Aki imádja a látványos és ötletes szerkezeteket, amelyek minimális energiafelhasználással működnek, annak nagyon fog tetszeni az Arzviller hajólift. Meg azoknak is, akik épp úton vannak, és tudják, hogy a liftnek köszönhetően húsz perc alatt lehet megtenni a korábban egynaposra tervezett utat. Az idén 50 éves matróna, azaz az Arzviller hajólift egy nem mindennapi szerkezet, ezért időnként nem mindennapi események is történnek vele.
17 zsilip helyett egyetlen hajólift
A francia Rajna - Marne-csatornán Arzviller és Saint-Louis, a két apró település közötti szakaszon található az Arzviller hajólift. A különleges szerkezet egy olyan helyen épült meg, ahol korábban csak nagyon körülményesen lehetett hajóval átjutni: a megépülése után az egynapos műveletből néhány perces liftezés lett.
Maga a csatorna még a 19. század közepén épült, és működött is szépen, csakhogy ezen a ponton csak egy 17 lépcsőből, pontosabban zsilipből álló rendszeren lehet fel-és lejutni a különböző csatorna szintek között. Ez a teljes útból egy egész napot elvett, ráadásul egyszerre csak egy hajó tudott áthaladni a zsilipeken, melyeket folyamatosan működtetni kellett. Ehhez külön személyzet volt, akik nemcsak a hajóknak segítettek az áthaladásban, hanem a szerkezetek karbantartása is az ő feladatuk volt. Mivel folyamatosan szükség volt a munkájukra, azaz körülbelül napi 12 órában, ezért ők a közelben laktak, államilag fenntartott házakban. Tehát nemcsak a lassúság volt egy idő után a probléma, hanem az is, hogy csak kevés hajó tudott áthaladni, plusz egy komoly apparátust is fenn kellett tartani a zsilipek kezelésére.
De hogy működik?
Megoldást kerestek a problémára, és nemzetközi pályázatot írtak ki a tervezésre, ám számtalan ötletet el kellett vetni, mert a helyi körülmények között egyszerűen nem váltak volna be. De a tervek között volt a ma is használt hajólift ötlete is, így nekiláttak a kivitelezések. Az Arzviller hajólift 1969-ben készült el, ami egyben azt is jelenti, hogy idén ünnepeljük a szerkezet 50. születésnapját.
A hajólift egy rézsútos pályán helyezkedik el, azaz ha nagyvonalú párhuzamot akarunk vonni, akkor körülbelül úgy néz ki, mint mondjuk a Budavári sikló. Ezen a ferde pályán mozog le és fel egy nagy tartály, amiben a hajó, vagy esetenként több hajó utazik felfelé, vagy lefelé. A tartályban víz van, ebben lebeg a hajó az utazás alatt. Mikor a folyón csordogáló hajó odaér a hajólifthez, akkor a tartályhoz vezető kapu kinyílik, a hajó beúszik, majd becsukódik mögötte az ajtó és megkezdődik a liftezés. Mikor a hajó beúszik a tartályba, akkor – és itt hadd hivatkozzunk Arkhimédész törvényére – ugyanolyan súlyú víz távozik visszafelé, azaz a hajó mögött a csatornába, mint amekkora a hajó súlya. Így aztán a tartály mindig ugyanannyit nyom, akármekkora hajót is szállít éppen, vagy akkor is, ha épp nincs benne hajó.
Látványosságnak sem utolsó
Az ötletes működési elvnek és az ellensúlynak köszönhetően a szerkezet működtetéséhez egy viszonylag kis teljesítményű motor is elegendő. A hajólift naponta összesen csaknem negyven hajót tud lefelé és felfelé szállítani. A magasság különbség 45 méter, egy-egy út pedig körülbelül négy percig tart, de ha hozzá vesszük azt az időt is, amíg a hajók ki –és beállnak a tartályba, akkor összesen húsz percig tart az egész művelet. Ami egész szép időnyereség az egynapos zsilipeléshez viszonyítva.
Az Arzviller hajólift turistákat is vonz, körülbelül 150 ezret évente. Ők azok, akik kizárólag azért jönnek el, hogy működés közben lássák a hatalmas és látványos szerkezetet. A látogatóknak emellett lehetőségük van megnézni a gépházat, megismerkedhetnek a folyami hajózás történetével, és még egy kört is tehetnek a hajólifttel, pontosabban egy olyan hajón, amit a lift szállít.
Porszem a gépezeteben
Bár az Arzviller hajólift egy nagyon ötletesen működő szerkezet, fennakadások itt is előfordulnak. A legemlékezetesebb az az eset volt, ami után hosszú hónapokra le is kellett zárni a hajóliftet. 2013. július 4-én érkezett a hajólifthez a "Paris" elnevezésű, személyszállító hajó, 21 utassal a fedélzetén. A hajó fentről érkezett, és elkezdett lassan becsorogni a tartályba, ami lefelé vitte volna az átlós pályán. Így a tartály kapuját kinyitották, és megindult a művelet. Csakhogy mielőtt a hajó biztonságban átért volna, és bezárult volna mögötte az ajtó, a tartály elkezdett lefelé mozogni, úgy, hogy a hajó orra félig már átért – azaz a kapuk is nyitva voltak.
Végül a hajó beszorult, így a zuhanástól már nem kellett tartani, viszont alatta gát nélkül kezdett a völgy irányába folyni a folyó vize. Az utasokat gyorsan kimentették, de az áradásszerű vízmennyiségnek köszönhetően a lift aljától nem messze fekvő Lutzelbourg falucska egyes részeit a biztonság kedvéért evakuálták. 2014 – ben nyitották meg újra a liftet, amikor ismét felfedeztek egy hibát, nagyobb gond azonban nem adódott. 2015 óta viszont zavartalanul működik a szerkezet és szállítja továbbra is lefelé és felfelé a folyókon kiránduló hajókat.