Hulladékolajjal repülnek a kínai gépek
A környezetvédelmet szolgáló alternatív megoldásként hulladékolajjal vegyített kerozinnal tette meg útját a kínai Hainan Airlines egyik utasszállító repülőgépe a hétvégén Sanghaj és Peking között - adta hírül az MTI.
A kínai fővárosban sikerrel landolt Boeing 737-es üzemanyagát a China National Aviation Fuel csoport és a Sinopec, Ázsia legnagyobb olajfinomító és petrolkémiai vállalata biztosította, a repülő feltankolásához pedig ötven-ötven százalékban használtak hagyományos kerozint és úgynevezett "csatornaolajból" készült üzemanyagot. Ian Thomas, a Boeing China elnöke jelentős mérföldkőként értékelte az újítást, a gépen utazó alelnök pedig úgy véli, a Hainan a kísérlettel bebizonyította, hogy a bioüzemanyag felhasználása a légi közlekedésben is biztonságos.
Kínában az elmúlt években bűnözői csoportok sora bukott le az éttermekből begyűjtött rákkeltő főzőolaj újbóli forgalomba hozatala miatt, és igen súlyos ítéletek is születtek ezekben az ügyekben. A Hainan az új módszerrel két legyet ütne egy csapásra, hiszen megoldást kínál a használt olaj bioüzemanyagként történő felhasználására, miközben akár még legális csatornába is terelheti a hulladékolaj felhasználását.
A szakértők szerint a bioüzemanyagokkal - akár növényekből, akár használt étolajból előállítottakról van szó - a károsanyag-kibocsátás nyolcvan százalékkal is csökkenthető a kőolajszármazékokhoz képest. Kínának a sajtójelentések szerint a következő húsz évben több mint hatezer új repülőgépre lesz szüksége, ezért a pekingi kormány komoly alternatívaként tekint a bioüzemanyagokra.