Majdnem két és félórát késett a charter-gépünk, mellyel egy utazási irodánál foglalt nyaralásról tértünk haza. A reptéren aláírattak velünk egy papírt, ami szerint kártérítésként frissítőket kell kapnunk, ám nem kaptunk semmit. Kiderült, hogy frissítő csak három óra után jár a nemzetközi szabályok szerint, hiába virít ott az aláírásunk. Mit tehet ilyenkor az egyszeri utas? És ha egyénileg repül és késik a gépe?
Szeptemberi last minute-útra fizettünk be egy budapesti utazási irodánál. Az irodával szerződött charterszervíz, a Travel Service Kft. repített ki minket Törökországba. Az utazás, a gép állapota, az időjárás és a felszolgált is szendvics kellemes volt, panaszunk nem lehetett az útra, sőt, egy percet sem késtünk.
A kellemetlenségek akkor értek minket, amikor a nyaralás után ismét az antalyai reptéren álldogáltunk: a becsekkolásnál azzal a hírrel fogadtak minket, hogy a gépünk késni fog. A poggyászfeladásnál azt mondták, hogy két órás késés várható (ennél végül kb. 15-20 perccel többet késett a gép), és minden utas orra alá tolták a papírt, amin az szerepelt, hogy mindezt tudomásul vettük, ahogy azt is, hogy a késés miatt biztosítanak számunkra frissítő jelleggel egy ételt, egy italt és emailezési/hazatelefonálási lehetőséget. Ezt a papírt mindenkivel akkurátusan aláíratta egy magyarul kiválóan beszélő török nő, illetve a kezünkbe nyomtak egy részletes tájékoztatót. Amikor megkérdeztük, hogyan fogjuk átvenni az ételt - mivel az utazási iroda embere a check-in előtt ténykedik -, a hölgy felhívta a légitársaság emberét, aki azt mondta, hogy ja, bocs, tévedés, valójában három óra késés az a limit, ami után a frissítő és minden egyéb jár.
Amúgy mindenkinek, aki szokott repülni, érdemes átnézni a uniós légiutasok jogaira vonatkozó szabályozást!
Erre elkezdtünk reklamálni, hogy de ha velünk ezt íratták alá, akkor ezt kell betartaniuk. Erre a hölgy vonakodva mondta, hogy oké, a kapun túl találkozunk, és a beszállókártya felmutatásával majd mindenkinek jár egy menü - és megnevezte azt a két gyorséttermet, akikhez a kéréssel fordulhatunk. A nőt nem láttuk többé, és mindkét étteremnél érdeklődtünk (több alkalmazottnál is), az állítólagos kártérítésről senki sem hallott, és végül nem kaptunk semmit. A többi utasban amúgy szemlátomást fel sem merült, hogy megnézzék, mit írtak alá; velünk viszont rosszul jártak, mert mindketten újságírók vagyunk.
Nyilván fejenként legfeljebb 5-6 eurónyi tételekről volt szó, szóval elsősorban az elv zavart minket. Apróság, hogy a gépen éjfél körül bemondták, hogy még előző napi csúszás miatt késünk, szóval félelmetes, milyen szoros kihasználtságban járnak a repülők.
Írjunk helyben jegyzőkönyvet!
Nos, mivel - ahogy említettük - nagyon kis összegről volt szó, itthon már nem foglalkoztunk az esettel, ám hetekig motoszkált bennünk a kérdés, hogy mit tehet a helyszínen ilyenkor az utas (azon kívül, amit mi tettünk) egy EU-s és egy nem EU-s országban? Továbbá, mit tehet utólag az utas, miután hazaért? Az utazási irodának vagy annak a kft.-nek írjon, aki a repülőutat biztosította?
„Helyben jegyzőkönyvet felvenni, az idegenvezetővel (és a többi utassal) aláíratni. A leírt esetben az utazási irodát (itthon) felkeresni, kártérítést kérni" – ennyit tehet egy hozzánk hasonlóan járt utas Selmeczi Balázs szerint, aki a Fogyasztóvédő Alapítvány elnöke. Ő egyébként nem gondolja, hogy az utazásszervező cég ilyen esetekben elzárkózna a megnyugtató rendezéstől.
A társaság tévedését felülírja a szabályozás
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot is megkérdeztük, tőlük azt a választ kaptuk, hogy az orrunk alá dugott tájékoztatón valóban rosszul szerepelt az, mennyi idő után jár az utasoknak snack/frissítő/telefon, mert egy Budapest-Antalya távolságnál tényleg csak három órás késéstől vagyunk jogosultak a várakozást megkönnyítő szolgáltatásokra. (egyébként Antalya reptere hivatalosan 1506 kilométerre van tőlünk, 1500 kilométernél húzták meg a vonatkozó kategória határát). A lényeg, hogy hiába írtunk alá valamit, amiben tévedés szerepelt, azt felülírja a jogszabály.
A fogyasztóvédelem egyébként arra is felhívta a figyelmünket, hogy az EU légiutas-jogokra vonatkozó rendelete szerint közvetlen kártérítésre sem jogosít fel minket a késés, csak a járat törlése. Ezt azonban az Európai Bíróság egyik ítéletével úgy bírálta felül, hogy amennyiben egy járat háromórás vagy azt meghaladó késéssel érkezik a célállomásra, úgy az utasoknak ugyanúgy jár a járattörlés esetére megállapított - távolságtól függően pár száz eurós - kártalanítás.
Megesett Önnel is hasonló dolog? Volt olyan, hogy rengeteget késett a járata, de nem kapott cserébe semmilyen kártérítést? Netán törölték a járatát? Kommenteljen!