Pár hét leforgása alatt három gép zuhant le a világ három pontján. Van bármi összefüggés vagy ez csak véletlen egybeesés? És egyáltalán: kell aggódnunk a légi közlekedés biztonságossága miatt?
Az elmúlt hetekben történt repülőgép-szerencsétlenségek érthető módon megtépázták a világ polgári repülésbe vetett bizalmát. A Malaysia Airlines gépét a polgárháborús Kelet-Ukrajna felett légelhárító rakétával lőtték le csaknem 300 emberrel a fedélzetén, ezt követően egy héten belül újabb két szerencsétlenség történt: a TransAsia légcsavaros kisgépe a taivani partoknál zuhant le – a katasztrófa 48 halottat és tíz sérültet követelt -, Afrikában pedig egy nappal később az Air Algerie MD-80-as Mali felett lezuhant járatán 116 ember vesztette életét.
Alighanem hónapokba fog telni, hogy minden közelmúltbéli baleset oka kiderüljön (és talán még tovább, hogy teljesen tisztán lássanak a Malaysia Airlines gépe körül történtek ügyében) - írja a Condé Nast Traveler.
Ilyenkor sokan nyilván elgondolkoznak rajta, hogy vajon valami baljós tendenciáról lehet-e szó. Repülésügyi szakértők szerint nem: a statisztikák szerint sokkal biztonságosabb, ha repülőgépen ül az ember, mintha bármely más közlekedési eszközzel utazna.
A maláj gép lelövése után annyi minden bizonnyal megváltozik majd, hogy minden egyes légi baleset nagyobb figyelmet kap a médiában, mint eddig – áll a Condé Nast Traveler cikkében.
„Annyira ritkák és véletlenszerűek a légi balesetek, hogy ezeket néha elkerülhetetlenül is összekapcsolja a közvélemény" – mondja Dr. Todd Curtis, a Boeing korábbi munkatársa, az Airsafe.com légi közlekedési oldal alapítója. „Ám a valódi kérdés az, hogy tényleg van-e valami közös ezekben az esetekben." A szakértő a legutóbbi történésekkel kapcsolatban leszögezte, hogy semmilyen mintát vagy megegyezést nem lehet látni a katasztrófákban.
Az elmúlt hónapok sokkoló vagy éppen rejtélyes eseményei ellenére azt is érdemes figyelembe venni, hogy a 2013-as volt a legbiztonságosabb év a polgári repülés történetében, az Airsafe.com például öt nagy utasszállító katasztrófát és két további teherszállító gép balesetét jelentette, ami a legalacsonyabb az elmúlt húsz évben.
A halálos balesetek száma a 2010-es 786-ról tavaly 210-re csökkent - az International Air Transport Association jelentése szerint (az idei áldozatok száma már most közelebb van az átlagos arányokhoz, mivel már most 700 fölött jár a halálos áldozatok száma). Ezt a számadatot természetesen a légi közlekedés hatalmas növekedésének fényében is érdemes szemlélni: csak az Egyesült Államokban több mint 30 ezer menetrend szerinti járat száll fel nap mint nap, a menetrend szerinti járatok száma pedig az elmúlt 25 évben megduplázódott.
A repülés tehát már most biztonságos, és a körülmények várhatóan még biztonságosabbá fogják tenni ezt a közlekedési formát. A modern sugárhajtású gépek megjelenése a maguk biztonságos hajtóműveikkel és ütközés-előrejelző rendszereikkel jelentősen lecsökkentették a halálozási arányt az elmúlt negyven évben. Mivel a légi katasztrófák leggyakoribb okai eltűntek az elmúlt években, a figyelem a személyzet képzésére és a pilóták esetleges hibáinak kiküszöbölését biztosító rendszerek fejlesztésére összpontosult.
Végül pedig álljon itt Patrick Smith, az Ask the Pilot című légi közlekedéssel foglalkozó oldal szerkesztője és a Cockpit Confidential című könyv szerzőjének megnyugtató mondata: „Nagyon hirtelenül jött ez a három szerencsétlen baleset, de ha a polgári repülés egészét nézzük, akkor elmondhatjuk: a repülés biztonságosabb, mint valaha."