Nem tudnak rájönni, miért gyulladtak ki a Dreamlinerek
Még mindig nem sikerült kideríteni a fő okát annak, hogy miért gyulladtak ki a Boeing 787-es Dreamliner utasszállító repülőgépek akkumulátorai - közölték a japán hatóságok csütörtökön, több mint másfél évvel azután, hogy a seattle-i repülőgépgyár legújabb modelljét a meghibásodás miatt ideiglenesen világszerte kivonták a forgalomból, írja az MTI.
A japán közlekedésbiztonsági hivatal (JTSB) arra szólította fel a Boeing repülőgépgyártót és az amerikai légügyi hatóságot (FAA), hogy folytassák a teszteket, vizsgálják felül a szabványokat és javítsák ki a hibás akkumulátorokat és töltőket.
A JTSB 115 oldalas jelentése szerint a megfelelő tesztelés elmaradása hozzájárulhatott a lítiumion-akkumulátorok túlforrósodásához. A szakemberek rámutattak, hogy a gyártáskor nyilvánvalóan alábecsülték egy belső rövidzárlat következményeit. A Boeing tokiói szóvivője erre reagálva közölte, hogy az általuk elvégzett tesztek megfeleltek az akkori szabályozásnak, amely máig nem változott. A hivatal azt javasolta az FAA-nak, hogy írja elő a repülőgép- és az alkatrészgyártók számára, hogy valós repülési körülményeket szimulálva kelljen teszteket végezniük.
A Dreamlinerek tavaly három hónapig nem repülhettek, miután az év elején több váratlan esemény történt velük. Két esetben az akkumulátorok túlmelegedése okozott elektromos tüzet, másik két alkalommal pedig üzemanyag-szivárgást észleltek a típusnál. Májusban újra engedélyezték a gépek felszállását, de egy hónap sem telt el, és június elején újabb akkumulátorproblémák miatt nem tudott felszállni a Japan Airlines (JAL) egyik Boeing 787-ese. Néhány napra rá, ugyancsak Japánban, három Dreamliner útját törölték műszaki hiba miatt.
A Boeinghez eddig több mint 800 megrendelés érkezett a 207 millió dollárba kerülő gépre, amelynek törzse, szárnyai és vezérsíkjai szénszálas műanyagból készültek és amely alacsony tömege és innovatív megoldásai miatt a cég szerint ötödével csökkentheti a légitársaságok üzemanyagköltségeit.