken oldalanként két-két szárny feletti vészkijárat is helyet kapott.
Az A321neo prototípusa 2016. február 9-én teljesítette szűzfelszállását, a D-AVXB lajstromjelű, CFM International LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt A321neo repülőgép Hamburgból szállt fel első tesztrepülésére. Az első Pratt & Whitney PW1100G hajtóművel felszerelt A321neo pedig 2016. március 10-én emelkedett először a levegőbe. Az első A321neo repülőgépet a tervek szerint 2016. végén adják át üzemeltetőjének, bár a berepülési program egy kisebb baleset (tail strike) miatt csúszást szenvedett.