Lassan két éve annak, hogy az Esztergomban bringázók kéken világító kerékpárúton tekerhetnek a különböző méretű világító szemcséknek köszönhetően, amelyeket a Duna-menti kerékpárút burkolatába kevertek. Azóta a Magyar Közút Nonprofit Zrt. más módszerekkel és több technológiával is próbálkozik, amelyeket az ország olyan közútján is igyekeznek tesztelni, ahol nincs kiépített közvilágítás.
Ezúttal egy speciális festékkel kísérleteztek a zalai megyeszékhelyről Zalalövő-Zalapatakaljáig vezető bicikliút 12 kilométeres szakaszán, ahol a bagodi vasútállomástól Zalalövőig tartó szakaszt fényt kibocsátó felezővonallal látták el.

Az 1600 négyzetméteres felület felfestése 5,7 millió forintba került. Ez a kísérleti jelzés drágább a szokásos, hagyományos festéshez képest, de javítja a biztonságot, mert sötétedés után a fénylő felezővonal megvilágítja a kerékpárút teljes szélességét, írja cikkében a Zaol.hu. A következő időszakban vizsgálják a jelzés tartósságát, a fénykibocsátó képességének változását, és ettől függően állítják rendszerbe külterületi kerékpárutakon is.

Az országban elsőként a Nyergesújfalu és Tát közötti két kilométeres szakaszon láttak el kerékpárutat a foszforeszkáláshoz hasonlóan a fényt begyűjtő és visszabocsátó festékkel felvitt útburkolati jellel. Ez a bagodi vasútállomás és Zalalövő közötti szakasz a második ilyen, festési technikát alkalmazó kísérleti útvonal. A lényege, hogy az útburkolati jelek a nappali fényt bocsátják vissza, energiát nem igényelnek, nem romlanak el, és a fényszennyezésük is kisebb a szokásos lámpatestekhez képest.
