A kerékpárral hosszabb útra, túrázni vagy nyaralni készülők számára ideális megoldás a közösségi közlekedés igénybevétele a célállomás megközelítésére. A MÁV–VOLÁN-csoport járatain – vonatokon, illetve egyes autóbuszokon – a legtöbb kedvelt nyaraló- és kirándulóhelyre eljuttatható a bicikli. A bringás turizmus népszerűségének növelését támogatja a cégcsoport a nagy népszerűségnek örvendő kerékpárszállítási szolgáltatásainak fejlesztésével.
Tavaly a 2022-es évhez képest 20 százalékkal többen, csaknem 1,35 millióan vették igénybe a kerékpárszállítási lehetőségeket a vasúton. Számukra is jelentős változásokat hozott a március elsejétől bevezetett új tarifarendszer. Újdonság a fixáras kerékpárjegy és a Kerékpár országbérlet, és valamelyest módosultak a szállítási feltételek is. A kerékpárhelyjegy-köteles vonatokon az utazóknak a kerékpárhelyjegyről előre kell gondoskodni – olvasható a MÁV Csoport honlapján.
A Volánbusz idén is biztosítja a kerékpárszállítási szolgáltatást egyes, kiemelt turisztikai célpontokhoz közlekedő vonalain az autóbuszok hátfalára szerelt kerékpártartókon, amelyeken 3 bicikli szállítható. A kijelölt járatokon március 29-től október 27-ig szállítható bicikli a tavalyinál kedvezőbb, a vasútival megegyező áron.
Mi változott az új tarifarendszerrel?
Március elsejétől a kerékpárokat távolságtól függetlenül egységesen 500 forintos, 24 óra érvénytartamú, egyúti utazásra szóló kerékpárjeggyel lehet szállítani. Ez alól kivételt képez a Szeged és Hódmezővásárhely közötti TramTrain, ugyanis azon megmaradt az egy útra szóló zónajegy 235 forintért, mely a két város között a nagyvasút járatain is érvényes. A Kerékpár országbérlettel – melynek ára 4950 Ft és 30 napig érvényes – a MÁV-START (ide értve a TramTrain-t is) és a GYSEV hálózatán, valamint a HÉV-ek teljes hosszán biztosítják a kerékpárszállítást, valamint a BKK meghatározott járatain is érvényes.
A távolságalapú kerékpárjegyek- és bérletek, valamint a Balatoni, Fertő tavi és Tisza-tavi tavaly 400-500 Ft között mozgó kerékpáros túrajegyek megszűntek. Mivel az új tarifarendszerrel az ország bármely pontjáról egységesen 500 forintos jeggyel érhetők el úti céljaink, köztük nagy tavaink is, körülbelül ugyanolyan költségek hárulnak a bringatúrázókra, mint tavaly. Ha pedig nem kimondottan tókerülő túrára mennénk, hanem az ország túlvégét néztük ki bringatúránk helyszínéül, különösen jól járunk, hiszen ugyanannyit kell fizetnünk az akár több száz kilométeres bicikliszállításért, mintha a szomszéd faluba mennénk. Ez a közelre ingázók számára nem igazán jó hír.
Változott a helyjegy díjszabása is
A START Klub kártyával rendelkezők és a Magyar Kerékpárosklub tagjai továbbra is kedvezményes, az új egységes jegyárhoz igazodó 375 forintos kerékpárjegyet vehetnek. A MÁV applikációból vagy online váltva továbbra is 5%-os kedvezményt biztosítanak a kerékpárjegyek árából.
Bizonyos vonatokon (jellemzően InterCity és expresszvonaton, elő-, fő- és utószezonban a Balaton térségében pedig minden vonaton) a kerékpárjegy mellé az eddigiekhez hasonlóan kerékpárhelyjegyet is szükséges váltani. Ennek díjszabása szintén változott: általánosan 300 forintba kerül, de helyi sajátosság, bőségesen vagy éppen szűkösen rendelkezésre álló kapacitás esetén 100, 650 vagy 990 Ft is lehet. A Balaton térségében május közepéig minden IC-vonatra 300 Ft-ba kerül a kerékpárhelyjegy. Fontos, hogy kerékpárhelyjegy-köteles vonaton csak kerékpárhelyjeggyel lehet utazni, ha a helyjegyek elfogynak, másik vonatot kell választani.
A kerékpárszállítás feltételei is módosultak a 16"-20" kerékátmérő között csak az összecsukható, összecsukott állapotban lévő biciklik szállíthatók díjmentesen, ám a nem összecsukható (vagy nem összecsukott) kétkerekűek szállításához kerékpárjegyet kell váltani.