Görögország második legnagyobb városában, Szalonikiben (Thesszaloniki ) szombaton megnyílt a „világban egyedülállónak" kikiáltott, vezető nélküli metrórendszer. Viszont amiért egyedülálló ez a látnivaló az az, hogy egy izgalmas földalatti múzeum is egyben.

Görögország elképesztő, új látnivalója egy földalatti múzeum
A 9,6 km-es metróvonal Görögország Szaloniki városa alatt húzódik, és hárommilliárd euróba került. A csaknem 20 évig tartó építkezés során több mint 300 000 kincs került elő, amelyek közül sok ma a metró 13 állomásán látható, amely egyben egy földalatti múzeumként is szolgál.
A munkások felfedeztek egy bizánci korszakból származó piacot, egy római temetőt és Szaloniki legforgalmasabb utcájának maradványait a 6. századból. A régészek szerint ez egy forgalmas főút volt, sok üzlettel.

Kyriakos Mitsotakis miniszterelnök, Katerina Sakellaropoulou elnök és Christos Staikouras közlekedési miniszter szombaton az ünnepélyes megnyitón megnyomtak egy kék gombot, hogy a rendszer megkezdje a hosszú időn át tartó működését.
Mitsotakis elmondta, hogy a feltáró ásásra szánt első előirányzatok az 1976-os költségvetés részét képezték. Az évekig tartó bírósági harcok, amelyek során szerződéseket mondtak fel, ingatlanviták, valamint egy állomás fontos régészeti felfedezések közelében való elhelyezése miatti harc miatt nagyon elhúzódott a projekt.
„Ez nem csak egy közmunkaprojekt, ami hihetetlenül fontos a város számára. Ez egyben múzeum is" – mondta Mitsotakis, mielőtt pénteken ellátogatott a Venizelou állomásra egy privát körútra.
„Valószínűleg egyedülálló a világon. Egy földalatti múzeumon megyünk keresztül, hogy elérjük a metrót."

A projekt kivitelezője szerint az építtetőknek az eredetileg tervezettnél mélyebbre kellett ásniuk – akár 31 méterrel –, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy az alagutak a régészeti leletek alatt húzódnak.
Ez egy lehetőség Szaloniki számára, hogy a régiségek tekintetében a második Rómává váljon" – mondta Melina Paisidou, az egyik régész, aki feltárta az emlékeket a föld alatt.

Küzdelem a szén-dioxid-kibocsátás ellen
Az illetékesek szerint a vonal üzemeltetése napi 57 000 autóval kevesebbet jelentene a forgalomtól zsúfolt városban, és a várhatóan napi 254 000 utas fogja használni a rendszert - írja a Dailymail.
Szaloniki lakossága 300 000, ami a külvárosokat is figyelembe véve több mint egymillióra emelkedik. Ez a második legnagyobb nagyváros Görögországban.
Nézd meg a videót az elképesztő metróállomásról: