Hivatásos strandtesztelőket alkalmaz a berlini Beach Inspector strandértékelő vállalkozás. Fizetik a nyaralás költségeit, és fizetést is adnak, de cserében videókat is kell készíteniük az adott partszakaszról.
Mindenki álmodozott már arról, hogy ideje nagy részét kellemes tengerpartokon tölti, és a munkára alig emlékeztető tevékenységekkel keresi meg a napi betevőt. A berlini Beach Inspector nevű startup éppen ilyen munkát kínál, írja a hvg.hu. „A világ legszebb munkahelyét kínáljuk. Ahol mások nyaralnak, te ott fogod tölteni a munkanapodat" - toboroz munkatársakat a magát világelsőnek tekintő globális strandértékelő vállalkozás.
A legnépszerűbb üdülőhelyeknek, a tengerparti strandoknak mindeddig nem volt alapos tesztjük, a turistáknak be kellett érniük az utazási irodák közhelyes és gyakran homályos reklámszövegeivel. (Az eddigi egyetlen kivétel talán az amerikai Stephen Leatherman, aki Dr. Beach néven az USA strandjainak toplistáját állítja össze.)
Ezt a piaci rést – illetve nem is annyira rést: évente 700 millióan utaznak strandokra – igyekszik kiaknázni a cég. A cél, hogy néhány éven belül a világ összes fontos strandjának részletes tesztje öt nyelven megtalálható legyen a honlapján.
A cég most 14 alkalmazottal és 30 szerencsés strandinspektorral dolgozik. A feladatuk az, hogy egy internetes képzés után a munkatársak kisebb csapata néhány napot vagy hetet tölt egy-egy üdülőhelyen. Tagjainak útiköltségét, szállását, étkezését a cég állja, és még egy kis fizetést is ad. Távolabbi helyeken – például az ausztrál tengerparton – szabadúszókat alkalmaznak, akiknek van idejük évente legalább négy hetet úton lenni.
Ibizán volt a brainstorming
A 120 kritériumot tartalmazó szempontrendszert a három alapító, Thomas Berndorfer, Kai Schafer és Anton Werner önfeláldozó önkísérlettel, tíznapos ibizai tartózkodás közben készítette elő, és azóta is finomítja. A pontozást és a szöveges értékelést fotók és videók egészítik ki, hiszen az interneten a Street View megtalálható ugyan, de Beach View mindeddig nem volt.
A vállalkozás eleinte csak vitte a pénzt, de már bevételeik is vannak. Az egyik forrás, hogy az úti célok idegenforgalmi hivatalai felhasználhatják a Beach Inspector tesztjeit. Werner szerint meglepő módon a legtöbb hivatalnak nincsenek részletes információi a hozzá tartozó strandokról, ezért megéri nekik, hogy megvegyék a berlini cégtől a felhasználási engedélyt. Eddig Omán, Dubai, Izrael és Kenya illetékesei tettek így.
Ez az üzlet az alapítók szerint nem befolyásolja az értékelés függetlenségét, már csak azért sem, mert nem létezik „legjobb" strand, hanem a teszt éppen olyasmiket jelez, hogy melyik hely alkalmas például inkább gyerekes családoknak, és melyik az, ahol viszont folyamatosan buli van.
További bevételi forrás, hogy szálláshelyeket lehet foglalni a portálon. Mivel az inspektorok felmérik a strandok pontos koordinátáit, jobban látható, melyik szálláshely mennyire van közel a strandhoz. A harmadik bevételi forrás, hogy az inspektorok által készített videók elé reklámokat lehet elhelyezni, és ezzel a lehetőséggel utazási irodák már élnek is.
Van egy küldetésük is: véget szeretnének vetni annak a hírhedt jelenségnek, hogy a németek (persze rajtuk kívül mások is) kora reggel törülközőkkel lefoglalják maguknak a napozóágyakat. Tíz éven belül szeretnének eljutni odáig, hogy a Beach Inspector alkalmazás kapcsolatban legyen az összes napozóágy-kölcsönzővel, és így intézzék a világ heverőfoglalásainak felét.