Iránba és a nyolckerbe utaznak az update turisták

Korlátlan számú pihenőnap, lepattant külvárosok, okosutazások, új fizetési megoldások - a Global Trends Report szerint ezek a legújabb utazási trendek. Irán a közel-keleti turizmus egyik új célpontja lehet, a lepattant helyekért rajongó hipszterekből pedig Budapest is szépen profitálhat.

Az alábbi trendeket a turizmus.com gyűjtötte össze a Global Trends Reportból.

Érdekes trend körvonalazódik az Egyesült Államokban: a korábban szűkre szabott fizetett szabadnapokat (amelyek alsó határát törvény sem szabályozza) egyes helyeken felváltja a határozatlan számú pihenőnap. Jelenleg az amerikai cégek egy százaléka kínálja ezt a lehetőséget alkalmazottainak. Néhány cég ezen túlmenően nyaralási hozzájárulást is fizet, hogy beosztottai kipihenten térjenek vissza, vagy éppen az újonnan felvetteket munkakezdés előtt vakációzni küldi.

 

Kínában is beindult az Uber és az Airbnb
Galéria: Utazási trendek 2016-ban
Fotó: Chinafotopress / Europress / Getty

 

Digitalizálódó angol városok

 

Bár Londonba évi 15 millió turista érkezik, mindössze 9 százalékuk látogat el Anglia más részeibe. A vidéki nagyvárosok különféle alkalmazásokkal igyekeznek látványosságaikra irányítani a látogatók figyelmét. A Realtimetravelguide például a közelben található nevezetességekről küld Twitter-üzeneteket, Bristolban pedig 200, az eddig leginkább kereskedelemben használt „beacont" helyeztek el a nevezetességek közelében. (A beacon technológia lényege, hogy felhasználói telefonjainak helyzetét figyelve, Bluetooth-on keresztül küld üzeneteket a közelben található érdekességekről, akciókról.)

A „Smart City" kezdeményezés Milton Keynes-be vonzott új látogatókat, nem utolsósorban a vezető nélküli autók miatt.

 

Vonzó a hipszter

 

Európa a turistaérkezések szempontjából továbbra is a világ vezető régiójának számít, ám az idelátogatók a hagyományos látványosságok mellett számos alternatív nevezetességre is kíváncsiak. Az ún. hipszternegyedek – vagyis a korábban lepusztult, elhagyatott városrészek, amelyeket a beköltöző fiatal értelmiségek töltöttek meg ismét élettel – is ide tartoznak. Ezen kerületek szálláshelyeit egyelőre jellemzően az Airbnb adja, fő célcsoportjuk pedig az Y generáció, vagyis a nyolcvanas évek második fele és a kilencvenes évek gyermekei.

 

Nemcsak a belváros izgalmas (Amszterdam)
Galéria: Utazási trendek 2016-ban
Fotó: Kaveh Kazemi / Europress / Getty

Ebből a trendből Budapest is sokat profitálhat, a VII. kerület ugyanis többek közt a berlini Kreuzberg mellett a legkeresettebb hipszter úti cél, a Condé Nast Traveller pedig a nyolcadik kerületről zengett ódákat. Ám amennyiben egy desztináció bekerül a mainstreambe, várható, hogy az érdeklődés is más irányba terelődik – figyelmeztetnek a tanulmány készítői. Ezeket a helyszíneket mostanra a szállodafejlesztők is felfedezték maguknak, ám a célcsoport sajátosságai miatt jóval életképesebb koncepció az önálló butikhotel, mint a nemzetközi brand.

Más, népszerű úti célok a túlzsúfoltságra adnak kreatív válaszokat. Amszterdamban például az önkormányzat a külvárosokban való szállodanyitásra buzdítja a befektetőket a helyi és regionális közlekedés olcsóbbá tételével. Idegenvezetők és weboldalak – mint például a Vayabla – alternatív túraútvonalakat kínálnak, gyakran a helyi közösség bevonásával.

 

Okosutazások

 

A TripAdvisor Apple Watchra kifejlesztett alkalmazása ebédidőben küld értesítéseket a közelben található, jó értékeléseket kapott éttermekről, következő fejlesztésként ezt majd az utazók egyéni ízlésvilágára szabja. A Google Now pedig azon dolgozik, hogy keresés nélkül is testre szabott információkkal lássa el felhasználóit, korábbi kereséseik alapján.

A már említett beacon technológia is komoly fejlődési potenciállal bír, és várhatóan megnő a személyre szabott marketing jelentősége, amiben az online utazási irodák és a technológiai mamutcégek járnak élen.

 

Perzsia, mint brand

 

Egyedülálló történelmének és az ősi perzsa kultúrának köszönhetően Irán lehet rövid időn belül a közel-keleti turizmus egyik fellegvára. A folyamatosan növekvő érdeklődést a teheráni kormányzat is felismerte, és könnyített vízumszerzést ajánlott számos országnak, amelyek köre a jövőben várhatóan bővülni fog. Ezzel párhuzamosan Irán már lekerült egyes országokban a külügyminisztérium által utazásra nem javasolt térségek listájáról. (A magyar külügy konzuli szolgálata Irán egyes területeit a „nem javasolt", másokat a „fokozott biztonsági kockázatot jelentő" zónába sorolja – a szerk.)

Irán számos izgalmas helyszínnel és programlehetőséggel rendelkezik, a vallási kegyhelyektől kezdve 19 sípályán át a kalandtúra-útvonalakig. Gondot jelent viszont a hosszú elszigetelődéséből fakadóan elmaradott turisztikai infrastruktúra, a nemzetközi bankkártyák használhatatlansága, valamint az országon belüli erőszak megjelenésének valószínűsége.

 

Irán lehet rövid időn belül a közel-keleti turizmus egyik fellegvára
Galéria: Utazási trendek 2016-ban
Fotó: Simon Dawson / Europress / Getty

 

Startupok Afrikában, közösségi szállás Kínában

 

A technológiai startupok komoly növekedést mutatnak az egész afrikai kontinensen, ami magával hozhatja az üzleti turizmus fejlődését. Ghánában például 50 ezer főnek munkát adó, szoftverfejlesztéssel foglalkozó Hope City épül, Kenyában pedig, Nairobitól 60 kilométerre Business Process Outsourcing néven IT-cégeket megcélzó beruházás készülődik, ezek megnyitásuk után minden bizonnyal szállodai és egyéb infrastrukturális fejlesztéseket is generálnak.

Míg korábban Kínában a közösségi gazdaság a külföldiekkel szembeni bizalmatlanság, illetve a saját tulajdonhoz való ragaszkodás miatt nem tudott teret hódítani, ez a trend is megfordulni látszik, és a számos kiutazó által megismert Uber vagy Airbnb is egyre népszerűbbé válik, több helyi, hasonló jellegű szolgáltatással együtt.

Indiában a banki infrastruktúra fejletlensége miatt csaknem félmilliárd ember kizárólag készpénzzel tud fizetni, ami megnehezíti az utazási foglalásokat. A kereskedelemben már elterjedt utánvétes vásárlás azonban a turisztikai szolgáltatások – főként a repülőjegyek – terén is elterjedni látszik.

 

Közvéleménykutatás a luxuspiacon

 

A luxushotelek új generációját már nem a hagyományos módon tervezik és finanszírozzák, mindkét tevékenységbe bevonják a közönséget, amelynek ötleteire és tőkéjére egyaránt szükség van. Az Amberlair startup cég a világ minden tájáról érkező javaslatok alapján alakította ki épülő szállodája koncepcióját, és szintén közvélemény-kutatással döntött a helyszín, Olaszország mellett, a Prodigy Network pedig New Yorkban készíti elő 194 rövid és hosszú távú tartózkodásra kialakított szobával „cotel"-je nyitását.

További híreket a Turizmus.com oldalon talál. A turisztikai szakma legfrissebb híreiért pedig iratkozzon fel a Turizmus Panoráma Bulletinre!
Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek