Utazás közben körbe forgó gondola, két hegycsúcs között araszoló üvegaljú kocsi, és wifivel felszerelt, fűtött ülésekkel ringatozó felvonó. Ezúttal a legkülönlegesebb, égben lebegő, hegycsúcsok között kifeszített kötélpályákon közlekedő kabinokat gyűjtöttük össze.
A világ első körbeforgó gondolája
... és talán a legszebb panorámát nyújtó felvonója is egyben. Persze ezen lehet vitatkozni, mert a gyönyörű panoráma minden hegyvidéki területen alaptartozék, de ez Svájcra talán különösen igaz. Engelbergben több mint nyolcvan kilométer, köztük is többségében piros jelzésű pálya várja a síelőket, a csúcsokra feljutást pedig 24 sílift biztosítja. A környék leghosszabb pályája azonban a Titlis hófödte csúcsáról indul, ahonnan 12 kilométer hosszan Engelbergig lehet lecsúszni.

A 3020 méteres tengerszint feletti magasságot jelentő csúcsra juttat fel a keresztségben Titlis Rotair nevet kapó felvonó, amellyel talán az utazás legutolsó szakasza a legszebb - vagyis az a része, amikor Európa egyik legmagasabb gleccsere felett halad el. A Titlis 1-es hegyi állomásán egyébként egy jégbarlangot járhatunk be ingyen, a csúcson pedig a kontinens legmagasabban felfüggesztett 98 méter hosszú gyaloghídján is átsétálhatunk, amely pont az előbb említett gleccser felett ível át (erről egy videót itt láthatnak). A Rotair kabinjait a tökéletesen fotózható panoráma érdekében szabták kör alakúra. És hogy ez az élmény minél kerekebb lehessen, az ötperces út során a felvonó 360 fokban szépen lassan körbe is fordul. A felvonó minden nap fél kilenctől délután öt óráig közlekedik.
A rekordokat döntögető
Karácsony előtt néhány nappal állt szolgálatba Németország legmagasabb hegycsúcsára, a Zugspitzere közlekedő, legújabb kötélvasút. A Bajor-Alpok Grainau községében, a Zugspitze-hegy lábától indul, és a rekordnak számító 1945 méter szintkülönbséget megtéve jut fel a szerelvény két kabinja a 2944 méteres tengerszint feletti magasságban lévő hegyi állomásra. A világ legnagyobb, alátámasztás nélkül 3213 méteres távolságot bejáró kötélvasútjának számít, amelyet egyetlen 127 méter magas acéloszlophoz függesztettek ki.

A két nagy, négy oldalán fűtött üvegfelületű kabinnal közlekedő kötélvasutat három évig építették, hogy a Zugspitze látogatóit még látványosabb panoráma várhassa: köztük a Waxensteinem, az Alpspitze hegy és a festői szépségű Eibsee víztükrének pompája. A legfelső állomáson pedig négyszáznál is több alpesi hegycsúcsra lehet rálátni. Egy utazásért 45 eurót kell fizetni, egy út során 120 utas és egy kísérő fér a kabinba.
A két csúcsot összekötő
A kanadai Whistler település büszkélkedhet a világ egyetlen olyan felvonójával, amely két hegycsúcs között utaztatja a síelőket és a túrázókat. A Peak2peak névre keresztelt gondola mintegy 4,4 kilométeren közlekedik, és egészen az előbb említett Zugspitze felvonó beüzemeléséig tartotta a leghosszabb utat alátámasztás nélkül bejáró felvonók világrekordját a 3030 méteres távolságával. A CNN tavaly tavasszal a világ tíz legjobb liftje közé választotta egy másik, még mindig élő rekordja miatt: ugyanis ez az egyetlen kabin, amely nem tengerszinttől (ez hegyvidéki területen sokszor megtévesztő szokott lenni), hanem a földtől mérve számít a legmagasabbra közlekedő gondolának: egész pontosan 436 méter magasra viszi utazóját.

Ennek a magasságnak a jelentőségét ráadásul a kabin aljának üvegfelületén is megpróbálhatják átérezni az utasok, egy fémráccsal elkerített négyzetméternyi területet ugyanis direkt ezért üvegeztek le minden kocsiban. A kötélen a 26 piros és két ezüstre festett teáscsészékként lebegő gondolákban egészen varázslatos látvány a síelőkkel és hópaplanba burkolt fenyvesekkel tarkított táj. A 2008-as megnyitó ceremónián egyébként a Red Bull extrémsportolói ezekből ugrottak le ernyővel a hátukon a sípályák közepére. Három éve egy bázisugró is követte a példájukat, őt a földre érés után letartóztatták illegális ugrásért, majd ötezer dollárra büntették meg az ajtó felfeszítésével járó rongálásáért.
Az egyik legfelszereltebb felvonó
Szintén Ausztriában, annak is a legnagyobb összefüggő sípályarendszerén, az egyébként 69 liftet működtető SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental területén találjuk azt a tízüléses kabinos felvonót, amely két éve a nyugdíjba vonult ellmaui Hartkasier siklót váltotta le. Óránként 3200 főt képes a hegyre juttatni, és még mindig a világ egyik legmodernebb felvonójaként tartják számon. Minden kabin akadálymentesített, wifivel ellátott és fűtött ülésekkel felszerelt.

A felvonó hegyállomásán egy gyerekparadicsomot hoztak létre, kifejezetten kiskorúaknak szánt étteremmel és gyerekmegőrzővel, mellette a síiskola bázisával. A völgyállomáson pedig sportbolt, ezerötszáz négyzetméteres sítároló, étterem, bár és egy földalatti parkoló kapott helyet.
+1 felvonó, ami semerre nem visz
Ezt a felvonót ugyanis a müncheni reptér 2-es termináljának Sportalm étkezdéjében találjuk, amely az alpesi hütték világát igyekszik minél hitelesen visszaadni farönkök, pajtaajtó és díszkőborítás segítségével. Mert a cél egyrészt az volt, hogy a vendégek a hegyekben érezhessék magukat, másrészt pedig az, hogy egyáltalán betérjenek hozzájuk. Ezért az étterem közepére beállítottak egy sífelvonó kabint, amelyben a vendégek pontosan azt fogyaszthatják, amit a hegyen is: kolbászt, császármorzsát és tésztaételeket. Így legalább már igazi vacsoraélményként gondolhatnak majd vissza a falatozóra.
