Így is utazhatunk: alattunk a tenger, felettünk a kék ég - Beszámoló egy tengerjáró fedélzetéről

Ha utazni készülünk, első gondolatunk, hogy autóba ülünk vagy repülőre szállunk, esetleg felülünk vonatra, buszra, hogy elfoglaljuk az előre lebeszélt vagy spontán kerített szállásunkat. De mi lenne, ha egy teljesen új élményt tapasztalhatnánk meg, ahol az utazás és a szállás is egészen más dimenziókba repít? Mondjuk egy tengerjáró fedélzetére! Mi kipróbáltuk, és elmeséljük, mit tapasztaltunk ott.

A hatalmas Costa Smeralda tengerjáró hajó olyan, akár egy mozgó városForrás: Costa Smeralda

A varázslatos Costa Smeralda

Egy négynapos út várt ránk, amely a mi esetünkben Barcelonából indult, majd a szardíniai Cagliarit érintve Nápolyban fejeződött be. Persze innen még tovább lehetett volna hajózni, hogy még több élményt gyűjthessünk, de nekünk ez a programokkal teli különleges, négynapos élmény adatott meg.

Indulás előtt megpróbáltam elképzelni, mekkora lehet egy 18 emeletes hajó, a Costa Smeralda, de a képzeletem igencsak cserben hagyott. Amikor ugyanis beszállás előtt ott tornyosult felettem, a szemem teljes nagyságában próbálta befogadni a hatalmas monstrum látványát, ami nem volt egyszerű. Apró hangyának éreztem magam, ahogy előtte álltam, és végig tekintettem a lenyűgöző méretű hajótesten.

Miután becsekkoltunk nagyjából úgy mint egy szállodába, jöhetett a hajó felfedezése, amely kisebb-nagyobb kihívások elé állítja az utazókat.

Nem véletlenül kaptuk azt a tanácsot, hogy töltsük fel a mobilunkra a Costa-appot, amely a tájékozódáson túl a napi programokról, a költségeinkről és egyéb hasznos információkról is informál. Tényleg szükség van rá, hiszen ennek hiányában szinte lehetetlen eligazodni, merre induljunk el. Csak hogy érzékeltessük a hajó méreteit: 1550 kabin, 13 úszómedence és pezsgőfürdő, 11 étterem, 19 bár, no meg színház, kaszinó, tengerre néző edzőterem és egyéb szórakozást nyújtó pont található a 18 szintjén. Ha mindent látni szeretnénk, egészen biztosan meglesz a napi 10 ezer lépésünk úgy, hogy a szárazföldre ki sem tettük a lábunkat. A személyzettel együtt akár 6000 ezer ember ideiglenes otthona ugyanis olyan, mint egy vízen úszó kisváros, tele izgalmas helyekkel és programokkal.

Minden a vendégek kényelmét szolgáljaForrás: Costa Smeralda

A kabin, melynek erkélye mindig máshova néz

Mielőtt beléptem volna a hosszú folyosókon keresztül elérhető 11. szinten található kabinomba, tartottam tőle, hogy a szűk a helyiségben éppen csak el fogok férni. Meglepetésemre, egy nagyobb szállodai szobának is beillő helyiség fogadott, amelyben nem csak egy hatalmas franciaágy, de még egy kanapé is bőven elfért, és a csinos zuhanyzós fürdőszobában is elég hely volt a készülődésre.

Ha bárhol megszállok, az első dolgom, hogy kimegyek az erkélyre vagy annak hiányában kitárom az ablakokat, hogy magamba fogadhassam a hely látványát. Ezúttal itt a szokásostól egészen eltérő élmény ért, amikor kisétáltam a kabinom erkélyére: ott volt alattam a mélykék tenger, amelynek illata és közelsége teljesen elkápráztatott, míg a háttérben Barcelona kikötője színesedett. De a legjobb ebben az egész utazásban az, hogy - mint egy meglepetés, - mindig más látvány fogad minket, ahogy a hajó útnak indul.

Nehéz leírni is azt az érzést, amikor másnap reggel elhúztam a függönyt, és nem láttam mást az erkélyemről, mint a tintakék tengert, és az égboltot, miközben a szellő borzolta a hajamat. Úton voltunk, szárazföld még csak a messzeségben sem volt kivehető. Elképesztően megnyugtató érzés szállt meg, amit nagyjából a hajósok érezhetnek, amikor a csendes, nyílt tengeren hajóznak. Egyik úti társam még óriás teknősöket is látott, melyek komótosan úsztak el a hajó mellett.

Lenyűgöző érzés volt a hajó tetejéről megcsodálni Cagliari színes, régi óvárosát is vagy a Nápolyi-öbölbe behajózni, a Vezúv látképével a háttérben.

Gasztronómiai élmények

Amikor lefoglalunk egy számunkra tetszőleges hajóutat, kiválaszthatjuk, hány napos útra mennénk, ahol a tengerjáró 1-2 naponta más-más városban köt ki, ahol fel- és le lehet szállni.

Emellett a hajótársaságok különböző csomagokat is ajánlanak, hiszen all inclusive ellátást kapunk, illetve internet elérhetőségre is befizethetünk. Fontos megjegyezni, hogy amikor a hajó a tengeren halad, a nemzetközi vizeken elképesztő magas tarifát számolnak, így mindenképpen érdemes wifi-re kapcsolni.

Az all inclusive ellátás azt jelenti tehát, hogy a hajó bizonyos helyein teljesen ingyen étkezhetünk, amikor csak megéhezünk: büfé reggeli, ebéd, vacsora áll rendelkezésünkre, illetve a bárokban is megkapjuk a rendelt italunkat. Elképesztően sokféle étel között válogathatunk, és sosem maradunk éhen.

Nekünk lehetőségünk volt betekinteni a hajó egyik konyhájába is, ahol Stellario Minutolo Executive chef elárulta azt is, hogy a vendégek számától függően egyszerre 6-8 ezer étel készül a konyhájukban és, hogy minden tökéletes legyen, úgy zajlik a személyzet munkája, mint a katonaságnál: mindenki tudja, mi a feladata és óramű pontossággal végzik a dolgukat. A chef azt is elárulta, hogy olyan sokféle ételt készítenek, hogy ha valaki 3 hónapon keresztül egyfolytában a hajón tartózkodna, akkor is más és más étel között válogathatna minden egyes nap.

Számos ételkülönlegesség közül lehet választani a tengerjáró hajónForrás: Costa Smeralda

Egy hajóút során tehát számtalan konyha ételeit megkóstolhatjuk. Aki úgy dönt, hogy egy kisebb étteremben szeretne enni, akkor azt is megteheti, de azért már külön fizetnie kell. Mi voltunk olasz pizzázóban, japán étteremben és fine dining étteremben is. Ezek közül a japán Teppanyaki éttermet emelném ki, ahol a fésűkagyló, homár és egyéb ínyencségek mellé még show-műsort is kaptunk. Miközben az ételeket előttünk készítették el a szakácsok, késeket dobáltak fel és kaptak el a levegőben, énekeltek, falatokat dobáltak a vendégek szájába, doboltak és elképesztően jó hangulatot teremtettek.

Tobzódunk a programokban

Aki egy ilyen hajóra beteszi a lábát, egyben biztos lehet: nem lesz lehetősége unatkozni. Az appban reggeltől éjszakáig, óráról órára bontva megtalálhatjuk, hogy aznap milyen programok zajlanak, melyekért egyetlen fillért sem kell fizetnünk, hiszen már benne foglaltatnak a hajóút árába.

Láttunk cirkuszi előadást, ahol a művészek köteleken lógtak egy több emeletes, arénához hasonló helyen, táncos produkciókat, koncertet, diszkót, és még sok minden mást. Mivel a vendégek a kisbabakortól az idősekig, minden korosztályt képviselnek, így olyan mennyiségű és minőségű műsorokkal készülnek, hogy a kikapcsolódás és a szórakozás mindenki számára adott legyen. Vannak táncórák, ping-pong meccsek, kézműves foglalkozások felnőtteknek és gyerekeknek is, főzőiskola, borkóstolók, csapatjátékok, művészi előadások, jégszobrászat, tematikus partik, csillagnézés és még sorolhatnánk.

A tengerjáró legmagasabb fedélzetén egy aquapark található, ahol ahogy korábban említettük, 13 medence, illetve pezsgőfürdő várja a vendégeket, így sokaknak a strandolás a kedvenc időtöltésük. Fantasztikus élmény egy hajó tetején lubickolni a medencékben, nyugágyakban pihenve bámulni a tengert, vagy fedett uszodában pezsgőfürdőzni. Lehet még ezt fokozni? Hát persze! Ahol aquapark van, ott óriáscsúszda is, így már szinte meg sem lepődtem, hogy egy óriási csőcsúszda tekereg a legfelső fedélzeten.

Csodás kilátás az óceánraForrás: Costa Smeralda

Mindezeken túl van még egy óriási előnye annak, ha az ember tengerjárón tölti a pihenését. Ahol kiköt a hajó, ott ugyanis kiszállhat a vendég, és akár szervezett városnézés keretein belül, akár egyénileg fedezheti fel az adott várost. Mi Szardínián, Cagliari városában szálltunk ki először egy csoportos városnézésre, míg Nápoly híres Spanyol negyedének szűk utcáit pedig mi magunk fedeztük fel. Egy út, több város. Hát, nem csodálatos?

Kinek való egy ilyen út?

Sokan aggódnak amiatt, hogy esetleg nem bírják a hajózást, és rosszul lehetnek, de erről magam biztosíthatok mindenkit, hogy ennek esélye szinte kizárt. Bár a hajó nagyjából 40 km/óra sebességgel is halad, olyan finoman indul el, hogy észre sem vesszük. Napközben, ha a fedélzetről nem figyeltem volna a hajó keltette hullámokat, azt sem érzékeltem volna, hogy állunk-e vagy mozgásban vagyunk.

Éjjel minimálisan lehetett érzékelni, hogy nem egy sima szállodai szobában vagyunk, mert ringatózást ugyan akkor sem éreztem, csak a hajó motorja által keltett apró rezgéseket, amelyek inkább hatottak jótékony altatóként.

Sokaknak meg sem fordul a fejükben, hogy befizessenek egy tengerjárós útra, pedig egy ilyen utazás ára egyre inkább elérhető. Ráadásul egy út során több országba, városba is ellátogathatunk. Bár magához a kiindulóponthoz valószínűleg repülővel vagy autóval tudunk eljutni, így annak fáradalmait és költségét nem úszhatjuk meg, de amint felszállunk a hajóra, többet nem kell autózással, vagy reptéri várakozással, és fáradalmas utazással tölteni az időnket.

Miközben szórakozunk vagy éppen alszunk, észrevétlenül hajózunk egyik helyről a másikra. Cagliariból indulva egy éjszaka alatt - miközben sokan édes álmunkat aludták vagy éppen szórakoztak - például 500 km-t tettünk meg, hogy másnap reggel, a kabin erkélyére kilépve már Nápoly látképében gyönyörködhessünk és magunk is felfedezhessük.

Az alábbi videó segítségével bepillantást nyerhetsz a tengerjáró hajóra: