Fapadossal Amerikába? Lehetséges!

Nagy hírverés mellett a Ryanair többször nekifutott már, hogy járatot indítson Amerikába. De az, hogy ők még nem jártak sikerrel, nem jelenti azt, hogy ne lehetne Európából fapadossal már most is több észak-amerikai nagyvárosba eljutni. A Travelo kipróbálta, hogy hogyan.

A Ryanair öt éven belüli időpontra ígért, és a Norwegian részben sikertelen próbálkozásai mellett már most is el lehet jutni fapadossal amerikai és kanadai nagyvárosokba egy 2010-ben indult izlandi légitársasággal, a Wow Airrel is. A jegyárak persze magasabbak, mint a tízeurós indulóár, amit a Ryanair emleget, inkább a Norwegian 2017-re tervezett áraihoz vannak közelebb. A Mashable információ szerint 2016 nyarától pedig már a nyugati partra, San Franciscóba és Los Angelesbe is repülnek majd.

Mennyibe kerül a legolcsóbb jegy?
Dániából izlandi átszállással most például (adókkal és illetékekkel) 999 dán koronától (kb. 40 ezer forinttól) vehetünk jegyet egy irányba Bostonba és Washingtonba. Montréalba már 931 koronától. Ehhez persze Budapestről még hozzájön egy koppenhágai Ryanair vagy Norwegian jegy, vagy egy Wizz Air jegy Malmőbe, ahonnan gyakori buszos és vasúti kapcsolat van a koppenhágai reptérre. Malmőbe jelenleg a legolcsóbb jegy, amit Budapestről találtunk, 2990 forint egy irányba. Malmö központi pályaudvaráról a koppenhágai reptérre 20 percenként közlekednek vonatok, irányonként 107 svéd koronától (kb. 3600 forinttól) lehet rá jegyet venni.

Kinek lehet jó megoldás?

Fapados járatok kombinálásával, két átszállással, Izlandon keresztül Amerikába utazni körülményes, nem is ultra olcsó, és van benne egy jó adag kockázat. Cserébe a jelenleg elérhető jegyárak közül még mindig ez a legkedvezőbb, és van még ezen kívül jó pár előnye, ami miatt valós alternatíva lehet. De nem mindenkinek!

New Yorkból öt-hat óra busszal Boston. Képünkön a Harvard egyik épületeGaléria: Fapadossal AmerikábaFotó: lehoczkim / Travelo

Ha szempont, hogy a lehető leggyorsabban és legkevesebb átszállással jusson el a célpontjára, ha nem rugalmasak a tervei, ha nem szívesen vállal kockázatot, és ha a fapadosok extra szolgáltatásaiból – mint amilyen a csomagfeladás, a fedélzeti étkezés, vagy például a nagyobb lábhely – annyit igénybe vesz, hogy ezek extra költségeivel eltűnik az árelőny a hagyományos légitársaságok áraival szemben, akkor inkább kerülje el messzire a tengerentúli fapados utazást.

Ha viszont rugalmas az időbeosztása, és a biztonság kedvéért – esetleges járattörlésre vagy menetrendváltozásra is felkészülve – egy-két napot rá is tud hagyni az átszállásoknál, például Dániában és Izlandon, felfedezve ezeket a helyeket is; ha fapadoson utazva kevés extra költséggel járó szolgáltatást vesz igénybe, ha csak egy irányba venne jegyet, vagy más városból repülne haza, mint ahová érkezett, és ha a legfontosabb szempont a jegy kiválasztásánál az ár, működő alternatíva lehet Izlandon keresztül utazni.

Egy a lehetséges kombinációk közül

Ha Wow Airrel utazunk, annyi biztos, hogy valahogyan el kell jutnunk Izland nemzetközi repterére, a fővárostól kb. egy órányira található Keflavíkra. Magyarországról egyelőre ide sincs közvetlen járat. A Wizz Air már jár hetente egyszer Izlandra a lengyelországi Gdanskból, és májustól Varsóból is, így talán előbb-utóbb Budapestről is indítanak járatot, addig viszont Izlandig is át kell szállnunk legalább egyszer. Vagy úgy, hogy vonatozunk például Salzburgig, ahonnan szintén a Wow Air üzemeltet heti egy járatot Keflavíkra. Vagy számtalan, Európán belüli lehetőséget kombinálva, olyan repülőterekre koncentrálva, ahová rendszerint olcsón ki lehet fogni fapados árakat: Milánó, Brüsszel-Charleroi, London, vagy Malmö.

Esetünkben a célpont Washington D.C. volt, vissza pedig Bostonból akartunk repülni. Ez már rögtön egy olyan tényező, ami egy normál jegynél könnyen feláras tétel, egy fapadosnál viszont amúgy is külön vesszük meg a szakaszokat, így csak azért, mert másik városból repülnénk haza, mint ahová érkeztünk, nem kellett többet fizetnünk. De nem győzzük hangsúlyozni, hogy a külön szakaszokban rejlik a fapados megoldás legnagyobb veszélye is: ha bármelyik szakaszt törlik, vagy ha csak az indulási időpontját változtatja meg a légitársaság, bukhatunk miatta pénzt, időt, vagy legrosszabb esetben – ha lekéssük miatta a következő gépet, amire jegyet vettünk a továbbutazáshoz – az utunk összes többi szakaszát is.

Indulás előtt az izlandi reptéren még megkóstolhatjuk a helyi karácsonyi söröketGaléria: Fapadossal AmerikábaFotó: lehoczkim / Travelo

Ezért mi úgy döntöttünk, hogy előnyt kovácsolunk a kockázatból, és úgy vesszük meg a jegyeket, hogy több mint egy napunk legyen az átszállásra. Ehhez persze nem elhanyagolható, hogy valóban érdekeljen minket a közbeeső város, és beleférjen időben is, no meg – ha nem akarunk a reptéren éjszakázni – szállás és egyéb költségekben a keretünkbe.

Így szombaton indultunk Budapestről. Volt egy napunk felfedezni Koppenhága legfőbb látnivalóit, mielőtt tovább repültünk Izlandra. Izlandon a reptér közelében található, onnan rendszeres transzferrel rendelkező, Európa legszebb fürdői közül is kedvencünknek számítóBlue Lagoonban töltöttünk el pár órát. Majd felszálltunk egy gépre, ami hat óra alatt Washingtonban volt velünk. Pontosabban a Baltimore-Washington (BWI) reptéren, ami a környék legkisebb forgalmat bonyolító nemzetközi reptere. Ennek a jelentőségét rögtön felismeri mindenki, aki állt már sorba órákon át útlevél-ellenőrzésre várva valamelyik nagy forgalmú amerikai reptéren: itt hárman voltak előttünk a sorban, és már mehettünk is tovább!

Fedélzeten és két járat között

A Wow Air gépe kényelmes volt, a fapadosokhoz képest kifejezetten nagy lábtérrel. A személyzet kedves, a járat pontos. Persze úgy, hogy a hatórás út alatt egy pohár vizet sem kap az utas, biztosan nem fogja senki egy pillanatra sem elfelejteni, hogy fapadoson utazik. Cserébe a fedélzeti ételek és italok valamivel olcsóbbak, mint amit a Ryanairen vagy Wizz Airen megszoktunk. (A Budapest-Koppenhága járaton 1000 forintot kértek egy fél literes ásványvízért, az izlandi járaton 600 forintnak megfelelő izlandi koronáért megkapjuk ugyanezt.)

Nyhavn Koppenhága egyik fő látványosságaGaléria: Fapadossal AmerikábaFotó: lehoczkim / Travelo

Összességében az a tapasztalatunk, hogy egy átlagos utazásnál adott körülményekhez képest túl sok apróságra kell figyelni, túl sok mindennek kell klappolni ahhoz, hogy valakinek tényleg működő alternatíva legyen ez a megoldás Amerika felé. De ha mégis így indul neki, olvassa el cikkeinket Izlandról, Salzburgról, Dublinról, Barcelonáról, Milánóról, Varsóról, hogy könnyebben döntsön arról, hogy hol szállna át legszívesebben! Amerikai nagyvárosokról szóló cikkeinket pedig itt találja New Yorkról, San Franciscóról, Los Angelesről, Las Vegasról, Atlantáról és Chicagóról.

Javítás: Olvasóink jelezték, hogy a Norwegian is jár Amerikába. Áraik valamivel magasabbak ugyan, de kevesebb átszállással megoldható egy utazás. Jegyárakról itt tájékozódhat. Mi pedig hamarosan teszteljük ezt a megoldást is, és beszámolunk róla. Kövessenek minket a Facebookon, hogy elsőként olvashassák!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek