Igazi időutazást kínál a Múzeumok Éjszakáján a ferihegyi Aeropark: a Goldtimer Alapítvány 2001-ben felújított Li-2 típusú gépével 15 perces sétarepülést tehetnek a látogatók Budapest felett.
A világ egyetlen, még működőképes Li-2 gépe egyben az egyetlen ma még Malév-színekben közlekedő légijármű. Az idei Múzeumok Éjszakájára ráadásul elkészült egy Malév-festésű Ikarus 55-ös (farmotoros) veterán autóbusz is, amiből öt darabot 1960-tól rövid ideig a repülőtéren belül is használtak. Ez a busz szállítja majd a Li-2-es utasait az Aeroparkból a Li-2-eshez az 1. Termál előtti részre.
Liszunov Li-2 történelem
Az Li-2-es repülőgép 1949-ben készült az akkori Szovjetunió taskenti (Üzbegisztán) 4. sz repülőgépgyárában. A géptípus az 1936-ban az Egyesült Államokban forgalomba állított Douglas DC-3 Dakota (katonai változat C-47) licenc-változata, amelynek gyártását Borisz Liszunov orosz mérnök vezetésével indították el. Komoly mérnöki munkát jelentett a collos-alapú amerikai rendszerről átállni a metrikus rendszerre a gyártás során, új, orosz fejlesztésű motort párosítani az amerikai konstrukcióhoz, és megerősíteni a futóműveket a nagyobb igénybevételhez, amit füves-havas-jeges orosz repülőterek jelentettek. Ráadásul az orosz gépeken a repülő jobboldalára került a rakodóajtó, míg az amerikai DC-3-asokba a bal oldalon lehet beszállni - olvasható a Budapest Airport közleményében.
A világ egyik legjobban sikerült konstrukciójú gépéből összesen közel 20 000 darab épült. A Goldtimer Alapítvány HA-LIX lajstromjelű gépe először a Magyar Néphadsereg színeiben repült, majd 1958 és 1964 között a Malév-hoz került, ahonnan a belföldi repülések megszűnése után ismét a honvédségnek adták, végül 1974-ben Szolnokról vonult múzeumi pihenőre. A gépet repülésrajongók több ezer munkaórában állították helyre 2001-ben, és 2002-ben kapta meg a légi alkalmassági engedélyét. A 10 900 kg felszálló tömegű gépet két, egyenként 1000 LE teljesítményű AS-62IR típusú kilenchengeres csillagmotor emeli a levegőbe, ahol 220-260 km/h utazósebességgel akár 2 000 km-t is megtehet.
Ikarus 55
Az Ikarus 55-ös autóbusz igazi különlegesség. A javarészt távolsági buszjáratokra tervezett, 1953-ban konstruált buszból viszonylag kevés példány készült, később ugyanis áttértek a két automata ajtós, szintén farmotoros/léghűtéses Ikarus 66-os modellre. Az egyik Ikarus 55-öst a Malév üzemeltette a repülőtéren, így most a külföldről visszaszerzett és felújított példány – a BKV értékmegőrzési programjának részeként és a Légiközlekedési Kulturális Központ szakmai támogatásával – most Malévos festést kapott. és így rója a kilométereket.
A Múzeumok Éjszakáján az összes program központja és indulási helye a 2-es terminál melletti Aeropark repülőmúzeum, ahol neves magyar gépkapitányok mutatják be az éjszakai pilótafülkéket és a földi kiszolgáló eszközöket. Lesz mentő-, tűzszerészeti, katasztrófavédelmi bemutató, repülőgép-szimulátor és autózás oldtimer repülőtéri járművekkel. A június 25-ei Múzeumok Éjszakájára tervezett sétarepülés áráról és feltételeiről itt lehet tájékozódni.
Ha pedig már egyszer Ferihegyen járnak, érdemes megnézni a felújított reptéri kilátó teraszt, kedvcsinálóként pedig olvassák el egy korábbi, reptérbejárós és Aeroparkos élménybeszámolónkat is.