Több brit légitársaság is bírságot fizettetne azokkal az utasokkal, akik kártérítést követelnek, de az eljárás során a légitársaságnak adnak igazat.
A British Airways, az easyJet, valamint a legnagyobb brit tour operátorok, a Thomson és a Thomas Cook is csatlakozott a büntetés kiszabását célzó kezdeményezéshez, amelynek értelmében 25 fontra bírságolhatják azt az utast, akinek a kártérítési igényét elutasítják - írja az Airportal a The Guardian cikkére hivatkozva.
A légitársaságok azokat az igényeket akarják így elkerülni, amelyeket a légitársaság egymaga nem tud megoldani, így bírósági útra kerülhet az ügy. Korábban a légügyi hatóság egyfajta közvetítő, mediátor szerepet töltött be az utas és a légitársaság között a vitás kérdések rendezésére azon esetekben, amikor a fuvarozó és utasa nem tudtak megállapodni a kártérítésben. Ez a rendszer viszont az új légügyi szabályokkal megszűnt, és a légitársaságok beleegyeztek, hogy mostantól egy független békéltető testület bírálja el az ügyeket.
A Ryanair és a Flybe úgy nyilatkozott, hogy nem számít fel díjat a megnyert ügyek után, a többi nagy légitársaság viszont jelezte igényét a 25 fontos büntetésre.
A légitársaságok panaszkezelése és a késés vagy poggyászkár térítésének megítélése az uniós jogszabályok ellenére eléggé hektikus, és most ebbe a rendszerbe érkezik még egy büntető elem. Főszabályként az EK 261-es rendelet szerint a légitársaságoknak kártérítést kell fizetniük bizonyos mennyiségű késés esetén, de a Guardian szerint az easyJetet az elmúlt időszakban többször érte az a vád, hogy visszatartja a kifizetéseket.
Az angol Which? fogyasztói jogvédő szervezet felmérése szerint a királyságba érkező, vagy onnan induló járatok egynegyede 15 vagy annál több percet késett, a legnagyobb késéseket felmutató cégként pedig a spanyol Vuelinget nevezték meg.
A szervezet az új szabályozást reménytelenül zavarosnak nevezte, és kijelentette, egyetlen légügyi ombudsmanra lenne szükség, aki megoldja ezeket a problémákat. A Járatkésés.hu tapasztalatai szerint az utasok a légitársasággal szemben sokszor tehetetlenek, hiszen a panaszokat a légitársaságok kivétel nélkül elutasítják, vagy minimális összeget vagy pont jóváírást adnak, a fizetési hajlandóság csak ügyvédi közreműködésre jelenik meg.